Reklama

Wiara

Niebo nie dla wszystkich

Co mamy czynić, aby osiągnąć życie wieczne? Czy wystarczy być dobrym człowiekiem? I co tak naprawdę znaczy pojęcie „dobry człowiek”?

Niedziela Ogólnopolska 49/2023, str. 8-11

[ TEMATY ]

duchowość

wiara

Adobe Stock / montaż Magdalena Pijewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy stałem przy szpitalnym łóżku bliskiej mi osoby, zaproponowałem jej, aby poprosiła księdza kapelana o spowiedź i Komunię św., ponieważ poważna choroba to odpowiedni moment na to, aby pomyśleć o przygotowaniu się na spotkanie z Bogiem i bliskimi w niebie. Na te słowa jeden z krewnych powiedział z uśmiechem: „Przecież wystarczy być dobrym człowiekiem”. Wtedy zapytałem: „A kto to taki ten dobry człowiek?”. Mężczyzna odpowiedział bez wahania: „No, taki jak ja!”. W tym momencie do rozmowy włączyła się jego dziewczyna, która z przekąsem wykrzyknęła: „Akurat! Ty i dobry człowiek! Cha, cha, cha...”.

Ta sytuacja obrazuje przekonanie wielu osób, zarówno niewierzących, jak i praktykujących katolików, że wystarczy być dobrym człowiekiem, by dostać się do nieba. Brzmi bardzo pięknie, ale czy to prawda? Spróbujmy zatem wyjaśnić, co właściwie znaczą oba stwierdzenia: „być dobrym człowiekiem” oraz „dostać się do nieba”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Dobry człowiek” – czyli właściwie kto?

Pojęcie „dobry człowiek” można zaliczyć do tzw. pojęć worków, czyli takich, które mają wiele znaczeń, niejednokrotnie ze sobą sprzecznych. Wszystko zależy od tego, kto i w jakim kontekście ich używa. Można bowiem powiedzieć: dobry ojciec, dobry brat, dobra siostra. Ma się wtedy spontanicznie na myśli człowieka, który czyni prawdziwe dobro. W tych przypadkach przymiotnik „dobry” jest określeniem pozytywnym.

Reklama

Sytuacja staje się bardziej złożona, gdy wskażemy inne przykłady. Paradoksalnie mówi się również tak: dobry złodziej. W tym przypadku przymiotnik „dobry” oznacza bycie specjalistą od kradzieży, więc jest określeniem negatywnym. Kardynał Joseph Ratzinger zapytał kiedyś jeszcze dosadniej, a mianowicie: co oznaczałoby powiedzenie, że ktoś był dobrym esesmanem? Dobrym, ponieważ nie wykonywał zbrodniczych rozkazów, czy „dobrym”, bo zabijał z większą skutecznością niż inni? Pojawia się zatem pytanie: kto ostatecznie definiuje, na czym polega dobro, czym ono jest? To, co dla jednego jest dobre, dla drugiego może być złe.

Gdy chcemy udzielić właściwej odpowiedzi, najpierw musimy posłuchać, co Jezus Chrystus mówi o byciu dobrym. W tym celu sięgnijmy do opisanej przez św. Marka rozmowy Jezusa z bogatym młodzieńcem:

„Gdy wybierał się w drogę, przybiegł pewien człowiek i upadłszy przed Nim na kolana, zaczął go pytać: «Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?». Jezus mu rzekł: «Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg. Znasz przykazania: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkę». On Mu odpowiedział: «Nauczycielu, wszystkiego tego przestrzegałem od mojej młodości». Wtedy Jezus spojrzał na niego z miłością i rzekł mu: «Jednego ci brakuje. Idź, sprzedaj wszystko, co masz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!». Lecz on spochmurniał na te słowa i odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości” (Mk 10, 17-22).

Reklama

Młodzieniec sądzi, że może osiągnąć życie wieczne dzięki własnym czynom, ale Jezus jego wzrok kieruje na „Jednego, który jest dobry” – na samego Boga. W ten sposób przypomina mu, że każde działanie musi być umotywowane miłością do Boga i do ludzi oraz że konkretną formą takiej miłości jest przestrzeganie Bożych przykazań. Tak oto Jezus objawia nam, kim, według Niego, jest dobry człowiek – to ten, który zachowuje oba przykazania: miłości Boga i bliźniego, czyli ma żywą osobistą relację przyjaźni z Bogiem i zachowuje się wobec innych ludzi zgodnie z Dekalogiem. Przestrzeganie Bożych przykazań jest praktycznym wyrazem prawdziwej miłości Boga i ludzi. Widać wyraźnie, że tylko te dwa elementy łącznie – tzn. miłość do Boga i miłość do ludzi – kształtowane według Dekalogu, wypełniają prawdziwą treścią pojęcie „dobry człowiek”. Mówiąc inaczej: dobry człowiek – w prawdziwym, pełnym tego słowa znaczeniu – to ten, który ma wiarę, rozumianą jako dobrowolne przylgnięcie człowieka rozumnego do Jezusa Chrystusa objawiającego Ojca, i szczerze stara się zachowywać wszystkie Jego przykazania. Oznacza to, że niezgodne z nauką Jezusa jest stwierdzenie: nie trzeba wierzyć w Trójjedynego Boga, żeby być dobrym człowiekiem. Nieprawdą jest także, że można być dobrym człowiekiem mimo lekceważenia chociażby jednego z przykazań Dekalogu.

Niebo – czym ono jest?

Najpierw zastanówmy się, czym jest niebo, a następnie spróbujmy zrozumieć, co oznacza zwrot „dostać się do”. Kardynał Joseph Ratzinger w swoich teologicznych tekstach wielokrotnie przypominał, że na niebo powinniśmy patrzeć nie jak na miejsce w kosmosie, do którego się wchodzi, ale jak na bliską relację z Chrystusem. Teolog stwierdzał krótko i węzłowato: niebem jest sam Chrystus, dlatego jesteśmy w niebie wówczas i w takim stopniu, w jakim jesteśmy przy Chrystusie. Oznacza to, że człowiek znajduje się na ziemi na drodze do nieba „wówczas i w takim stopniu”, w jakim czyni obiektywne dobro, a jednocześnie nie lekceważy osoby Chrystusa ani Dekalogu. Tylko Chrystus jest drogą, wszystko, co jest poza Nim, jest bezdrożem – przypominał kard. Ratzinger.

Powtórzmy: jeśli niebo to Chrystus, a być w niebie to być w pełni zjednoczonym z Chrystusem, to nie można dostać się do nieba, jeśli lekceważy się Chrystusa. Nawet gdyby ktoś wysunął zarzut, że jest to tylko chrześcijańska wizja nieba, że niebo może wyglądać inaczej, to trzeba od razu przypomnieć słowa św. Piotra o Jezusie Chrystusie: „I nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, przez które moglibyśmy być zbawieni” (Dz 4, 12).

Reklama

Nie istnieje więc żadne „inne niebo”, niejako „obok” nieba-Chrystusa, nieba-z-Chrystusem. Jeśli ktoś tak myśli, to projektuje własne pragnienia na obraz życia po śmierci, czyli wpada w pułapkę myślenia mitycznego, mimo że właśnie o to wielokrotnie oskarżani są Kościół i chrześcijanie. Mówił o tym kard. Ratzinger, który zauważył, że krytycy tłumaczyli powstanie wszelkich systemów religijnych tym, iż ludzie, aby ulżyć sobie w życiu ziemskim, marzyli o tym, że rzeczy najlepsze i najpiękniejsze czekają na nich w niebie. Kiedy jednak wyobrażali sobie niebo czysto po ludzku, to się okazało, że bóg, który w nim mieszka, ma postać gromowładnego Zeusa, budzącego strach. Tymczasem Bóg – Ojciec Jezusa Chrystusa i nasz, którego poznajemy z kart Biblii, nie jest kalką ojcostwa, które znamy na ziemi, lecz jest czymś zupełnie innym, nowym, piękniejszym. Jest ustanowionym przez samego Boga wzorem ojcostwa. Dlatego Kościół od samego początku swojego istnienia występował przeciw mitom, o czym świadczą słowa św. Piotra: „Nie za wymyślonymi bowiem mitami postępowaliśmy wtedy, gdy daliśmy wam poznać moc i przyjście Pana naszego, Jezusa Chrystusa, ale [nauczaliśmy] jako naoczni świadkowie Jego wielkości” (2 P 1, 16).

Dostać się do nieba – ale jak?

Reklama

W jaki sposób człowiek dostaje się do nieba? Odpowiedzi udziela nam Pan Jezus, który – przypomnijmy słowa kard. Ratzingera – sam jest niebem. Jezus, kończąc rozmowę z bogatym młodzieńcem, który szukał sposobu osiągnięcia życia wiecznego, czyli metody dostania się do nieba, kieruje do niego pełne życzliwości zaproszenie: „przyjdź i chodź za Mną!”. Oto odpowiedź na nasze pytanie! Oto sposób, w jaki dostajemy się do nieba: przychodząc do Chrystusa i idąc za Nim. Oznacza to, że Pan Jezus sam zaprasza nas do budowania z Nim osobistej relacji przyjaźni, pełnej zaufania, dialogu i współpracy. Do nieba dostajemy się zatem, zachowując się zupełnie odwrotnie niż bogaty młodzieniec, który odszedł i dlatego był smutny. Dostajemy się do nieba, przyjmując zaproszenie Pana z radością. Możemy więc powiedzieć, że na kształt nieba wpływają jednocześnie i nierozdzielnie dwa elementy: zaproszenie Jezusa do przyjęcia daru przyjaźni z Nim i sposób mojej odpowiedzi na to zaproszenie. Powtórzmy: niebo, czyli wspólnota z Bogiem w Chrystusie, to niezasłużony dar, który otrzymuje się za darmo, lecz by go posiąść, należy dobrowolnie go przyjąć. Jedynie owo przyjęcie go można uznać za sposób dostawania się do nieba, za metodę jego zdobywania. Nic z aroganckiego żądania nagrody czy zapłaty za uczynione dobro, jakby sam fakt czynienia dobra „automatycznie” przenosił nas do nieba. Tym, który nas przeprowadza przez granicę śmierci, jest Jezus Chrystus, za którym albo pójdziemy, albo nie. Jezusowa ręka jest do nas wyciągnięta, brama nieba jest otwarta, lecz każdy z nas, każdy z ludzi, musi dobrowolnie zdecydować, czy wchodzi czy nie.

Aby dotychczasowe rozważania nie wydały się tylko ckliwym marzycielstwem, przypomnijmy, że zanim Jezus zaprosił młodzieńca do pójścia za Nim, dał mu konkretne wskazania: pamiętać o dobroci Boga, przestrzegać Jego przykazań oraz sprzedać wszystko, co ma i rozdać ubogim. A zatem pójście za Jezusem to nie teoretyczne rozważania, ale konkretne czyny. Nawet jeśli wezwanie do sprzedania wszystkiego obowiązuje tylko niektórych powołanych, to pozostałe wskazania dotyczą każdego, kto chce się dostać do nieba: wiara w dobrego Boga objawiającego się w Jezusie z Nazaretu, przestrzeganie Dekalogu, pomoc ubogim. Jestem więc na drodze do nieba w takim stopniu, w jakim odpowiadam na to niesłychanie konkretne zaproszenie Jezusa.

Odpowiedź na pytanie

Możemy wreszcie spróbować sformułować pełną odpowiedź na postawione na początku pytanie: czy wystarczy być dobrym człowiekiem, żeby dostać się do nieba? Odpowiedź brzmi: to zależy od tego, co rozumiemy przez określenie „dobry człowiek”. Jeśli myślimy o człowieku, który nie odrzuca Chrystusa i uczciwie stara się żyć według całego Dekalogu, to odpowiedź brzmi: tak, wystarczy być dobrym człowiekiem. Jeśli jednak tzw. dobry człowiek miałby być kimś, kto czyni nawet bardzo wielkie dobro, lecz jednocześnie lekceważy Chrystusa, co przejawia się w negowaniu chociażby jednego z przykazań Dekalogu, to w ten sposób osoba ta sama zbacza z drogi do nieba. Zbacza tym mocniej, im świadomiej pomija w swojej dobroczynności Pana i Jego przykazania. Jakże taki człowiek mógłby dojść do nieba, a właściwie – przyjąć niebo, jeśli je lekceważy? Przecież niebo to Chrystus. To prawda, że ostatecznie tylko On zna serce człowieka, wszystkie motywy jego działania, wie, ile w jego czynach było złej woli i świadomego przekraczania przykazań, a ile zaciemnienia, zranień, zgorszeń i rozczarowań, które hamowały go w pójściu za Jezusem, ale nawet w takich okolicznościach po zachowaniu danej osoby można powiedzieć coś konkretnego o jej stosunku do Boga i Jego prawa. Sam Chrystus przypomniał: „Kto ma przykazania moje i je zachowuje, ten Mnie miłuje. (...) Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go, i przyjdziemy do niego, i mieszkanie u niego uczynimy” (J 14, 21. 23).

To wspólne przebywanie z Bogiem jest naszym niebem, którego przedsmak możemy kosztować już tu, na ziemi, gdy w prostocie serca pozytywnie odpowiadamy na Jezusowe zaproszenie do wspólnej drogi przez życie ku wieczności.

misjonarz Świętej Rodziny, doktor teologii, wykładowca teologii dogmatycznej w WSD w Kazimierzu Biskupim, sekretarz Towarzystwa Teologów Dogmatyków

2023-11-28 12:21

Oceń: +9 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co to znaczy „powstać z martwych”?

[ TEMATY ]

duchowość

Adobe.Stock

W okresie Wielkanocy często słyszymy ten zwrot, ale co Zmartwychwstanie tak naprawdę oznacza dla naszego życia?

Jak często prawda leży tuż przed naszymi oczyma, a my szukamy wszelkich możliwych wybiegów i interpretacji, żeby jej nie spostrzec. Nikomu nie mówcie o tym widzeniu, póki Syn Człowieczy nie powstanie z martwych. Owszem, byli posłuszni, zachowali sekret, ale zupełnie nie mogli zrozumieć, co mogą oznaczać te słowa. Bo przecież nie byliby tak naiwni, tak prostaccy, żeby je rozumieć dosłownie... To musi być jakiś symbol, jakaś tajemnica...
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję