Taizé to nazwa niewielkiej wioski we Francji, w której mieszka ekumeniczna wspólnota zakonna braci. Podczas II wojny światowej 25-letni Szwajcar Roger Schulz (br. Roger), wstrząśnięty ówczesnymi wydarzeniami, postanowił wraz z kilkoma innymi młodymi mężczyznami wspólnie modlić się o pokój i być ze swymi braćmi znakiem Komunii, w której Jezus łączy się ze swoim Kościołem. Na wzór modlitw braci z Taizé w diecezjach w całej Polsce organizowane są tzw. Czuwania Taizé. W ich trakcie śpiewane są specjalne psalmy, odczytuje się fragment Pisma Świętego. To także czas wyjątkowej modlitwy w ciszy, sam na sam z Chrystusem na krzyżu.
Dominikańskie Duszpasterstwo Postakademickie zaprasza 3 listopada do bazyliki św. Mikołaja na modlitwę ze śpiewami Taizé. Listopadowe spotkanie rozpocznie się o godz. 19.40 i zakończy – podobnie jak w każdy piątek w kościele Pojednania – modlitwą wokół krzyża. „Każdy może podejść, by na chwilę opierając swe czoło na drzewie krzyża, inaczej niż słowami powierzyć Panu Bogu to, co ciąży nam samym bądź jest ciężarem dla innych – bliskich nam lub dalekich, uciskanych, żyjących w nędzy, chorych... Ufamy, że Zmartwychwstały, rozpoznany czy nie, towarzyszy w cierpieniu każdemu człowiekowi” – czytamy na stronie duszpasterstwa. Spotkanie ma charakter ekumeniczny, zaproszeni są więc chrześcijanie wszystkich wyznań, a także ci, którzy poszukują sensu swojego życia.
Gdańscy policjanci zatrzymali dwie osoby podejrzewane o zniszczenie wystawy o Janie Pawle II, do którego doszło w miniony wtorek przy ul. Wały Piastowskie w Gdańsku. Mężczyźni w wieku 19 oraz 22 lata najprawdopodobniej w czwartek usłyszą zarzuty zniszczenia mienia.
"W środę przy jednym ze sklepów w rejonie Śródmieścia kryminalni zauważyli mężczyzn, których wizerunki zarejestrowały kamery monitoringu. Dwaj mieszkańcy Gdańska w wieku 19 oraz 22 lat zostali zatrzymani i doprowadzeni do komisariatu. Jeden z nich był nietrzeźwy i miał prawie pół promila alkoholu w organizmie" - podał oficer prasowy gdańskiej policji asp. szt. Mariusz Chrzanowski.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Trwa II Diecezjalny Dzień Skupienia dla kobiet. Ok. 600 kobiet z całej archidiecezji zebrało się w kościele pw. św. Maksymiliana M. Kolbego, by wspólnie się modlić, przeżywać swoją wiarę i tworzyć radosną wspólnotę.
- Czy jest w Was radość? – pytał na dobry początek bp Jacek Kiciński, zwracając się do zebranych w świątyni i nawiązał do trwające synodu. – Mamy piękny czas w archidiecezji wrocławskiej. „Uczyńcie wszystko, co powie wam Syn” – to słowa Maryi. W ubiegłym roku I Diecezjalny Dzień Skupienia odbył się pod hasłem „Szczęśliwa, która uwierzyła”. A dzisiaj mamy takie słowa: ogród, wymiana spojrzeń, przejście z ciemności do światła, z osamotnienia do drugiego człowieka, ze śmierci do życia – mówił biskup Jacek.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.