Reklama

Niedziela Przemyska

Światło Kościoła przemyskiego

Świętość w codzienności, ta cicha i pokorna, daje nadzieję naszemu światu, że dobro ostatecznie zwycięży. Niech dzisiejsza uroczystość, przeżywana w atmosferze wiary, rozpali miłość do Boga i ludzi – mówił abp Adam Szal.

Niedziela przemyska 38/2023, str. I

[ TEMATY ]

Markowa

Beatyfikacja Rodziny Ulmów

Karol Porwich/Niedziela

Msza św. beatyfikacyjna w Markowej zgromadziła pielgrzymów z Polski i zagranicy

Msza św. beatyfikacyjna w Markowej zgromadziła pielgrzymów z Polski i zagranicy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na Mszy św. beatyfikacyjnej 10 września w Markowej zgromadziło się ponad 35 tys. wiernych. Wszyscy poruszeni życiem, poświęceniem i śmiercią Samarytan z Markowej. Żyli skronie, bez poklasku, codziennie wsłuchując się w słowo Boże, a owacje dla nich tego dnia płynęły nie tylko z Markowej, ale także z Rzymu, kiedy papież Franciszek poprosił wszystkich zgromadzonych o brawa dla tej heroicznej rodziny.

Nie Rzym, nie Przemyśl, a Markowa

Przed beatyfikacją zastanawiano się, gdzie powinna odbywać się uroczystość beatyfikacyjna. Za Markową przemiały wszystkie racje, z wyjątkiem logistycznych. Podkarpacka wioska nigdy w swojej długiej historii nie przyjęła tylu pielgrzymów. Przyjmowali potrzebujących Żydów, ale także potrzebujących, którzy uciekali przed pożogą wojenną na przestrzeni XX wieku. Mimo to, markowska ziemia, milczący świadek heroizmu i męczeńskiej śmierci Ulmów, stała się tego dnia znana całemu światu. Tam po raz pierwszy pokazano obraz beatyfikacyjny – wizerunek skromnej, wielodzietnej rodziny z symbolami męczeństwa i miłości, która cementowała rodzinną miłość. Dzięki zabiegom komitetu organizacyjnego beatyfikacja w Markowej stała się faktem i ze znaną dotąd tylko niewielu gościnnością przyjęła wszystkich pielgrzymów. Wśród nich byli goście z całej Polski, a także ze Słowacji, Ukrainy i Stanów Zjednoczonych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzień radości

W homilii wygłoszonej przez kard. Marcello Semeraro, prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych już na początku wskazał dominujący motyw uroczystości. – Chcemy, aby dzisiejszy dzień był dniem radości, ponieważ słowa Ewangelii spisane na papierze, stały się dla nas przeżywaną rzeczywistością, która jaśnieje w chrześcijańskim świadectwie małżonków Ulmów i w męczeństwie nowych błogosławionych – mówił włoski purpurat. Istotnie, był to dzień radości dla całego Kościoła. Wiernym całego świata tego dnia został ukazany wymowny wzór heroicznej miłości i świętość zdobywana w wierności swojemu powołaniu.

Reklama

Drzewo życia rodzinnego

Relikwiarz beatyfikacyjny, który w procesji przyniósł do ołtarza ks. Roman Chowaniec, został zaprojektowany w formie monstrancji. Obudowa wykonana została z brązu w formie drzewa, na którego tle pojawiają się płaskorzeźbione postaci Wiktorii i Józefa Ulmów z ich siedmiorgiem dzieci. Po prawej stronie relikwiarza widać zarys domu rodzinnego Ulmów, a całą obudowę wieńczy przedstawienie wieży kościoła parafialnego w Markowej – opisuje go ks. Marek Wojnarowski – historyk sztuki. Wskazuje on na sanktuarium życia rodzinnego, które było środowiskiem świętości życia poczętego. – Szczególna wymowa dzisiejszej beatyfikacji polega także na tym, że do chwały ołtarzy zostaje wyniesiona cała rodzina, połączona nie tylko więzami krwi, ale także wspólnym świadectwem danym Chrystusowi aż do ofiary własnego życia – mówił kard. Semeraro, akcentując wartość rodziny otwartej na życie.

Dom słowa

Wśród wielu wątków i inspiracji, jakie ta beatyfikacja niesie za sobą, z pewnością jest posłuszeństwo słowa Bożego. Czytana i zakreślana rodzinna Biblia Ulmów jasno pokazuje, co było źródłem ich duchowości. – Nowi błogosławieni uczą nas przede wszystkim przyjmowania słowa Bożego i codziennego dążenia do pełnienia woli Bożej. Ulmowie jako rodzina słuchali tego słowa Bożego w niedzielnej liturgii, a następnie kontynuowali jego medytację w domu, co widać z czytanej i podkreślanej przez nich Biblii – mówił kard. Semeraro, odnosząc się zakreślonego fragmentu Przypowieści o miłosiernym Samarytanie i dopisanego słowa „Tak” przy tym fragmencie z Pisma Świętego. Sposób czytania Pisma Świętego przez Umów pokazuje, czym żyli i czym się karmili w swojej codzienności. – W ten sposób wysłuchane słowo Pana, dzień po dniu, kształtowało ich odważny program życia. Doskonale zadziałała w nich uświęcająca łaska chrztu, Eucharystii i innych sakramentów, wśród których jasno ukazuje się piękno i wielkość sakramentu małżeństwa. Dlatego żyli w świętości nie tylko małżeńskiej, ale również rodzinnej – dodał prefekt Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych.

Reklama

Bezimienne błogosławione

W przeddzień beatyfikacji kard. Semeraro wskazał, że najmłodsze dziecko Ulmów, które Wiktoria nosiła pod swoim sercem, w momencie śmierci męczeńskiej przychodziło na świat. Jak później zaznaczył w homilii: – W męczeństwie nowych błogosławionych szczególnie sugestywną rolę odgrywa maleńkie dziecko, które Wiktoria nosiła w swoim łonie, przychodzące na świat w bolesnych chwilach rzezi matki. Chociaż nie miało ono jeszcze imienia, dzisiaj nazywamy je błogosławionym. W tych słowach prefekt watykańskiej dykasterii niejako potwierdził doniosłość tego aktu, a także jasno wyraził, jak ważne jest poszanowanie życia i ochrona nienarodzonych. – Ten jego niewinny głos chce wstrząsnąć sumieniami społeczeństwa, w którym szerzą się aborcja, eutanazja i pogarda dla życia, postrzeganego jako ciężar, a nie dar – wołał.

Patroni codzienności

Korzystając z całego bogactwa życia i ofiary rodziny Ulmów, należy sobie uzmysłowić, jak wielki to dar dla całego Kościoła. Nie tylko przykład przeżywania ich codzienności, ale także ich orędownictwo, to dobro, z którego korzystać od dnia beatyfikacji mogą wszyscy wierni. – Rodzina Ulmów dołącza dziś do cennego i bogatego grona synów i córek narodu polskiego, którzy w wiekach dawnych, ale też i we współczesnym czasie zostali wyniesieni do chwały ołtarzy jako święci i błogosławieni. Świadectwo ich życia jest przykładem i wzorem do naśladowania. Są nam też ofiarowani jako orędownicy u Pana Boga, abyśmy mogli powierzać im naszą codzienność, nasze nadzieje, radości, potrzeby i zmartwienia. Najświętszej Maryi Pannie Królowej Polski, świętym i błogosławionym tego narodu, a od dziś wszyscy razem, publicznie, rodzinie Ulmów, zawierzamy gorącą modlitwę za rodzinę ludzką i o pokój w bliskiej Ukrainie – mówił kard. Marcello Semeraro.

W przebieg beatyfikacji włączyły się wszystkie grupy zaangażowane w życie Kościoła przemyskiego. Liturgii animował chór i orkiestra złożona z ponad 1200 członków. Przy ołtarzu posługiwali klerycy Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu oraz absolwenci Szkoły Ceremoniarza. Dzień wcześniej swoje święto celebrowali młodzi z metropolii przemyskiej. Eucharystię celebrowało blisko tysiąc kapłanów. Zaproszono ok. tysiąca gości, a na wydarzenia beatyfikacyjne akredytowało się ponad 200 dziennikarzy, wśród których byli także dziennikarze zagranicznych agencji. Wszystkie te liczby pokazują skalę wydarzenia i zainteresowania błogosławioną rodziną z Markowej. Pozostaje jedynie liczyć, że ta beatyfikacja będzie impulsem dla wszystkich, którzy w różny sposób w niej uczestniczyli oraz inspiracją do tego, aby swoją codzienność uczynić drogą prowadzącą do świętości.

2023-09-12 14:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marka parafii Markowa

Niedziela Ogólnopolska 37/2023, str. 86-87

[ TEMATY ]

rodzina Ulmów

Markowa

Beatyfikacja Rodziny Ulmów

Dodatek specjalny

Archiwum parafii Markowa

Kościół św. Doroty w Markowej

Kościół św. Doroty w Markowej

O beatyfikacji „swoich” parafian opowiada ks. Roman Chowaniec, proboszcz Markowej.

Ks. Jarosław Grabowski: Organizatorzy uroczystości beatyfikacyjnej rodziny Ulmów, wydarzenia bez precedensu, spodziewają się ponad 30 tys. uczestników. Czy 4-tysięczna Markowa, której jesteś proboszczem, jest gotowa na przyjęcie takiej liczby wiernych?

Ks. Roman Chowaniec: Przed nami wydarzenie rzeczywiście bez precedensu i to z kilku powodów. Po pierwsze, będzie to beatyfikacja całej rodziny: małżonków i rodziców oraz ich dzieci. Po drugie, wśród beatyfikowanych jest dziecko nienarodzone. Po trzecie, ta beatyfikacja odbędzie się w miejscowości, w której żyli i ponieśli męczeńską śmierć Czcigodni Słudzy Boży.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Odpustowy weekend u franciszkanów [zaproszenie]

2024-05-04 08:48

ks. Łukasz Romańczuk

ks. Mariusz Szypa wypowiada słowa aktu zawierzenia

ks. Mariusz Szypa wypowiada słowa aktu zawierzenia

Franciszkanie Konwentualni z ul. Kruczej we Wrocławiu zapraszają na dwa wydarzenia, które będą miały miejsce w kościele pw. św. Karola Boromeusza. W sobotni wieczór będzie można posłuchać koncertu organowego, a w niedzielę sumie odpustowej będzie przewodniczył bp Maciej Małyga.

4 maja o godz. 19:00 rusza cykl koncertów organowych „Franciszkańskie Wieczory Muzyczne: Mater Familiae” w Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej przy ul. Kruczej we Wrocławiu. Jest to okazja do promocji muzyki sakralnej, a także kultu maryjnego. Pierwszy koncert zagra Tadeusz Barylski, który przez wiele lat posługiwał jako organista w kościele na Kruczej, a także w sanktuarium św. Antoniego w Dąbrowie Górniczej. Podczas koncertu zagra m.in utwory: Johanna Sebastiana Bacha – Fantazja G-dur, Improwizację: Fantazja Regina Coeli czy Bogurodzicę. Koncert rozpocznie obchody odpustu ku czci Matki Bożej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję