Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Dom modlitwy dla wszystkich narodów

Niedziela Ogólnopolska 34/2023, str. 17

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejsze czytanie z Księgi Izajasza wskazuje na powszechność zbawienia darowanego ludziom przez Boga. Jego perspektywa nie ogranicza się jedynie do Izraela jako ludu wybranego, ale obejmuje także cudzoziemców, którzy stają się sługami prawdziwego Boga przez umiłowanie Jego imienia oraz zachowywanie Jego słów. Nie tyle zostają oni włączeni w szeregi wybranych Izraelitów, ile bezpośrednio „przyłączają się do Pana”. Przymierze nie jest już więc zastrzeżone dla wąskiej grupy, ale zyskuje charakter powszechny. Wyrazem tego jest dostępność świątyni – miejsca składania ofiar i czci Boga. Wszyscy słudzy Pana zyskują do niej dostęp, co więcej – ich ofiary zostają przez Niego przyjęte. Świątynia przestaje być miejscem zastrzeżonym, objętym surowymi zakazami. Staje się domem modlitwy dostępnym dla wszystkich, którzy pragną uwielbiać imię Boga.

Przyjrzyjmy się bliżej kontekstowi rozważanego dzisiaj fragmentu proroctwa Izajasza. Rozpoczyna on trzecią część księgi określaną jako Trito-Izajasz. Obejmuje ona kolekcję wyroczni prorockich anonimowego autorstwa, pochodzących ze szkoły Izajasza. Wyrocznie te odnoszą się do okresu powygnaniowego, bezpośrednio po powrocie części wygnańców z Babilonii do Palestyny. W trzeciej części Księgi Izajasza pojawiają się fundamentalne z punktu widzenia teologicznego motywy: powszechność Bożych obietnic, których adresatami są nie tylko wierni Izraelici (tzw. reszta), ale także cudzoziemcy; rola świątyni jerozolimskiej jako miejsca powszechnego kultu Boga; chwała odnowionej po wygnaniu Jerozolimy, która obrazuje dar uniwersalnego zbawienia.

Wszystkie wyżej wymienione motywy teologiczne odnajdujemy w tym fragmencie, przez co stanowi on doskonałą syntezę trzeciej części Księgi Izajasza. Zatrzymajmy się nad wersetem 7. – centralnym punktem prorockiego przesłania dotyczącego włączenia cudzoziemców w obieg przymierza i obietnice zbawienia. W dosłownym tłumaczeniu brzmi on: „Przyprowadzę ich na moją świętą górę i rozweselę ich w moim domu modlitwy. Ich dary i ofiary będą według mojego upodobania, ponieważ mój dom będzie nazwany domem modlitwy dla wszystkich narodów”. Kluczowy charakter mają dwa wyrażenia: „dom modlitwy” oraz „wszystkie narody”. Modlitwa oznacza tutaj całość relacji zachodzących między człowiekiem a Bogiem. W pierwszym rzędzie odnosi się do aspektu liturgicznego – oddawania czci prawdziwemu Panu. Oznacza także osobistą więź ze Stwórcą. Świątynia jako dom modlitwy staje się kontekstem, w którym ta relacja się urzeczywistnia i realizuje. Sformułowanie „narody” użyte jest tutaj w sensie kolektywnym i wyraża powszechność Bożego powołania. Plan zbawienia nie ogranicza się już do granic ziemi obiecanej i jednego narodu, ale zyskuje charakter uniwersalny. My także jesteśmy adresatami i uczestnikami tego hojnego planu Boga, który pragnie doprowadzić każdego człowieka do komunii z sobą, do pełni życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-14 14:22

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uczta mesjańska

Codzienny posiłek jest niezbędny do podtrzymania życia, ale gdy nabiera on szczególnie uroczystego charakteru, mówimy o uczcie. Dla biblijnych Hebrajczyków zdobywanie pożywienia nie było łatwą sprawą. W warunkach, jakie panowały na Bliskim Wschodzie, uprawa ziemi wymagała sporego wysiłku, a i ten nie zawsze przynosił spodziewane efekty. Zdarzało się, że chwast wyrastał i rozpleniał się szybciej niż zasiane zboża. Taką sytuację łączono z grzechem pierwszych ludzi. W trudzie związanym ze zdobywaniem pożywienia widziano konsekwencje odejścia człowieka od Boga. Często więc brakowało żywności. Uczty zatem należały do rzadkości. Wydawane były w związku z uroczystymi i podniosłymi wydarzeniami, chwilami triumfu nad wrogiem czy ceremoniami religijnymi. Najczęściej, nie licząc kultu w świątyni, miały one miejsce w domach ludzi bogatych.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Przygotowanie do sakramentu pojednania i pokuty

2025-12-18 23:41

Biuro Prasowe AK

– Letnie serce potrafi śmiertelnie zasnąć – mówił ks. Krzysztof Wons SDS podczas ostatniego dnia rekolekcji w Sanktuarium św. Jana Pawła II, na które kard. Grzegorz Ryś zaprosił księży Archidiecezji Krakowskiej przed swoim ingresem do katedry na Wawelu.

Na początku ostatniego dnia rekolekcji przed ingresem kard. Grzegorz Ryś powitał wszystkich księży zgromadzonych w Sanktuarium św. Jana Pawła II. Zapowiedział, że nauka rekolekcyjna będzie przygotowaniem do sakramentu pojednania i pokuty, a spotkanie stanie się również okazją do przekazania jałmużny na potrzeby mieszkańców Lwowa i Zaporoża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję