Reklama

Niedziela Kielecka

Wyjątkowe wieńce i dożynek czas

15 sierpnia to dzień szczególnej czci dla Maryi Wniebowziętej, która patronuje tak wielu kościołom naszej diecezji. Święto wyraża się także w obrzędowości ludowej, często łączonej z dziękczynieniem za plony, z szacunkiem za chleb i za ziarno. Te wartości obrazują wieńce, często zupełnie wyjątkowe.

Niedziela kielecka 33/2023, str. IV

[ TEMATY ]

dożynki

T.D.

Ks. Jacek Godzisz, proboszcz w Obicach, Grażyna i Bogdan Piwowarczykowie

Ks. Jacek Godzisz, proboszcz w Obicach, Grażyna i Bogdan Piwowarczykowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Swoje dożynkowe figury ich autorzy – Grażyna i Bogdan Piwowarczykowie z parafii Obice nazywają wieńcami i tak też są one traktowane podczas dożynek ogólnopolskich w Częstochowie, gdzie nie raz już święciły tryumfy. A zaczęło się od przygotowania figury Matki Bożej Ostrobramskiej na 15 sierpnia, a potem do Częstochowy właśnie, 20 lat temu.

Ostrobramska na początek

Piwowarczyków poproszono o zrobienie wieńca, czasu było mało. „Ręka, która tę figurę robiła, była prowadzona przez Pana Jezusa i Matkę Bożą” – skomentował wówczas, w Częstochowie, biskup wileński. Chodziło o to, że precyzyjnie zostały wyliczone i odtworzone promienie wokół głowy Ostrobramskiej, a robił je wówczas 15-letni syn małżonków, Andrzej (syn i jego żona Marta do dzisiaj pomagają rodzicom w przygotowaniu dożynkowych figur-wieńców). – Jak on się wtedy starał, jak dokładnie odmierzał, żeby było tak jak na obrazie! – wspominają rodzice.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wieńce nie wieńce?

Reklama

Piwowarczykowie opracowali własną technikę wykonywania figur-wieńców, co każdorazowo zajmuje im po kilka miesięcy w roku. Specjalnie na ten cel wysiewają pszenicę, bo właśnie z kłosów tego zboża tworzone są powierzchnie figur. – To bardzo precyzyjna praca, żona docina kłosy i jakby wkłada jeden w drugi – tłumaczy p. Bogdan. Zboże nie może być zbyt dojrzałe, zbiera się je np. w czerwcu. Do tego są kwiaty, wykorzystywane w podestach, specjalnie wysiewane, jak np. „wdówka amerykańska”.

Sylwetki naturalnej wielkości są rysowane i wycinane ze styropianu, który Piwowarczykowie pozyskują nieodpłatnie z pewnej firmy. Twarze postaci są odwzorowywane z obrazków czy z obrazów; dużą wagę autorzy przywiązują do wierności, unikają iluzji, domyślności. Kto maluje? – Mąż – mówi p. Grażyna. – Nigdy nie przypuszczałem, że potrafię robić takie rzeczy – dodaje p. Bogdan. Teraz w malowaniu pomagają syn i synowa, którzy konsekwentnie włączają się w to dzieło. Z kolei Andrzej Chudzicki pomaga w bezpiecznym transporcie wieńców do Częstochowy, a Urszula Tworek – do Piotrkowic. Piwowarczykowie są im wdzięczni – za serce, za zaangażowanie.

Tych oryginalnych wieńców powstało siedem. Wyliczmy: Matka Boża Ostrobramska, Jezus Miłosierny, Niepokalana, anioł z dziećmi, Dobry Pasterz, Matka Boża Częstochowska, św. Jan Paweł II.

– Figurę anioła robiliśmy przez 8 miesięcy, szczególnie pracochłonne były figurki dzieci, szyłam im ubranka; na porteczkach – o, widzi pani – jest pęczak; gorczyca i pęczak na skrzydłach anioła, a te czarne elementy to ziarenka słonecznika – dodaje. – Przychodziłem z pracy i dłubałem te skrzydła, rzeźbiłem je nożem – uzupełnia p. Bogdan.

Reklama

Każda z figur ma swoją historię i jakieś osobiste wątki, jak choćby patron kościoła w Obicach, czyli Dobry Pasterz. Owieczka na ramionach Pasterza, dzięki kompozycji z kaszy gryczanej, jest jak żywa. – I oczko, proszę zwrócić uwagę na oczko. Siostrzenica oderwała od bluzki guzik i dała mi go – ten guzik mnie urzekł, wiedziałam, że będzie idealny – podkreśla p. Grażyna.

Częstochowska z kalendarza

Peregrynacja Matki Bożej Częstochowskiej po diecezji kieleckiej (w parafii Obice w lipcu 2008 r.) natchnęła małżonków do wykonania figury Czarnej Madonny, w koronie. Jakaż była radość autorów, gdy zdjęcie ich dzieła znalazło na się na pierwszej stronie kalendarza „Wieńce dożynkowe” z 2013 r. Ludzie z parafii dopytywali o te kalendarze, a p. Bogdan, który jest listonoszem, usłyszał wówczas wiele serdeczności. Z kolei przy tworzeniu sylwetki Niepokalanej w błękitnym płaszczu inspiracją dla autorów były słowa Pisma Świętego. Ostatni był św. Jan Paweł II, którego wizerunek powstał przy ogromnym zaangażowaniu synowej.

Wspólnie oglądamy zdjęcia dokumentujące efekty pracy państwa Piwowarczyków. W 2022 r. „swojego” Dobrego Pasterza dostrzegli w relacji telewizyjnej.

Wieńce-figury na co dzień są przechowywane na chórze w obickim kościele. Muszą być odpowiednio zabezpieczone. Pokazywane są m.in. na dożynkach gminnych w Piotrkowicach i tych ogólnopolskich na Jasnej Górze. Proboszcz, ks. Jacek Godzisz, przyznaje, że to rzadkość i taka lokalna ciekawostka. – Ja w żadnej parafii podobnych nie spotkałem – mówi.

– Ta nasza praca to wyraz wdzięczności Panu Bogu i Matce Najświętszej – podsumowuje Grażyna Piwowarczyk.

Od siewu do żniw

Reklama

Ziarno, które w przypadku bohaterów reportażu służy do pracy artystycznej przy wieńcach, nie bez powodu nazywane jest rolniczym złotem i otaczane ogromnym szacunkiem.

Aby celebrować zbiory i dożynki, zboża należało najpierw wysiać i zebrać. Na Kielecczyźnie termin siewu zbóż planowano według święta Matki Boskiej Siewnej (8 września); żyto siano tydzień przed tym świętem, a pszenicę – tydzień po nim. Zboże jare, gdy była wczesna wiosna, wysiewano tuż po Wielkanocy, a siew kończono zazwyczaj w połowie kwietnia. W tradycyjnym rolnictwie zazwyczaj panował siew ręczny, z płachty.

Teren Polski, ale także Europy, podzielony był na dwie strefy: w jednej wysiewano „z płachty”, w drugiej z tzw. króbki. Płachtę stanowił worek z dużym otworem lub kawałek grubego płótna przewiązanego przez jedno ramię. Króbka to rodzaj owalnego naczynia ze słomy, łubu lub drewna, które przewieszano przez ramię za pomocą paska.

Zanim przy żniwach zastosowano kosy, jedynym żniwnym narzędziem był sierp. Kosę przyjmowano z oporami, uważano bowiem, że przy jej użyciu wysypuje się zbyt dużo ziarna i niszczona jest słoma. Jeszcze w latach 30.-40. XX wieku w wielu gospodarstwach na Kielecczyźnie królował uświęcony tradycją sierp.

Reklama

I to sierpy są najczęściej poświadczane w wykopaliskach archeologicznych, co wynikało z tego, że wykonywano je z surowców trwałych, np. w neolicie były to krzemienie. Pierwsze wizerunki sierpa pochodzą ze starożytnego Egiptu. I tam zapewne należy szukać genezy tego narzędzia. Do Europy i Azji sierp mógł się dostać za sprawą kultur śródziemnomorskich. Sierp, jako jedno z pierwszych narzędzi rolniczych, dość wcześnie pojawił się także w źródłach pisanych. Kilkakrotnie wymieniany jest w Biblii, a w Apokalipsie św. Jana, powstałej w 90-95 r., znajdujemy następujący interesujący tekst, metaforycznie przedstawiający życie ludzkie jako zboże uśmiercone sierpem:

„«Zapuść Twój sierp i żniwa dokonaj/ bo przyszła już pora dokonać żniwa,/ bo dojrzało żniwo na ziemi!»/ A Siedzący na obłoku rzucił swój sierp na ziemię/ i ziemia została zżęta” (Ap 14, 15-16).

Czas żniw i obróbki zbóż był najintensywniejszym okresem prac polowych w życiu wsi; od tego zależał byt chłopskich rodzin. Wiele ludowych zwyczajów związanych było z dożynaniem tzw. stajonka, czyli ostatnich kłosów na polu, zwanych pępkiem albo dziadkiem. Kulminacją żniw i ich finałem było święto Matki Boskiej Zielnej, na które wito przystrojone wstążkami i kwiatami wieńce z pszenicy, jęczmienia, owsa i żyta. Po „oświęceniu” ich podczas uroczystej Mszy św. żniwiarze w korowodzie zanosili je do dziedzica, aby tam przed dworem celebrować „okrężne”, połączone z tańcami, zabawą, poczęstunkiem.

2023-08-08 12:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dożynki Wojewódzkie - radość dziękczynienia i roczne bilanse

Co możemy zrobić, aby ducha umocnić?” - tak sformułowane pytanie postawił rolnikom ks. kan. Tadeusz Szlachta, diecezjalny duszpasterz rolników podczas Mszy św. na rozpoczęcie XIII Świętokrzyskich Dożynek Wojewódzkich, świętowanych 6 września - tym razem w Pińczowie. Rolnicze święto rozpoczęła Msza św. w kościele św. Jana Apostoła i Ewangelisty pod przewodnictwem ks. kan. Jana Staworzyńskiego, dziekana i proboszcza, który podkreślił zaangażowanie Ponidzia w dorobek rolniczy regionu oraz ciężką pracę gospodarzy, z której wszyscy korzystamy. Z kolei w homilii ks. Tadeusza Szlachty była mowa m.in. o wymownym papieskim geście - ucałowania ziemi ojczystej, który przynagla nas wszystkich do traktowania Ojczyzny jak matki - karmicielki oraz o konieczności krytycznego spojrzenia na osobiste, indywidualne zaangażowanie każdego z rolników w pracę na roli. Dziękczynienie za plony jest wyjątkową okazją do „odnalezienia w sobie niezagospodarowanej przestrzeni w miłości do ziemi” - mówił duszpasterz, apelując, aby każdy osobiście postarał się ciężką pracą i inicjatywą - „wyjść naprzeciw bezradności polskiej wsi”. Zauważył, że „ziemia może więcej rodzić”, że „nie pomogą polityczne spory” (...), „tylko ludzkie sumienie”, a mieszkańcy wsi zawsze mieli je ukształtowane przez miłość do Boga. - Dziel sprawiedliwie, aby starczyło chleba i miejsc pracy - tymi słowami duszpasterz zwrócił się do gospodarza dożynek, marszałka województwa świętokrzyskiego. We Mszy św. uczestniczyli m.in.: wiceminister obrony narodowej Beata Oczkowicz, marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas, wicewojewoda świętokrzyski Grzegorz Dziubek, parlamentarzyści i posłowie, burmistrzowie, wójtowie, starostowie i radni z wielu powiatów województwa świętokrzyskiego. Po Eucharystii nastąpił obrzęd poświęcenia powiatowych wieńców i chlebów, a następnie korowód dożynkowy przeszedł i przejechał bryczkami na stadion, gdzie odbyła się obrzędowa część święta plonów. Tradycyjnie, starostowie dożynek - Aneta Drabik z Kozubowa w powiecie pińczowskim i Stanisław Stanik z Jakimowic w powiecie koneckim wręczyli marszałkowi województwa bochen chleba upieczonego z mąki pochodzącej z ostatnich zbiorów. Marszałek Adam Jarubas w rozmowie z „Niedzielą” zwraca uwagę na problemy pracujących na roli, które obrazuje Ponidzie, bądź co bądź jeden z najbogatszych subregionów rolniczych w Polsce. Jako jeden z instrumentów naprawczych proponuje np. grupy producenckie, łączące wysiłki rolników, przekształcenie procedur krępujących rodzime przetwórstwo, zmiany w mentalności mieszkańców wsi (nauczonych pracować samodzielnie, a nie w grupie), wreszcie wewnętrzne kampanie promujące polską żywność. Przykładem może być pokazowy rolniczy happening - ok. 400-kilometrowy rejs tratwą po Wiśle, załadowaną płodami Ponidzia, która to akcja była wołaniem o „rozwarcie nożyc cenowych”. Przypomnijmy. 1 września z Nowego Korczyna wypłynęła do Warszawy tratwa załadowana owocami i warzywami. Łódź pod nazwą „Ponidzie”, z powiewającą nad nią flagą województwa świętokrzyskiego była symbolem akcji „Od rolnika do pośrednika 3000 procent znika”. Kierowana przez rolników - wodniaków z Ponidzia, Andrzeja Rytlewskiego i Władysława Stępnia, do stolicy dotarła 6 września. Poprzez akcję gospodarze z Ponidzia próbowali zwrócić uwagę na drastyczne różnice między cenami skupu płodów rolnych a wysokością cen tych produktów w sklepach. To problem, z którym rolnicy borykają się od lat. Dlatego w gospodarstwie agroturystycznym Stanisława Klepki w gminie Złota zrodził się pomysł organizacji happeningu - budowy tratwy i transportu nią płodów rolnych z Ponidzia do stolicy. - Na wolnym rynku rolnik jest zniewolony. Nie ma wpływu na cenę, którą musi zapłacić za środki produkcji. Nie ma też wpływu na cenę, którą otrzymuje za płody rolne. Rolnik dostaje grosze, bo gros zysków ściąga pośrednik. Dlatego jeszcze raz warto zastanowić się nad funkcjonowaniem rolniczych giełd towarowych i grup producenckich, bo tylko w grupie rolnik będzie silny - mówi marszałek. Akcja była też sygnałem wysłanym do konsumentów, że Świętokrzyskie oferuje ekologiczne, smaczne i tanie owoce oraz warzywa, po które warto sięgnąć. W trakcie 400-kilometrowego „rejsu” rolnicy,zawijali m.in. do Połańca, Sandomierza, Solca nad Wisłą i Puław, gdzie spotykali się z przedstawicielami miejscowych władz i dziennikarzami i starali się nagłośnić kwestię nożyc cenowych. Ryszard Ciźla, prezes Świętokrzyskiej Izby Rolniczej uważa, że miniony rok nie był najgorszy, a poziom tegorocznych zbiorów jest porównywalny do wieloletniej średniej krajowej. Natomiast sadownictwo i warzywnictwo uzyskują wciąż ceny w stopniu o wiele niższym niż koszty wytwarzania. - 25-30 groszy wynosi cena jabłek na skupie, to wymowny przykład - mówi Ciźla, podkreślając szczególnie brak wpływu rolników na kształtowanie się ceny sprzedaży. Wybitnemu pisarzowi pochodzącemu ze Świętokrzyskiego - Wiesławowi Myśliwskiemu, zawdzięczamy powiedzenie: „Wszyscy jesteśmy ze wsi”. I wszystkich nas - nie tylko producentów, problem nożyc cenowych i drożenia kosztów produkcji (jako pochodnej przede wszystkim cen energii) - dotyczy. Rolnicze dziękczynienie ma w polskiej tradycji charakter doniosły, dlatego w samym dniu dożynek mieszkańcy wsi zwyczajem przodków dziękowali za plon, bawili się, poznawali, integrowali. Odbyły się więc efektowne prezentacje „ośpiewania” i „obtańczenia” wieńców dożynkowych, przygotowanych przez poszczególne powiaty. Swój dorobek artystyczny w ludowo-folkowym widowisku regionalnym „Świętokrzyski jarmark artystyczny” zaprezentowały kapele i zespoły ludowe ziemi pińczowskiej i świętokrzyskiej, m.in. orkiestra dęta z Pińczowa, „Rytm” ze Skalbmierza, „Uśmiech” ze Świętokrzyskiego Klubu Dzieci Specjalnej Troski, Klub „4H” z Ożarowa oraz zespoły z europejskich miast partnerskich i laureaci „Buskich Spotkań z Folklorem”. Uczestnicy święta plonów oglądali również specjalny pokaz w wykonaniu Kieleckiego Ochotniczego Szwadronu Kawalerii im. 13. Pułku Ułanów Wileńskich. Dożynkom towarzyszyła wystawa płodów rolnych, maszyn i urządzeń do produkcji rolnej. Gwiazdą wieczoru był zespół „TOP ONE”, jedną z atrakcji - zabawa dożynkowa „W ponidziańskich rytmach”. Organizatorami Dożynek Wojewódzkich byli: Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Starosta Pińczowski, Burmistrz Miasta i Gminy Pińczów oraz Prezes Świętokrzyskiej Izby Rolniczej.
CZYTAJ DALEJ

Mocz w wodzie święconej: Ksiądz rozważa zamknięcie kościoła

2025-04-02 10:08

[ TEMATY ]

Niemcy

profanacja

edomor/fotolia.com

Nieznani ludzie oddają mocz za ołtarzem, załatwiają swoje „potrzeby” w kościele lub na jego terenie np. w chrzcielnicach. W Moguncji (Niemcy) wiele kościołów zmaga się z problemem wandalizmu.

Kapłan Thomas Winter, jest przerażony: „Naprawdę denerwuje mnie sposób, w jaki traktowane są kościoły w Moguncji!” 51-latek opiekuje się pięcioma parafiami w Moguncji: św. Ignacego, św. Piotra, św. Stefana, św. Kwintyna i parafią katedralną św. Marcina. Twierdzi, że wolałby całkowicie zamknąć kościoły na dwa tygodnie i otworzyć je wyłącznie na czas nabożeństw.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Młodzieżowa Rada przy biskupie rozpoczęła działalność

2025-04-07 21:45

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Marek Mendyk

diecezja świdnicka

młodzież

młodzieżowa rada diecezjalna

Archiwum prywatne

Bp Marek Mendyk z Młodzieżową Radą Diecezjalną

Bp Marek Mendyk z Młodzieżową Radą Diecezjalną

W stolicy diecezji zainaugurowano działalność Młodzieżowej Rady Diecezjalnej. To nowy krok – długo wyczekiwany i bardzo potrzebny – w stronę ożywienia duszpasterstwa młodych. Tym razem z inicjatywy samych młodych, a z błogosławieństwem biskupa Marka Mendyka.

Członkowie Rady spotkali się po raz pierwszy w poniedziałek 7 kwietnia w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Świdnickiej. Nowo powołana Rada to ciało doradcze i inicjatywne, złożone z osób młodych pochodzących z różnych części diecezji. Łączy ich jedno: pragnienie współtworzenia Kościoła odpowiadającego na potrzeby i wrażliwość ich pokolenia. – To grupa, która ma działać w diecezji i przy biskupie. Mamy pomóc zrozumieć młodych, ich potrzeby, język i wizję Kościoła. Chcemy mówić „naszym” językiem i działać według zasady: młodzi dla młodych – tłumaczy Patryk Gaładyn z parafii katedralnej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję