Reklama

Niedziela plus

Opole

Działa jak magnes

Wydaje mi się, że Bóg dał nasz kościół właśnie po to, aby ci, którzy odnaleźli się w tej duchowości, mogli się łączyć w modlitwie i pociągać drugich – mówi ks. Przemysław Seń.

Niedziela Plus 23/2023, str. II

[ TEMATY ]

Opole

Archiwum sanktuarium w Głębinowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Julia Pawelec: Kiedy rozpoczął się kult św. Rity w Głębinowie?

Ks. Przemysław Seń: Jego początki sięgają 2014 r. – 22 listopada odbyło się pierwsze nabożeństwo ku czci św. Rity. Uczestniczyła w nim garstka osób. W styczniu 2015 r., widząc, jak wielu jest jej czcicieli, rozpoczęliśmy starania o relikwie św. Rity. Otrzymaliśmy odpowiedź pozytywną – wyrażono zgodę na przyznanie nam cząstki tuniki św. Rity. Uzyskaliśmy ją od sióstr augustianek z Krakowa. Te pierwsze relikwie zostały wprowadzone 22 maja przez bp. Rudolfa Pierskałę.

Po tym wydarzeniu kult św. Rity zaczął się rozwijać – z miesiąca na miesiąc przybywało coraz więcej osób. Doszło do tego, że kościół nie był w stanie pomieścić wszystkich pielgrzymów. Rosła liczba nie tylko intencji, ale też świadectw o wyproszonych łaskach za wstawiennictwem świętej. W 2020 r. biskup opolski Andrzej Czaja podjął decyzję: wszystkie Boże znaki wskazują na to, że w Głębinowie ma powstać sanktuarium św. Rity. 22 maja bp Pierskała polecił, byśmy przez cały rok się przygotowywali i w 2021 r. zostanie ustanowione sanktuarium. Tak też zrobiliśmy – ten czas wypełniły modlitwa i zewnętrzne przygotowania. 23 maja 2021 r., w uroczystość Zesłania Ducha Świętego, bp Czaja odczytał dekret o ustanowieniu sanktuarium św. Rity w Głębinowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Mała grupka czcicieli zapoczątkowała kult, który teraz przyciąga pielgrzymów z całej Polski. To potężne działanie Bożego Ducha.

Tak. Coraz częściej przybywają także pielgrzymi z zagranicy. Mamy intencje z Ameryki, Australii, Azji. Zaskakuje nas to, bo Głębinów to jest niepozorna, mała miejscowość. Zawsze się śmieję, że ukryta na końcu Polski. A jednak Pan Bóg działa i Boży Duch tak dobrze wszystko prowadzi.

Przyroda również zachęca do odwiedzenia tego miejsca – sanktuarium otoczone jest Jeziorem Nyskim. Ponadto w pobliżu znajduje się Ośrodek Formacyjno-Wypoczynkowy ,,Rybak”, w którym można coś zjeść i przenocować.

Tak jakoś pięknie się poskładało, że pielgrzymi przy św. Ricie mogą złapać oddech duchowy, a dzięki otaczającej to miejsce pięknej przyrodzie – także fizyczny, bo rzeczywiście widok, który rozciąga się zaraz za sanktuarium, czyli jezioro, a za jeziorem – góry, koi zmęczenie. Tu człowiek może się uspokoić i duchowo, i fizycznie, co – myślę – jest dzisiaj bardzo potrzebne.

Zdecydowanie tak. Bardzo możliwe, że św. Rita wybrała sobie to miejsce...

Warto wspomnieć, że początek nabożeństw był odpowiedzią na pragnienia duchowe wielu osób. W parafiach, w których byłem wcześniej wikariuszem, spotkałem wiernych mających w sercu kult św. Rity i doświadczenie łask wyproszonych za jej wstawiennictwem. Wydaje mi się, że Bóg dał nasz kościół właśnie po to, aby ci, którzy odnaleźli się w tej duchowości, mogli łączyć się w modlitwie i pociągać drugich. Najpiękniejsze jest to, że to miejsce nie zostało w ogóle przez nas zaplanowane, a Pan Bóg tak to wszystko poukładał, że z małego kościółka powstało sanktuarium. To na pewno znak Bożej Opatrzności.

Reklama

– Z pewnością. Zwykle Bóg działa nie w przepychu, ale w skromności... Liczą się nie walory zewnętrzne, tylko esencja – ludzie, którzy gromadzą się w Jego imię.

U nas sama struktura nabożeństw jest bardzo mocno nastawiona na spotkanie z Jezusem, czy to w Eucharystii, czy to sakramencie spowiedzi św. Oczywiście, mamy nabożeństwa ku czci św. Rity, gdzie są powierzane prośby, ale zawsze centrum stanowi Eucharystia. Każde nabożeństwo jest poprzedzone adoracją Najświętszego Sakramentu. Budujemy to miejsce na sakramentach i rzeczywiście widać, że tutaj na nowo odkrywa się ich wartość, o czym świadczy wiele pięknych słów pielgrzymów.

Jakie nabożeństwa ku czci św. Rity są sprawowane w sanktuarium?

W tradycji naszego sanktuarium każdy czwartek ofiarowany jest św. Ricie – nazywamy to nabożeństwem mniejszym, ponieważ ma krótszą formę. Po godzinnej adoracji – o godz. 18 następuje nabożeństwo z powierzeniem intencji. W dalszej części sprawujemy Mszę św. z formularza o św. Ricie.

Każdy 22. dzień miesiąca natomiast jest dniem uroczystym, w którym modlitwy są dłuższe. Zaczynają się, oczywiście, adoracją. O godz. 18 ma miejsce nabożeństwo, złożone zostają intencje, odśpiewywana jest również Litania do św. Rity. Modlimy się także za pielgrzymów. O godz. 19 odprawiana jest uroczysta Msza św., którą kończy obrzęd błogosławieństwa róż.

Skoro mowa o różach... Dlaczego podczas tych uroczystości następuje ich błogosławieństwo? Wielu kojarzy tę świętą z różami, a być może nie każdy wie dlaczego...

Kwiat róży to piękny symbol św. Rity, obok pszczół i fig. Nawiązuje do końca życia świętej – w styczniu 1457 r. leżała ciężko chora, czując, że zbliża się koniec jej życia. Wyraziła wtedy pragnienie, aby przed śmiercią zobaczyć żywą różę i skosztować owocu figi. Znalezienie róż w środku zimy nie było łatwe, jednak dzięki Bożej interwencji w ogrodzie rodzinnym Rity zakwitły i jedną z nich jej przyniesiono.

Reklama

To taki znak, że dla Boga nie ma nic niemożliwego. Święta Rita jest patronką od spraw najtrudniejszych...

Róża stała się symbolem spełnienia czegoś, co po ludzku było niewyobrażalne. Poza tym bardzo często nazywana jest też Bożą nagrodą dla św. Rity za 15 lat jej cierpienia, gdyż nosiła stygmat ciernia na czole. Wierzy się, że Pan Bóg sprawił ten cud, chcąc wynagrodzić jej wielką ofiarę z życia.

22 maja corocznie odbywa się odpust ku czci św. Rity. Mógłby Ksiądz opowiedzieć, jak wyglądają te uroczystości?

To główny dzień w ciągu roku, ofiarowany św. Ricie. 22 maja 1457 r. zmarła – jest to więc dzień jej narodzin dla nieba. W naszym sanktuarium te uroczystości zawsze koncentrują się wokół 22 maja – główne obchody odbywają się w niedzielę. W tym roku miały miejsce 21 maja, ale tak naprawdę świętujemy je przez 3 dni – 20, 21 i 22 maja. Odpust zawsze połączony jest z jarmarkiem przygotowywanym przez lokalną grupę działania. Odbywa się pod haasłem: ,,Od pszczół do róż”, co nawiązuje do historii życia św. Rity.

Przed uroczystą niedzielną Eucharystią ma miejsce procesja, podczas której niesione są figura św. Rity i relikwie, składające się z cząstki jej ciała. Jest to dla nas drogocenny dar, dzięki któremu św. Rita może być z nami tak namacalnie. Msza św. odpustowa rozpoczyna się o godz. 16 na zewnątrz, przy sanktuarium, w związku z wielką liczbą pielgrzymów. Pod koniec ma miejsce błogosławieństwo róż.

Reklama

To bardzo budujące, że tylu ludzi przyjeżdża do Głębinowa, aby wspólnie celebrować liturgiczne wspomnienie św. Rity.

Bardzo się z tego cieszymy. Staramy się, żeby każdy mógł się w tym miejscu odnaleźć i mimo tłumów znaleźć chwilę wytchnienia. Chcemy, by wszyscy przeżyli tę uroczystość w duchu wspólnoty Kościoła. Jest to ważne zwłaszcza po pandemii. Ogłoszenie decyzji o powstaniu sanktuarium nastąpiło w maju 2020 r. – po pierwszej jej fali. Był to szczególny Boży znak, że jednak przetrwamy ten czas. Samo ustanowienie sanktuarium w 2021 r. odbyło się już w większej nadziei, przy większej liczbie osób. Boża Opatrzność sprawiła, że wydarzenia w Głębinowie przypadły akurat na te lata. Zależy nam, żeby sanktuarium było miejscem otwartym. Można je odwiedzać codziennie – od godz. 8 do 20, a w porze letniej – od godz. 8 do 22.

Widać, że ludzie potrzebują orędownictwa kogoś takiego jak św. Rita.

Zdecydowanie tak. Ostatnio jej kult przeżywa rozkwit. Potrzebujemy kogoś, kto podobnie jak my szedł przez życie. Ona doświadczyła wielu trudów, była żoną, matką, wdową, siostrą zakonną. Jest tą, która prowadzi do Chrystusa. Wierzymy w świętych obcowanie – dobrze, że mamy ich wsparcie.

W najtrudniejszych chwilach warto zwracać się do św. Rity, która wie, co to znaczy cierpieć i żyć w niepewności jutra. Ufamy, że nie pozostawia człowieka samego.

Na pewno nie. Obserwuję pielgrzymów i parafian i widzę, że człowiek, który się modli i patrzy na jej wizerunek, zawsze wychodzi z nadzieją. Cierpienie nie znika od razu, ale wiele osób podkreśla, że wychodzą umocnieni na duchu. To jest pierwszy krok, by odnaleźć wewnętrzną nadzieję.

Rozwiązanie przyjdzie z czasem, a pokój wewnętrzny, który otrzymamy za sprawą św. Rity, może nam pomóc pokonać trudności. Potwierdzają to liczne świadectwa z Głębinowa...

Przechowujemy wszystkie intencje i świadectwa. Jest dla nas ważne, aby informacje o tych łaskach były zachowane – także z myślą o przyszłych pokoleniach.

A jaką rolę św. Rita odgrywa w życiu Księdza? Co zmieniło się w Księdza stosunku do niej, od czasu gdy Ksiądz trafił do tej parafii?

Święta Rita już od wielu lat jest mi bliska. Poznałem ją na początku kapłańskiej drogi i nie ukrywam, że moje starania dotyczące sanktuarium w Głębinowie to także wyraz mojej wdzięczności zarówno za jej piękną wiarę, jak i za łaski, które otrzymałem za jej wstawiennictwem w swoim kapłańskim życiu oraz które otrzymała moja rodzina.

2023-05-30 13:56

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Poznanie przez działanie

Niedziela Plus 8/2023, str. VI

[ TEMATY ]

Opole

Fundacja „Redemptoris Missio"

„Pomagamy chorym w miejscach, o których świat wolałby zapomnieć...”.

Tak o swojej pracy i misji piszą pracownicy Fundacji Pomocy Humanitarnej „Redemptoris Missio” z Poznania.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Zbrodnia katyńska: kto podjął decyzję i jak przygotowywano się do mordów?

2025-04-13 12:53

[ TEMATY ]

zbrodnia katyńska

ZSRR

polcy jeńcy

pl.wikipedia.org

Decyzja o zbrodni katyńskiej zapadła na najwyższym szczeblu władz ZSRR. Zamordowanie polskich jeńców wojennych oraz przetrzymywanych od agresji na Polskę urzędników, polityków i przedstawicieli inteligencji było następstwem przemyślanych przygotowań, a mechanizm działań przypominał mordy dokonywane przez NKWD w okresie wielkiej czystki.

Zbrodnia katyńska była następstwem dokonanej przez ZSRR wspólnie z Niemcami agresji na Polskę. Od 17 września 1939 r. w ciągu kilkunastu dni Armia Czerwona zajęła terytorium o obszarze około 200 tys. km kw., na którym mieszkało 13 mln osób.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję