Reklama

Wiara

Ciało i dusza po śmierci

Dlaczego modlimy się za duszę zmarłego, skoro człowiek jest jednością cielesno-duchową i Chrystus odkupił całego człowieka? Czy nieśmiertelność duszy oznacza, że po śmierci istnieje tylko duch człowieka?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Cóż bowiem za korzyść odniesie człowiek, choćby cały świat zyskał, a na swej duszy szkodę poniósł?” (Mt 16, 26). Można powiedzieć, że te słowa Pana Jezusa mocno wpłynęły na duchowe zmagania ludzkości: bo z jednej strony grzeszny świat, chętnie pogrążający się w radościach i troskach cielesnych, a z drugiej – Kościół, nieustannie przypominający człowiekowi o jego nieśmiertelnej duszy.

Czym jest dusza?

W ostatnich latach ta sytuacja nieco się skomplikowała. Coraz częściej mówi się o tym, że dzięki postępowi technologicznemu człowiek jest o krok od wyzwolenia się z ograniczeń ciała. W tym kluczu można widzieć wiele pozornie niezwiązanych ze sobą zjawisk, takich jak przenoszenie coraz szerszych sfer życia do świata wirtualnego, w którym powszechnie szerzy się m.in. ideologię traktowania płci jako przedmiotu wolnego wyboru, a nie cielesnego zdeterminowania. W tym nowym kontekście cywilizacyjnym chrześcijaństwo staje w obronie godności zarówno ciała, jak i duszy. Skoro człowiek został przez Boga pomyślany jako jedność cielesno-duchowa i jako taki został odkupiony, to dlaczego modlimy się za dusze wiernych zmarłych? Może pora odesłać do lamusa pojęcie duszy, które więcej zawdzięcza greckiej filozofii niż biblijnemu objawieniu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Poszukiwanie odpowiedzi na te pytania jest świetną okazją do tego, by oddać hołd niedawno zmarłemu papieżowi Benedyktowi XVI. Nie trzeba przypominać, że zanim został on wybrany na Stolicę Piotrową, był jednym z najwybitniejszych współczesnych teologów. Zapewne mniej osób wie, że za najlepiej opracowane przez siebie dzieło teologiczne uważał Eschatologię, czyli traktat o rzeczach ostatecznych. Jedną z głównych myśli zawartych w tym traktacie jest ta, że bez pojęcia duszy nie sposób wyrazić adekwatnie biblijnej nauki o losie zmarłych. Joseph Ratzinger, pisząc o tym, przeciwstawił się popularnemu w XX wieku w teologii poglądowi, zgodnie z którym człowiek, gdy umiera, przechodzi ze sfery czasu w sferę wieczności, i już w momencie śmierci dostępuje zmartwychwstania. Argumentował, że taki pogląd nie tylko czyni zbędnym pojęcie duszy, ale też sprawia, iż niezrozumiałe stają się rzeczywistości takie jak paruzja czy Sąd Ostateczny. Jeśli bowiem zmartwychwstanie dla każdego dokonuje się w chwili jego śmierci, to jaki sens ma oczekiwanie na powtórne przyjście Chrystusa i powszechne zmartwychwstanie na końcu czasów? Co więcej, w takim ujęciu wspólna historia ludzkości traci swoją wartość, a w perspektywie wieczności ważne pozostają jedynie jednostkowe ludzkie historie.

Reklama

Kościelne nauczanie nie jest przestarzałe

Teologowie wyczuleni na przemiany mentalności i rozwój ludzkiej wiedzy podlegają ciągłej pokusie, by odrzucać niektóre elementy kościelnego nauczania jako przestarzałe i utrudniające pogodzenie wiary z myśleniem. Na tym tle myśl teologiczna Josepha Ratzingera – Benedykta XVI zawsze się wyróżniała: z jednej strony zależało mu na tym, by pracować nad nowymi formami mówienia o wierze, szczególnie w kontekście obrazu świata, jakiego dostarczają nauki przyrodnicze; z drugiej jednak strony uważał, że współczesna teologia musi zachować ciągłość z wielowiekową tradycją. Rozwiązaniem jest więc nie odrzucenie tego, co dawne, ale nieustanny trud rozumienia tego w nowym kontekście. Tę cechę da się zauważyć także w jego rozważaniach na temat duszy.

Po pierwsze Ratzinger pokazuje, że – wbrew popularnym dziś przesądom – jest to pojęcie zakorzenione w Piśmie Świętym Starego i Nowego Testamentu, a nie jest to jakieś zapożyczenie z greckiej filozofii. Po drugie, argumentuje, że jest ono konieczne, by można było myśleć o ciągłości istnienia człowieka między jego fizyczną śmiercią a obiecanym przez Chrystusa zmartwychwstaniem na końcu czasów. Gdy mówimy o duszach zmarłych i modlimy się za nie, wyrażamy przekonanie, że człowiek, umierając, nie zostaje unicestwiony, ale też że jego obecny stan bytowania nie jest jeszcze stanem definitywnym. Po trzecie, stara się skorygować nasze potoczne wyobrażenia o nieśmiertelności duszy. Te bowiem często więcej zawdzięczają filozoficznym intuicjom i kulturze popularnej niż biblijnemu Objawieniu.

Reklama

Nadzieja w zmartwychwstaniu Chrystusa

Kiedy słyszymy słowo „dusza”, wyobrażamy sobie nieraz jakąś półprzezroczystą postać, rodzaj hologramu, który jest dokładnym, ale niematerialnym odzwierciedleniem ludzkiego ciała. Z takimi wyobrażeniami wiąże się myślenie o tym, że ta duchowa cząstka w człowieku jest nieśmiertelna niejako sama z siebie i że to ona zawiera w sobie naszą tożsamość: ciało jest dla niej czymś zewnętrznym, czymś, co może z siebie zrzucić, podobnie jak wąż czy owad zrzuca wylinkę. Ten sposób myślenia o duszy faktycznie bardziej pasuje do platońskiej filozofii niż integralnej, biblijnej wizji człowieczeństwa. Zgodnie z tą ostatnią śmierć nie jest bynajmniej wyzwoleniem człowieka z obcej dla niego materii. Jest zniszczeniem naturalnej dla niego cielesno-duchowej jedności. Nadzieja człowieka na przetrwanie tego momentu wynika ostatecznie nie z filozoficznych rozważań nad nieśmiertelnością, ale z wiary w zmartwychwstanie Chrystusa. Dusza ludzka, tracąc zakorzenienie w swoim materialnym ciele, istnieje siłą swojego zwrócenia się ku Zbawicielowi. Ratzinger, tłumacząc różnicę między filozoficznymi spekulacjami a chrześcijańską nadzieją, odwołuje się do fragmentu Ewangelii o Piotrze kroczącym po wodzie. Jak pamiętamy, pierwsze kroki w stronę Jezusa uczynił on sam, ale potem przeląkł się i zaczął tonąć. I z pewnością by utonął, gdyby nie pomoc Chrystusa.

„Tak więc los człowieka jest losem Piotra, próbującego kroczyć po wodach: chce dojść do Pana, a jednak dojść do Niego nie może. Filozof jest niejako tym Piotrem chodzącym po morzu, próbującym zdeptać śmiertelność swoimi spekulacjami i tak oglądać życie. Ale nie udaje mu się to i mimo swoich wysiłków – tonie. Cała siła jego spekulacji okaże się ostatecznie daremna – wody przemijalności okażą się ostatecznie silniejsze od jego woli widzenia. Ocalić tonącego Piotra-człowieka może jedynie ręka Pana. I ta ręka wyciąga się właśnie ku nam w słowach: «Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą»”.

To, co proponuje Benedykt XVI, to przejście od naszych „fizycznych” wyobrażeń do bardziej „dialogicznego” podejścia. Pojęcie duszy nie jest w nim określeniem jakiejś substancji, która ulatuje z ciała po śmierci, ale jest sposobem wyrażenia niepojętej dla nas prawdy o tym, że kiedy nasze ciało, zimne i zesztywniałe, spocznie w grobie, nasza tożsamość zostanie zachowana. W Chrystusie będziemy nadal trwać, z jednej strony ciesząc się już życiem wolnym od cierpienia, a z drugiej – oczekując pełni przybrania za synów Bożych, odkupienia naszego ciała (por. Rz 8, 23).

2023-03-28 13:18

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł aktor Wiesław Gołas

[ TEMATY ]

śmierć

pl.wikipedia.org

Nie żyje Wiesław Gołas, jeden z najbardziej lubianych polskich aktorów, odtwórca ponad 120 ról filmowych, teatralnych i telewizyjnych. Artysta zmarł w czwartek nad ranem. Miał 90 lat.

Kilka dni temu Wiesław Gołas trafił do szpitala po drugim wylewie. Jego stan określano wówczas jako poważny. Do szpitala trafił z Domu Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie, gdzie tymczasowo przebywał. W październiku ubiegłego roku przeszedł udar.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski - plan obchodów na Jasnej Górze

2024-05-03 09:01

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dziś na Jasnej Górze, 3-go maja, uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Suma odpustowa odprawiona zostanie na Szczycie o godz. 11.00, poprzedzi ją program słowno-muzyczny: „W oczekiwaniu na beatyfikację sługi Bożej Stanisławy Leszczyńskiej” o godz. 10.00. W czasie Sumy ponowiony zostanie Milenijny Akt Oddania Polski w Macierzyńską Niewolę Maryi, Matce Kościoła za Wolność Kościoła Chrystusowego. O godz. 19.00 Mszę św. odprawi metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Uroczystości zakończy Apel Jasnogórski.

- Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski związana jest ze ślubami lwowskimi Jana Kazimierza - wyjaśnia o. Michał Bortnik, rzecznik prasowy Jasnej Góry. Śluby te były wyrazem wdzięczności za cudowną obronę Jasnej Góry i ocalenie Ojczyzny. Jan Kazimierz obrał wtedy Maryję Królową i Matką swoją i swoich poddanych, całego królestwa. - Ciekawą rzeczą jest to, że Maryja sama wybrała sobie ten tytuł, bo w 1608 r. objawiła się mieszkającemu w Neapolu włoskiemu misjonarzowi, o. Juliuszowi Manicinelli z zakonu jezuitów, który był czcicielem polskich świętych - dodał o. Bortnik. Włoski misjonarz podczas modlitwy zastanawiał się nad najpiękniejszym tytułem, jakim uhonorować można Matkę Bożą. Ukazała mu się wtedy sama Maryja pytając, dlaczego nie nazwie Jej Królową Polski. Maryja uzasadniła swoją prośbę tym, że jest to naród, który sobie wybrała, naród, który Ją czci. Kiedy w 1610 r. o. Manicinelli przyjechał do Polski i odprawiał Mszę św. w katedrze na Wawelu kolejny raz objawiła mu się Matka Boża ponawiając swoje życzenie.

CZYTAJ DALEJ

Biskup nominat Krzysztof Nykiel: pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele

2024-05-03 14:57

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

@VaticanNewsPL

bp Krzysztof Józef Nykiel

bp Krzysztof Józef Nykiel

Pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele. Serce Ojca, to serce w którym jest miejsce dla każdego, dlatego pragnieniem jest to, aby moja posługa, jako następcy Apostołów, była właśnie w ten sposób przeżywana i realizowana - powiedział Vatican News - Radiu Watykańskiemu regens Penitencjarii Apostolskiej, biskup nominat Krzysztof Józef Nykiel, którego 1 maja Papież Franciszek mianował biskupem.

Motto biskupie ks. prałat Nykiel zaczerpnął z tytułu listu apostolskiego Ojca Świętego „Patris Corde” („Ojcowskim sercem”) ogłoszonego w 2020 roku i związanego z zapowiedzianym wówczas Rokiem św. Józefa. „Niewątpliwie ważną rolę w moim życiu i posłudze kapłańskiej odgrywa postać św. Józefa. Czuję się duchowo z nim związany” - podkreślił ks. Nykiel. Biskup nominat zaznaczył, że owocem przemyśleń i studiów nad postacią św. Józefa i jego rolą w życiu Maryi i Józefa jest książka jemu poświęcona, która w polskim tłumaczeniu ukaże się w najbliższych dniach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję