Reklama

Rodzina

Człowiek człowiekowi darem

Zapewne bardziej znana jest drapieżna wersja tej maksymy, która lokuje ludzi w sferze mięsożernych bestii. Ale czy faktycznie człowiek dla człowieka stał się wilkiem?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Może tylko skwapliwie uwierzyliśmy w tę naszą „tys prowdę”, która zwalnia nas z poszukiwania prawdziwej głębi człowieczeństwa i rzuca w odmęty „g... prawdy”, jak mawiał klasyk.

Bajka

Jest taka bajka o dwóch wilkach walczących ze sobą. Jeden symbolizuje strach, chciwość, żal, poczucie winy, fałszywą dumę, zazdrość, pychę i kłamstwo. Drugi uosabia radość, zgodę, pokój, nadzieję, otwartość na zrozumienie, hojność, życzliwość, współczucie, akceptację. I jak każda bajka, również ta ma swój morał, który pomaga zrozumieć otaczający świat zarówno dużym, jak i małym słuchaczom. Pojawia się bowiem pytanie: który z wilków zwycięży? Odpowiedź brzmi: „ten, którego nakarmię...” – okazując uwagę, zainteresowanie, uznając jego prawdę o świecie. Ta opowieść zaprasza do przyjrzenia się naszym wyborom, tym drobnym i tym wielkim, tym codziennym i tym życiowym. Świadome wybory nie są łatwe, ale prowadzą nas ku pełni życia, uwalniając od balastu przekonań, schematów i stereotypów. Gdy podejmujemy wyzwanie świadomego życia, odkrywamy, kim jesteśmy – kim jestem ja i kim jest drugi człowiek. Gdy uznaje się swoje emocje i potrzeby, łatwiej o kontakt z drugim człowiekiem i przyjęcie go z jego niepowtarzalną emocjonalnością i kalejdoskopem potrzeb, aby wspólnie szukać strategii ich zaspokojenia. Żyjąc świadomie, podążamy za naprawdę ważnymi dla nas wartościami. One nadają sens naszej codzienności. Realizujemy cele, spełniamy marzenia, mierzymy się z trudnościami, przeżywamy porażki, świętujemy sukcesy i opłakujemy straty. W takiej perspektywie człowiek dla człowieka faktycznie może być darem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dar

Dar kojarzy się z czymś wartościowym. Dar to coś szczególnego, coś ekstra – prezent, podarunek, niespodzianka. Dar się ofiarowuje, z serca, bez liczenia na zwrot kosztów, nakładów, czegokolwiek. Niewątpliwie dary są dobrodziejstwem, za które nie oczekuje się wzajemności. Nikt nie musi się rewanżować. Dajemy, bo chcemy coś dać z jakiejś okazji (urodzin, imienin, świąt, ważnych dla nas wydarzeń), uznając szczególne okoliczności sprzyjające poruszeniom serca, ale też bez okazji. Obdarowujemy bliskich i dalekich, znajomych i nieznajomych. Sami decydujemy, co, komu i kiedy darujemy. Tu nie ma miejsca na kurtuazyjne „wypada” czy „nie wypada”. Jest wolność, możemy dać, możemy nie dać. I wcale nie musi nam być łatwo dawać. Kiedy myślimy o darze, pojawia się również wątek naszych talentów. Wrodzone zdolności niewątpliwie są darem. Otrzymaliśmy je za darmo, z hojnej ręki Boga. Nie zawsze widzimy je tak jasno, a niezaprzeczalnie są naszym udziałem. Zasadniczo darem może być wszystko. Jego istotą jest szczególny charakter intencji, z którą obdarowujemy (i przyjmujemy dary, ale o tym za chwilę). Tu kluczem jest miłość, a nie obowiązek (w takich a takich sytuacjach muszę dawać, np. kiedy jestem rodzicem, muszę opiekować się dzieckiem) ani przekonanie o tym, że na dar trzeba zasłużyć, czy inny przymus wpisujący do grona darczyńców. Miłość sprawia, że życie staje się pełniejsze, widzimy jego sens, oddychamy pełną piersią, chcemy żyć, a nie tylko przetrwać. Z miłości do życia („Ja jestem drogą, prawdą i życiem” – J 14, 6) wybieramy życie.

Reklama

Czar czy dar

Któż z nas nie chciałby należeć do szacownego klubu dobrych ludzi? Darczyńcy są zapewne w jednej z jego kluczowych sekcji. Mam nadzieję, że ta szczypta humoru pozwoli złapać dystans do „okrągłych” myśli o naszych rolach w pięknym, choć często trudnym modelu wymiany darów. Tak się bowiem składa, że wśród ludzi ten proces zachodzi nieustannie. I czy mamy tego świadomość czy nie, wciąż jesteśmy zarówno darczyńcami, jak i obdarowanymi. Jeśli doświadczamy harmonii, spełnienia i wsparcia, płyniemy śmiało i radośnie w nurcie życia. A co w sytuacji, gdy dar jest dla nas, delikatnie mówiąc, niewygodny? To zależy od daru. Łatwiej radzimy sobie z materią nieożywioną, która często zalega w naszych małych i dużych „M”. Trudniej, kiedy ta niewygoda dotyczy naszych życiodajnych relacji. Bo ktoś (zwykle ty, on, ona, ale też ja...) jest taki, a nie inny, czyli taki, jaki przecież powinien być. Nie wpisuje się w nasze wyobrażenia, oczekiwania, a nawet w standardy. „A myśmy się spodziewali” (Łk 24, 21). Konfrontacja z rzeczywistością bywa bolesna. Rozczarowanie jednak ma też swoje dobre strony. Jak dobrze pamiętamy z mądrych opowieści z dzieciństwa, odczarowanie pozwalało wyzdrowieć, zrzucić maski, powrócić do siebie, bo „żaba naprawdę była księżniczką”. Abyśmy mogli żyć w pełni, potrzebujemy przyjmować rzeczywistość taką, jaka ona jest, jasno oddzielając nasze o niej wyobrażenia. Tylko wtedy się nie pogubimy, nie rozminiemy, nie przegapimy darów, które są wokół nas.

Reklama

Ja jestem darem

Kochaj bliźniego swego jak siebie samego. Moje życie ma sens – wielki i niezaprzeczalny, nawet kiedy pojawia się mnóstwo wątpliwości. Jestem wart miłości, jestem ważny (-na), jestem darem dla siebie, dla innych, dla świata. Nie jestem przypadkowym bytem. Nie muszę zasługiwać (na miłość, szacunek, na nic!). Mogę zdjąć maski, które ograniczają moją piękną i niepowtarzalną potencjalność. I nawet jeśli innym się wydaje, że powinienem/powinnam być jakiś/jakaś, nie muszę grać z nimi w tę grę. Mam wolną wolę, mogę wybierać, tracić i odzyskiwać swoją sprawczość. Mogę popełniać błędy i wracać do tego punktu, z którego chcę podejmować decyzje. Przyjęcie tej prawdy zmienia perspektywę i daje moc, aby zobaczyć w sobie człowieka. To, co bardzo lubię, to, co lubię mniej i czego w sobie nie lubię. Widzę to, co mam, i czego nie mam, a także to, czego chcę mieć więcej. Uczę się wdzięczności, aby działać z miejsca obfitości, a nie z miejsca braku czy przekonania o moich chronicznych brakach. Wtedy smutek nie ściąga w ciemności otchłani, gdzie „chcemy dobrze, a wychodzi jak zwykle”. Decyduję o tym, co chcę dawać, komu i dlaczego. Odkrywam prawdziwą intencję – wspierania, kontaktu albo „na odczepnego”, bo nie umiem odmówić, bo tak się robi, bo muszę zasłużyć, bo chcę, aby mnie przyjęli, szanowali...

Ty jesteś darem

Człowiek bezsprzecznie jest darem. I może być darem również dla mnie, jeśli zdołam dostrzec i przyjąć ten skarb bez kwestionowania jego niepowtarzalnej wartości. Dar bywa jednak czasem trudny do przyjęcia, co może prowadzić do odrzucenia go. Z jednej strony daje mi szansę zobaczenia szerzej, niż widzę, patrząc tylko przez lupę swojego ego. Z drugiej – konfrontuje mnie z rzeczywistością, co może nieść ból, frustrację i gorycz porażki. Klasyczny rodzicielski case potwierdza tę tezę. Któż z nas, wiedziony dobrymi intencjami troski o nasze własne dzieci, nie postanawiał sobie, że nie popełni błędów swoich rodziców? Tymczasem nasze dzieciaki niejeden raz obnażyły mrzonki o rodzicielskim perfekcjonizmie, o dotrzymywaniu obietnic (nawet samemu sobie) czy gotowości na przyjmowanie życia takim, jakie ono jest. I jednocześnie są naszymi najlepszymi nauczycielami życia. Relacje z dorosłymi bywają jeszcze trudniejsze. W końcu są dorośli, więc powinni wiedzieć, zrozumieć i empatycznie nas wesprzeć. Cóż, zarówno wymaganie od kogoś daru płynącego prosto z jego serca, jak i oczekiwanie przyjęcia naszego daru mogą się kończyć przegraną relacji. Nic bowiem nie jest oczywiste, nic nam się nie należy, nikt nic wobec nas nie musi. Nawet najbliżsi. Taka perspektywa, choć niełatwa, zbliża nas do odkrywania sensu życia, w którym wszystko jest darem. Kluczem do skarbca darów jest miłość, której uczymy się całe życie.

2023-01-09 21:55

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

CBOS: połowa Polaków docenia politykę państwa wobec rodzin

[ TEMATY ]

społeczeństwo

Yvonne Weis/ Fotolia.com

Obecną politykę państwa wobec rodzin docenia 49% Polaków, częściej osoby religijne, o prawicowych poglądach i mieszkające na wsi. Zdaniem 40%, do posiadania dzieci najlepiej zachęcić mogą program "Rodzina 500 plus", tanie kredyty dla młodych małżeństw i ulgi podatkowe. Potrzeba jednak także m.in. lepszej dostępności żłobków i przedszkoli oraz pomocy matkom w powrocie do pracy, a także zniżek dla rodzin wielodzietnych.

CBOS stwierdza, że polityka wobec rodziny należała do najmocniejszych punktów rządu Beaty Szydło. Kontynuowanie tej polityki poprzez wprowadzanie nowych rozwiązań prorodzinnych zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Mają to być m.in. program "Dobry Start" (wypłacane raz w roku uczniom 300 zł), gwarancja wypłaty najniższej emerytury dla matek co najmniej czworga dzieci, darmowe leki dla kobiet w ciąży, udogodnienia dla mam–studentek (m.in. prawo do indywidualnego toku studiów), czy premia za szybkie urodzenie kolejnego dziecka.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Siejba Słowa na Peryferiach. Głos prawdy w erze dezinformacji

2024-04-29 08:46

[ TEMATY ]

Świdnica

bp Ignacy Dec

siejba słowa na peryferiach

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Siejba słowa na peryferiach

Siejba słowa na peryferiach

"Życzę, aby Czytelnicy tych codziennych sentencji znaleźli coś dla siebie, co ich przybliży do Pana Boga i drugiego człowieka" – napisał bp Ignacy Dec w siódmym tomiku Siejby Słowa na Peryferiach.

W najnowszej publikacji bp Ignacy Dec zbiera swoje refleksje i myśli, które regularnie publikuje w przestrzeni medialnej, głównie na popularnej Platformie X, dawniej znanej jako Twitter. Siódmy już tom serii prezentuje Twitty z roku 2023, ukazujące się w postaci cyfrowej, a teraz zebrane i opublikowane w wersji papierowej.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję