Ks. Piotr Nowosielski: Jakie jest znaczenie jeleniogórskiego kościoła świętych Erazma i Pankracego, noszącego tytuł Bazyliki Mniejszej?
Ks. Stanisław Szupieńko: Wysoka ranga tego kościoła nigdy nie budziła wątpliwości, gdyż był on – jak pisze o nim ks. H. Hofmann: „Ozdobą miasta i dumą katolickiej wspólnoty jest stary, strzelisty miejski kościół parafialny w Jeleniej Górze”. Ta gotycka świątynia, od wieków dominująca w krajobrazie Jeleniej Góry, otoczona była troską przez kolejnych proboszczów i parafian, którzy ceniąc swój kościół, ozdobili go wieloma dziełami sztuki i sprzętami liturgicznymi.
Wiemy, że w kościele prowadzone są prace restauratorskie, czego one dotyczą?
Podjęta przez proboszcza parafii ks. Bogdana Żygadło wraz z parafianami restauracja świątyni, trwa już od wielu lat. Z środków pozyskanych i własnych przeprowadzone zostały prace remontowe przy dachach kościoła, wieży, zewnętrznych kaplicach grobowych i epitafiach. Wnętrze kościoła otrzymało nową polichromię, a barokowe wyposażenie poddano gruntownym pracom konserwatorskim.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Co można powiedzieć o ołtarzu głównym?
Ołtarz ten uważany jest powszechnie za jedno z najcenniejszych dzieł barokowych na Śląsku. Jego twórcą, wraz z finezyjną dekoracją rzeźbiarską, jest pochodzący z Norwegii rzeźbiarz Thomas Weissfeldt, który zrealizowanemu z rozmachem na początku XVIII w. ołtarzowi nadał unikatową formę, cechującą się niezwykłą lotnością ażurowej, marmoryzowanej i złoconej struktury. W śmiałą architekturę ołtarza harmonijnie została wpisana, doskonała artystycznie, dekoracja rzeźbiarska. zachwycająca swą wirtuozerią.
Co warto wiedzieć o obrazach zdobiących ołtarz?
Umieszczone w ołtarzu obrazy są dziełem śląskiego malarza Johanna Philipa Kretschmera z Głogowa. Stanowią one integralną część ołtarza, a ich ideowe przesłanie skupia się na wydarzeniu Przemienienia Chrystusa na Górze Tabor. Stąd w centrum pierwszego z nich widzimy Chrystusa z Mojżeszem i Eliaszem po bokach, a poniżej trzech apostołów. Z tym przedstawieniem koresponduje owalny górny obraz z postaciami Boga Ojca i Ducha Świętego na tle świetlistej przestrzeni.
Takie dwu obrazowe rozwiązanie kompozycyjne, zdynamizowało malarską wizję, która udanie uwydatniła niezwykłość wydarzenia, jego nadprzyrodzony i ziemski wymiar oraz eksponowaną prawdę o Boskiej godności Chrystusa i Jego Bożym synostwie.
Co wniosły do wiedzy o ołtarzu tegoroczne prace?
Podjęte w zakresie architektury ołtarza prace konserwatorskie to dopiero początek prac badawczych, których podjęli się znawcy malarstwa i rzeźby barokowej. Prace konserwatorskie przy rzeźbach umożliwiły już dokładniejsze rozpoznanie ich struktury i elementów snycerskich wraz z dotarciem do oryginalnych warstw polichromii. Restauracja obrazów, z uwagi na nienajlepszy stan zachowania płócien, wymagała podjęcia trudniejszych technicznie zabiegów, które uczytelniły malowidła, zabezpieczając je na przyszłość. Po zakończeniu prac przy obrazach, możemy podziwiać manierę i kunszt malarski autora, widoczny zwłaszcza w postaci Chrystusa, ukazanego w wykwintnej pozie i kolorystyce. Ekspresyjna prezentacja pozostałych Osób Boskich oraz postaci towarzyszących, udanie eksponuje wielkie znaczenie przedstawianej sceny dla wiary w Boskie posłannictwo Chrystusa. Miejmy więc nadzieję, że dalsze prace sprawią, że w miarę szybko jeleniogórski ołtarz odzyska swój pełny blask.