Reklama

Niedziela Przemyska

Znów zabrzmiały organy

Renowacja zabytkowych organów w kościele św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie trwała 2 lata i była możliwa dzięki ofiarności parafian.

Niedziela przemyska 22/2022, str. VI

[ TEMATY ]

organy

Ks. Zdzisław Babiarz

Prospekt organowy

Prospekt organowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organy w zarszyńskim kościele pochodzą z przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Koszt prac remontowych organów w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie wyniósł 135 tys. zł. Z parafialnych zapisów kronikarskich wynika, że instrument był remontowany i strojony w 1981 r. przez firmę Sławomira Truszczyńskiego z Torunia. Kolejne prace renowacyjne instrumentu wykonane zostały w 1995 r. przez Zakład Organmistrzowski prowadzony przez Pawła Ziaję z Chmielnika, który wymienił mieszki i dokonał ogólnej konserwacji organów. Obecnie ten sam Zakład Organmistrzowski dokonał gruntownej renowacji instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie. Odbioru technicznego instrumentu po remoncie, po którym zaistniała możliwość ponownego jego używania, dokonano w dniu 16 marca br.

Reklama

Zarszyńskie organy są instrumentem posiadającym dwanaście głosów o trakturze pneumatycznej, w tym w klawiaturze manualnej dziewięć głosów i pięćdziesiąt cztery tony oraz w pedale trzy głosy i dwadzieścia siedem tonów. Głosy zasila jeden miech pływakowy bez podawacza. Większość piszczałek jest wymieniona na używane w podobnych instrumentach, które zostały sprowadzone z zachodniej Europy. Remont organów był uwieńczeniem przeprowadzonego w latach 2018 – 2020 generalnego remontu kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, w ramach którego w 2019 r. wykonano renowację czwartego przęsła kościoła – chóru, wraz z wymianą podłogi i renowacją zabytkowego prospektu organowego. Przeprowadzono też remont dachu i wieży, odnowiono polichromię wnętrza zarszyńskiego kościoła, odrestaurowano ołtarze i część witraży, odsłonięto posadzkę w prezbiterium kościoła, wymieniono instalację elektryczną i nagłośnienie, a także zamontowano kamery i system alarmowy w kościele. Remont kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie sfinansowano w dużej mierze z pozyskanych środków zewnętrznych, między innymi z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie oraz Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Przemyślu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wykonane prace cieszą parafian. Zadowolenia nie kryje również ks. Zdzisław Babiarz – proboszcz parafii w Zarszynie oraz Artur Niemczyk – parafialny organista. Wnętrze kościoła parafialnego św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie po remoncie wypiękniało, a odnowione organy w tej niezwykle akustycznej świątyni brzmią przepięknie. Mogli tego doświadczyć słuchacze koncertu organowego, który odbył się w dniu 24 kwietnia br., w Niedzielę Miłosierdzia Bożego, po Mszy św. o godz. 15. Koncert ten zorganizowany został z myślą o zaprezentowaniu walorów brzmieniowych wyremontowanego instrumentu, a zarazem uroczyście zainaugurował dalszą żywotność wiekowych organów w zarszyńskim kościele. Koncert poprowadził ks. Jan Łamasz, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej w Buszkowicach, który wcześniej odprawił Mszę św. i wygłosił homilię do licznie zgromadzonych parafian i przybyłych gości. Za organami zarówno podczas Mszy św., jak i koncertu zasiadł Franciszek Łamasz – muzykolog, absolwent Instytutu Muzycznego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie, obecnie wykładowca w Instytucie Muzyki Sakralnej w Przemyślu, a zarazem organista w parafii św. Brata Alberta w Przemyślu. W repertuarze koncertu organowego znalazły się klasyczne utwory na ten instrument: „Preludium” i „Fuga B-dur” z cyklu ośmiu małych preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, „Largo” z Opery „Xerxes” w transkrypcji na organy Jerzego Fryderyka Haendla, „Chorał – Improwizacja na organy Op. 65 Nun danket alle Gott” Sigfrida Karg-Elerta oraz „Toccata in d minor”, której autorem jest Gordon Balch Nevin.

Wirtuozerskie wykonanie tych utworów dało możliwość poznania walorów i możliwości technicznych odrestaurowanego instrumentu w kościele parafialnym św. Marcina Biskupa i Matki Bożej Szkaplerznej w Zarszynie, wskazując zarazem, iż poza wykonywaniem na nim muzyki sakralnej podczas nabożeństw oraz wszelkich uroczystości kościelnych, może on dawać również możliwość organizowania w zarszyńskiej świątyni koncertów muzycznych, przynoszących wiele wspaniałych doznań ich słuchaczom.

2022-05-24 12:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego organy?

Niedziela szczecińsko-kamieńska 12/2020, str. VI

[ TEMATY ]

liturgia

organy

muzyka sakralna

muzyka organowa

Adam Szewczyk

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

Fragment prospektu organowego z bazyliki św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

„W Kościele łacińskim należy mieć w wielkim poważaniu organy piszczałkowe jako tradycyjny instrument muzyczny, którego brzmienie ceremoniom kościelnym dodaje majestatu, a umysły wiernych podnosi do Boga i spraw niebieskich” (Sacrosanctum concilium, 120).

Ten cytat z Konstytucji o Liturgii świętej, wykorzystywany w wielu pochodnych dokumentach Kościoła traktujących mniej lub bardziej bezpośrednio o liturgii, jest dość wymowny. Jednak raczej na poziomie pewnej ogólności. Coraz trudniej dziś o kapłana – z wyjątkiem zajmujących się muzyką kościelną zawodowo – który potrafiłby to szerzej rozwinąć, uzasadnić. Podobnie jest pośród sporej grupy organistów. Rozczarowuje chwilami w tym zakresie także najnowsza instrukcja Musicam sacram, traktująca miejscami o organach na podobnym poziomie ogólności. Kościół podkreśla tradycję wykorzystania tego instrumentu jako najbardziej właściwego pod względem brzmienia w czasie kościelnych ceremonii i przydającego im majestatu. Z drugiej strony mamy eklektyczny wysyp akompaniatorów liturgicznych (zespołów lub pojedynczych instrumentalistów), którzy w nurcie ostatniej posoborowej odnowy pojawili się na stałe w wielu kościołach. Jedni widzą w tym niekonwencjonalne urozmaicenie wzbogacające przebieg liturgii, inni – zamach na jej sacrum.
CZYTAJ DALEJ

Brutalnie zamordowana Aleksandra Gabrysiak w drodze na ołtarze

[ TEMATY ]

Aleksandra Gabrysiak

otwarcie procesu beatyfikacyjnego

Diecezja Elbląska

Służebnica Boża Aleksandra Gabrysiak

Służebnica Boża Aleksandra Gabrysiak

W sobotę 26 października 2024 w gmachu Wyższego Seminarium Duchownego w Elblągu odbyło się uroczyste otwarcie procesu beatyfikacyjnego zamordowanej brutalnie w 1993 r. lek. med. Aleksandry Gabrysiak. Oficjalną część poprzedziła Msza święta sprawowana według formularza o Duchu Świętym. Przewodniczył jej biskup elbląski Jacek Jezierski, który w wygłoszonym kazaniu przypomniał nauczanie Kościoła na temat świętości.

Po Mszy odbyła się sesja trybunału beatyfikacyjnego, która miała charakter otwarty. Uczestniczyli w niej wierni świeccy: środowisko lekarskie Elbląga i Trójmiasta, rodzina i przyjaciele Doktor Oli. Od tego momentu Aleksandrze Gabrysiak przysługuje tytuł: Sługi Bożej lub Służebnicy Bożej.
CZYTAJ DALEJ

IX edycja Kongresu Ruchu Europa Christi pt. "Przyszłość Europy"

2025-02-06 11:39

[ TEMATY ]

Częstochowa

kongres

Europa Christi

Redakcja

IX edycja Kongresu Ruchu Europa Christi pt. „Przyszłość Europy” - sesja „Otwórzcie drzwi Chrystusowi", pod honorowym patronatem abp Tadeusza Wojdy SAC, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski i abp Wacława Depo, Metropolity Częstochowskiego. Już 21-22 lutego br. w Częstochowie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję