Obrady w "Okrąglaku" poprzedziła Msza św. w kościele pw. św. Franciszka z Asyżu, której przewodniczył i homilię wygłosił ks. bp K. Ryczan. "Zbudowaliśmy cywilizację przemysłową, cybernetyczną,
znamy prawa psychologii i reguły społecznego działania (...), wzięliśmy we własne ręce rządy nad światem (...), wzgardziliśmy rodziną. Tradycje, stare prawa ośmieszają, hamują postęp - mówił
Ksiądz Biskup. - Gdy zniszczymy rodzinę, dokąd powróci syn marnotrawny?". Bp K. Ryczan podkreślił konieczność powrotu do tradycyjnej rodziny, w której "każdy jest bezpieczny - może nie bogaty, może
nie całkiem syty, ale mający zdrowe serce i zdrowe zasady".
W dwudniowym programie spotkań znalazło się ok. 10 wykładów zaprezentowanych przez wybitnych specjalistów z różnych ośrodków akademickich w kraju.
Sesje tematyczne podzielono na trzy bloki: profilaktyka w rodzinie; profilaktyka w szkole; pomoc psychologiczna i psychoterapia w rodzinach z problemami uzależnień. W ramach
sesji specjaliści z różnych placówek i ośrodków akademickich poprowadzili ok. 30 warsztatów tematycznych.
Nie sposób przedstawić streszczenia wszystkich prelekcji i tematyki zajęć warsztatowych. Poniżej prezentujemy jedynie niektórych z nich.
Ks. prof. dr hab. Kazimierz Popielski (Katolicki Uniwersytet Lubelski) rozwijał niecodzienny temat Rodzina i szkoła jako środowisko tworzenia sensu. Stwierdził on, że ludzka egzystencja, będąca
zmaganiem się o sens życia, w rodzinie rozwija potencjalność każdego człowieka. To rodzina zabezpiecza potrzebę miłości, zaufania, empatii, serdeczności itd. Zanik tych wartości może powodować
ucieczkę w "zastępniki". Szkoła nie może być powtórzeniem rodziny, jest środowiskiem uczącym i uczenia się. Powinna kreować stawanie się człowiekiem, uczyć dokonywania życiowych wyborów.
Kultura pedagogiczna rodziców - ważny element eliminowania zachowań patologicznych dzieci i młodzieży była przedmiotem referatu prof. dr. hab. Henryka Cudaka (Akademia Świętokrzyska). Profesora
reprezentowała dr Mirosława Gawęcka. W odczytanym referacie stwierdzono, iż największy kryzys jaki dosięgnął człowieka - to kryzys emocjonalny. Jakich zatem środków i sposobów musimy użyć, by
odbudować wartości zawarte w Dekalogu? - Aby człowiek był wartościowy potrzebuje kochających się rodziców - podkreślała dr Gawęcka.
Prof. dr hab. Zbigniew Tadeusz Wierzbicki (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) mówił o roli samorządu szkolnego w budowaniu lepszej przyszłości własnej i Polski. Prelegent
zaznaczył konieczność zaangażowania w walkę z alkoholizmem szerszych gremiów społecznych, w tym samorządów szkolnych. Prof. Z. Wierzbicki postulował także wprowadzenie w Polsce modelu
wychowawczo-kształceniowego, w którym położonoby nacisk na szczęście osobiste. Być może pozwoli to w miejsce subkultury pijaństwa postawić subkulturę trzeźwości. Tymczasem w naszym kraju
ciągle nie ma dobrego klimatu do walki z alkoholizmem. Dlatego niezwykle interesujące okazały się doświadczenia Danii w tym względzie. Goście z Danii, autorzy projektu polityki antyalkoholowej,
przyznali, że nadużywanie alkoholu w tamtejszych zakładach pracy, nie ograniczone ustawowo, przybrało bardzo poważne rozmiary. Duńczycy przedstawili precyzyjny program, wdrażany w duńskich firmach,
który być może wkrótce zostanie zaadaptowany w Polsce.
O problemach z podtrzymywaniem kontaktów rodzinnych więźniów z ich najbliższymi oraz o roli rodziny w resocjalizacji więźniów mówił prof. dr hab. Henryk Machel z Uniwersytetu
Gdańskiego.
Prof. dr hab. Eugeniusz Sakowicz (Uniwersytet Stefana kard. Wyszyńskiego) w wartkim, nacechowanym mało znanymi faktami z kultury i obyczajowości muzułmanów wystąpieniu, przedstawił
temat: Wpływ abstynencji na kształtowanie muzułmańskiej rodziny. Ukazał przede wszystkim religijny aspekt niespożywania alkoholu. Bo czyż nietrzeźwy zdoła adorować Boga pięć razy w ciągu dnia, potrafi
bronić się przed złem świata, zachować wewnętrzną spójność, czy jedność swej rodziny...? Abstynencja nadaje kierunek wychowawczy muzułmańskiej rodzinie. "Trzeba być głupcem albo szalonym, by pić alkohol,
skoro powoduje on takie szkody", zwykli mawiać muzułmanie.
Ks. Andrzej Drapała, wicedyrektor Caritas, zaprezentował projekt i etapy realizacji Regionalnego Systemu Przeciwdziałania Narkomanii. Nakreślił też formy dotychczasowej pracy z narkomanami.
Dane, zebrane w Rodzinnej Poradni Profilaktyki i Terapii Uzależnień, są zatrważające. W minionym roku przyjęto w Poradni 109 pacjentów i 168 członków ich rodzin; 28 osób skierowano
do stacjonarnych ośrodków. W I kwartale br. wskaźnik narkomanii gwałtownie wzrósł. Dotychczas udzielono 777 porad, zgłosiło się 41 uzależnionych. O współczesnych kierunkach terapii osób
uzależnionych od alkoholu mówił prof. dr hab. Jerzy Mellibruda (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej), natomiast ks. prof. dr hab. Jan Śledzianowski (Akademia Świętokrzyska) przedstawił referat: Postawy
rodzicielskie wobec uzależnień własnych dzieci (na przykładzie badań młodzieży szkolnej województwa świętokrzyskiego). Relację z wystąpienia Księdza Profesora przedstawimy w osobnym artykule.
Trzeba podkreślić duży wysiłek organizatorów włożony w przygotowanie konferencji. Podczas przerw prezentowano spektakle (przygotowane przez uczniów gimnazjum św. Jadwigi w Kielcach) oraz
filmy i wystawę plakatów.
Ta niekwestionowana inicjatywa środowiska kieleckiego to duży wkład w teorię i praktykę szeroko pojętej myśli pedagogicznej z zaakcentowaniem miejsca rodziny.
Ks. prof. J. Śledzianowski zapewnia, że materiały przedstawione podczas dwudniowej konferencji zostaną wydane drukiem.
Organizatorami konferencji byli: Zakład Resocjalizacji i Profilaktyki Społecznej Akademii Świętokrzyskiej; Zespół ds. Rodziny i Przeciwdziałania Uzależnieniom Wojewody Świętokrzyskiego; Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kielcach; Departament Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego; Wydział Edukacji, Kultury i Ochrony Zdrowia UM w Kielcach, Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji w Kielcach.
Pomóż w rozwoju naszego portalu