Reklama

Kultura

Czy wiecie, że...

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

...pomnik Zbawiciela Świata, który znajduje się w stolicy Salwadoru, jest uważany za symbol tego kraju i znak reprezentujący jego mieszkańców na całym świecie? Statua przedstawiająca Jezusa stojącego na okazałym globie została wzniesiona w samym centrum reprezentacyjnego placu metropolii. Dodatkowo rzeźbę umieszczono na imponującym cokole, co wymownie świadczy o tym, że dla Salwadorczyków to Chrystus stanowi punkt orientacyjny, centrum, wokół którego toczy się życie mieszkańców kraju. Statua łącznie z cokołem mierzy 18 m wysokości.

Posąg odsłonięto w 1942 r. z okazji Pierwszego Krajowego Kongresu Eucharystycznego w Salwadorze. Był on darem rodziny prezydenta Manuela Enrique Arauja – postaci bardzo ważnej dla historii Salwadoru – dla narodu. Cokół, na którym stanęła figura, stanowił architektoniczny fragment okazałego prezydenckiego grobowca.

Pierwotnie plac, na którym ustawiono posąg Chrystusa, nosił nazwę Plaza las Américas, ale w 2010 r. przemianowano go na plac Zbawiciela Świata (Plaza Salvador del Mundo). W tym najważniejszym dla Salwadorczyków miejscu odbywają się uroczystości państwowe i religijne, np. rozpoczyna się w sierpniu tradycyjna parada z racji uroczystości ku czci patrona miasta. Tu miały też miejsce centralne obchody beatyfikacyjne abp. Oskara Romero, męczennika, który stał się symbolem walki o prawa człowieka w krajach Ameryki Łacińskiej. Arcybiskup w swoich odważnych i płomiennych kazaniach upominał się o najuboższych i najsłabszych. Został zastrzelony podczas sprawowania Mszy św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-04-12 12:20

Ocena: +6 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowy Jork: pomnik bł. ks. Jerzego Popiełuszki tonie w śmieciach

[ TEMATY ]

pomnik

bł. Jerzy Popiełuszko

ks. Jerzy Popiełuszko

flickr BasikKl

Pomnik bł. ks. Jerzego Popiełuszki na nowojorskim Greenpoincie tonie w śmieciach. Pisze o tym Poland.us, amerykański portal Polaków. Opublikował on list w którym czytelnik zauważył, że "to niezwykle ważne dla Polaków miejsce zamienia się w wysypisko".

"Mimo, że jestem w Nowym Jorku niejako przejazdem, postanowiłem w wnieść swój własny, skromny dziękczynny wkład, w imię pamięci o kapłanie, któremu jako naród tak wiele zawdzięczamy. Wybrałem się tam zatem dziś z rękawicami i worem na śmieci i posprzątałem co się dało. A było tam wszystko - butelki, puszki, niedopałki, kubki plastikowe, kapsle, rozbite części samochodowe, zabezpieczenia magnetyczne z towarów sklepowych, baterie, metki, gazety i dziesiątki innych rzeczy" - czytamy w liście Jana Trzcińskiego z Warszawy.

CZYTAJ DALEJ

Święty lekarz

Niedziela rzeszowska 6/2018, str. VII

[ TEMATY ]

sylwetka

św. Józef Moscati

Archiwum

Św. Józef Moscati

Św. Józef Moscati

Papież Franciszek w swoim Orędziu na XXVI Światowy Dzień Chorego ukazuje Jezusa na Krzyżu i Jego Matkę. Chrystus poleca św. Janowi wziąć Ją do siebie – „i od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 27). W tajemnicy Krzyża Maryja jest powołana do dzielenia troski o Kościół i całą ludzkość. Również uczniowie Jezusa są powołani do opieki nad ludźmi chorymi.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję