Reklama

Niedziela Podlaska

W trosce o edukację

„Reaguj i wspieraj. Rola i zadania nauczyciela religii w okresie wyzwań edukacji związanych z pandemią” – pod takim hasłem miała miejsce narada z przedstawicielami Kościołów i związków wyznaniowych odpowiedzialnych za nauczenie religii z terenu województwa mazowieckiego.

Niedziela podlaska 49/2021, str. I

[ TEMATY ]

religia

Ks. Marcin Gołębiewski/Niedziela

W naradzie wzięli udział przedstawiciele różnych Kościołów i związków wyznaniowych

W naradzie wzięli udział przedstawiciele różnych Kościołów i związków wyznaniowych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Witając przybyłych 22 listopada gości, bp Piotr Sawczuk wyraził radość z faktu, że to właśnie w Drohiczynie ma miejsce tego typu spotkanie. Podkreślił potrzebę nieustannej refleksji na temat nauczania religii w szkole.

Mazowieckiego kuratora oświaty Aurelię Michałowską reprezentowała Dorota Skrzypek – pierwsza wicekurator. Odczytała list ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, który wyraził przekonanie o silnej potrzebie wychowywania dzieci i młodzieży w wartościach. Obecna prawna możliwość niewybierania zajęć ani z religii, ani z etyki jest wielkim wychowawczym zaniechaniem. Oba te przedmioty nauczane w szkole wyłącznie na wniosek zainteresowanych rodziców, wymagają instytucjonalnej interwencji w postaci zmiany przepisów, które wykluczałyby obecną możliwość nieuczestniczenia uczniów, choćby w jednym z tych zajęć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

List z wyrazami uznania skierował również wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł.

Reklama

Na spotkaniu zaprezentowano dwa wykłady. Pierwszy z nich wygłosiła Magdalena Rupniewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 92 w Warszawie. Prelegentka podzieliła się swoim doświadczeniem wspierania nauczycieli po powrocie do nauczania stacjonarnego. Jak zauważyła, punktem wyjścia jest odpowiednie zdiagnozowanie potrzeb nauczycieli. Nowa forma nauczania on-line, problemy technicznie, wymagania wirtualnej opieki nad uczniami stawiane przez rodziców, obawa o własne zdrowie, to tylko niektóre wyzwania, jakie przed nauczycielami postawił czas pandemii. Wezwała do zadbania o dobrostan nauczycieli, który przekłada się na jakość nauczania i wychowania dzieci i młodzieży.

Drugie wystąpienie dotyczące sposobów wspierania ucznia zaprezentowała Dorota Rogulska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Wyszkowie. Zwróciła uwagę na mądre wspieranie ucznia. Wskazała na najważniejsze potrzeby nie tylko ucznia, ale i dorosłego człowieka. Są nimi np.: miłość, akceptacja, bezpieczeństwo, realizacja pasji i zainteresowań. Często rodzice błędnie odpowiadają na potrzeby dzieci. Jednocześnie okazują brak czasu i zainteresowania, co owocuje poczuciem niekochania i samotności. Tymczasem młody człowiek musi mieć wokół siebie mądrych dorosłych, opierać się na zasadach, życiowych drogowskazach. Uczy się on nie tego, co do niego mówią dorośli, ale patrzy na nich, dokładnie ich obserwuje. Na tej podstawie wysuwa wnioski.

Do Drohiczyna przybyli przedstawiciele wydziałów i delegatur Mazowieckiego Kuratorium Oświaty, duchowni Kościoła rzymskokatolickiego, greckokatolickiego, prawosławnego, polskokatolickiego oraz imam Ligi Muzułmańskiej.

Spotkanie tego typu organizowane jest co roku przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Jego współorganizatorem po raz trzeci był Wydział Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie.

2021-11-30 08:36

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Finlandia: lekcje religii dla katolików znikną ze szkół?

[ TEMATY ]

religia

Archiwum ks. Krzysztofa Wąchały TChr

Lekcje religii dla katolików mogą zniknąć ze szkół w Finlandii. Dotychczas zajęcia takie trzeba organizować nawet dla trzyosobowej grupy dzieci. Według propozycji tamtejszego ministerstwa oświaty, jeśli ich liczba wynosiłaby mniej niż dziesięć, katolicy musieliby chodzić na lekcje etyki.

Diecezja helsińska wystosowała do rządu Finlandii pismo, w którym zwraca uwagę na konsekwencje wprowadzenia tej propozycji w życie. Dotknęłoby to szczególnie mocno uczniów-katolików, zwłaszcza grupy uczące się religii w języku szwedzkim.
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski: Kościół szuka modelu równoległej katechezy szkolnej i przy parafii

2025-10-07 07:44

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Kościół szuka modelu równoległej katechezy szkolnej i katechezy przy parafii - powiedział w poniedziałek nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski. Ocenił też, że program edukacji zdrowotnej ma wiele dobrych elementów, problemem jest natomiast wizja jego całości.

W sobotę odbył się ingres abp. Przybylskiego do katedry katowickiej. W homilii nowy metropolita mówił m.in., że katowicki Kościół jest szczególną syntezą tradycji i nowoczesności. Jak ocenił, w świecie coraz częściej widać brak tej syntezy, pojawia się rozdarcie między starym i nowym światem, starszym i młodszym pokoleniem.
CZYTAJ DALEJ

Abp Przybylski: Kościół szuka modelu równoległej katechezy szkolnej i przy parafii

2025-10-07 07:44

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Kościół szuka modelu równoległej katechezy szkolnej i katechezy przy parafii - powiedział w poniedziałek nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski. Ocenił też, że program edukacji zdrowotnej ma wiele dobrych elementów, problemem jest natomiast wizja jego całości.

W sobotę odbył się ingres abp. Przybylskiego do katedry katowickiej. W homilii nowy metropolita mówił m.in., że katowicki Kościół jest szczególną syntezą tradycji i nowoczesności. Jak ocenił, w świecie coraz częściej widać brak tej syntezy, pojawia się rozdarcie między starym i nowym światem, starszym i młodszym pokoleniem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję