Reklama

Niedziela Przemyska

Podkarpackie ślady jasnogórskiej Ikony

26 sierpnia przypada święto drogiej każdemu Polakowi Matki Bożej Częstochowskiej. Historia Jej wizerunku splata się również z naszą archidiecezją.

Niedziela przemyska 34/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

obraz

Matka Boża Częstochowska

obraz

Arkadiusz Bednarczyk

Jedna z najstarszych kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej z Muzeum Ojców Jezuitów w Starej Wsi

Jedna z najstarszych kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej z Muzeum Ojców Jezuitów w Starej Wsi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Królowa Jadwiga przekazała paulinom z Częstochowy ikonę namalowaną w XIV wieku we Włoszech na wzór ikon bizantyńskich. Późniejsza legenda przypisywała namalowanie wizerunku św. Łukaszowi Apostołowi na desce stołu, przy którym posiłki spożywała Święta Rodzina.

Obraz koronował w 1717 r. późniejszy biskup przemyski Jan Krzysztof Szembek. Kiedy w mieście Brzozowie „pojawiło się morowe powietrze” nakazał wznosić modlitwy do Matki Bożej Częstochowskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bardzo mocne więzi z Jasną Górą posiadał klasztor Ojców Paulinów w Starej Wsi, dokąd zakonnicy już w XVIII wieku sprowadzili kopię obrazu Matki Bożej Częstochowskiej; stąd też wyruszały pielgrzymki szlachty ziemi sanockiej np. starosty Bukowskiego na Jasną Górę z błogosławieństwem biskupa przemyskiego Aleksandra Fredry. Warto wspomnieć, że pierwsi paulini przybyli tu już w 1728 r. i przejęli kościół pod wezwaniem Zaśnięcia Matki Boskiej. Jedna z najstarszych datowanych w Polsce kopii obrazu jasnogórskiego wykonana w 1613 r. znajduje się w Muzeum Jezuitów w Starej Wsi. Obraz stanowi stosunkowo wierne powtórzenie obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej zarówno jeśli chodzi o proporcje, układ ciała i szat postaci, a także rysy twarzy, z bliznami na policzku Maryi. Kopia obrazu Matki Bożej została namalowana na zamówienie paulinów przez krakowskiego malarza Franciszka Śmiadeckiego. Był niezwykłym artystą, wydał nawet broszurę Vanitas vanitatum, w której krytykował wady krakowskiego mieszczaństwa i wzywał do pracowitości i trzeźwości. „A na niesprawiedliwość, obmowy sąsiadów i gwałty jedynym remedium jest Biblia” – pisał Franciszek Śmiadecki. Później wyjechał do Anglii, gdzie znajdując uznanie współpracował z tutejszymi malarzami.

W wielu innych kościołach Podkarpacia znajdują się zabytkowe obrazy przedstawiające kopie wizerunku Matki Bożej Jasnogórskiej, wieszane dla tych, którzy nie mogli z rozmaitych przyczyn osobiście przybyć do Częstochowy. Jedna z nich zawisła w kaplicy Drohojowskich w archikatedrze przemyskiej. Była ona umieszczona w ołtarzu bocznym, uprzywilejowanym przez papieża na prośbę biskupa przemyskiego Achacego Grochowskiego. Następnie obraz ten przeniesiony został do kaplicy Najświętszego Sakramentu, czyli wspomnianej kaplicy Drohojowskich. Kościół dominikanów w Wielkich Oczach mieści w sobie niezwykle cenny zabytek – jest to obraz Madonny, kopia swobodna Matki Bożej Częstochowskiej z XVII wieku, namalowany przez wspomnianego krakowskiego malarza Franciszka Śmiadeckiego, mieszczanina krakowskiego z XVII stulecia, starszego cechu malarzy, autora wiersza: Sługa albo uczeń, co powinien panu swemu w rzemiośle. W XVIII stuleciu specjalna komisja biskupia w Przemyślu uznała obraz za cudowny; koronowany on został w 1997 r. przez Jana Pawła II.

2021-08-17 13:39

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ostatni obraz Wołodii

Niedziela wrocławska 52/2021, str. II

[ TEMATY ]

obraz

kard. Stefan Wyszyński

obraz

Marek Perzyński

Ks. dr Ryszard Staszak z ostatnim obrazem autorstwa Wołodii

Ks. dr Ryszard Staszak z ostatnim obrazem autorstwa Wołodii

Do parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa trafił portret bł. kard. Stefana Wyszyńskiego, autorstwa Wołodii z Nowogradu Wołyńskiego (Ukraina).

Jest świetny – cieszy się ks. dr Ryszard Staszak, sulistrowicki proboszcz. – Niestety, Wołodia już niczego nie namaluje, zmarł rok temu. Ozdobił swoimi obrazami kościoły w naszej parafii, ale nigdy u nas osobiście nie był. Brak osobistego kontaktu spowodował, że proboszcz nie poznał nazwiska artysty, zawsze mówiono tu o nim po prostu – Wołodia. Wołodia nie przyjeżdżał do Polski, gdyż nie miał nogi, malował duże obrazy w pozycji leżącej. Jego dziełem są m.in. cykl ogromnych obrazów na suficie kościoła parafialnego w Sulistrowicach (sceny z życia Jezusa) i ikony w ołtarzu głównym kościoła na Ślęży. Obrazy trafiły w ręce proboszcza za pośrednictwem innego artysty, autora płaskorzeźb w sanktuarium w Sulistrowiczkach.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Historia Anny jest dowodem na to, że Bóg może człowieka wyciągnąć z każdej trudnej życiowej sytuacji i dać mu spełnione, szczęśliwe życie. Trzeba tylko się nawrócić.

Od dzieciństwa była prowadzona przez mamę za rękę do kościoła. Gdy dorosła, nie miała już takiej potrzeby. – Mawiałam do męża: „Weź dzieci do kościoła, ja ugotuję obiad i odpocznę”, i on to robił. Czasem chodziłam do kościoła, ale kompletnie nie rozumiałam, co się na Mszy św. dzieje. Niekiedy słyszałam, że Pan Bóg komuś pomógł, ale myślałam: No, może komuś świętemu, wyjątkowemu pomógł, ale na pewno nie robi tego dla tzw. przeciętnych ludzi, takich jak ja.

CZYTAJ DALEJ

Pamiętają o tych, którzy walczyli o wolność

2024-04-26 10:14

[ TEMATY ]

Słubicki Panteon Pamięci Żołnierza Polskiego

Instytut Pamięci Narodowej

Karolina Krasowska

Składając wizytę w Słubicach, prezes IPN wyraził wdzięczność organizatorom projektu

Składając wizytę w Słubicach, prezes IPN wyraził wdzięczność organizatorom projektu

Słubicki Panteon Pamięci Żołnierza Polskiego otrzyma wsparcie Instytutu Pamięci Narodowej.

Inicjatorem Panteonu jest lokalny działacz Michał Sobociński. Od kilku lat dokłada on wszelkich starań, by w jak najbardziej godny sposób, upamiętnić tych, którzy walczyli i ginęli za Polskę w kraju i na wszystkich frontach drugiej wojny światowej. Jak mówi, chodzi o upamiętnienie szeregowych, często bezimiennych żołnierzy, którzy walczyli za naszą wolność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję