Reklama

Ziarno gorczycy

Niedziela Ogólnopolska 24/2021, str. V

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus w swoim nauczaniu często posługiwał się obrazami zaczerpniętymi z życia rolniczego. Jednym z motywów wykorzystanych w tym nauczaniu było ziarno gorczycy. Grecki termin sinapi oznaczający takie ziarno pojawia się w Mt 13, 31; 17, 20; Mk 4, 31; Łk 13, 19; 17, 6.

Reklama

Kiedyś uważano, że gorczyca to nie był żaden ze znanych dzikich gatunków tej rośliny w Palestynie, ale tzw. drzewo arakowe (łac. salvadora persica), które występowało w południowej części kraju. Ta teoria upadła i dziś uczeni uważają, że chodzi jednak o prawdziwą gorczycę (łac. sinapis nigra), która rośnie dziko w Palestynie, zwłaszcza w pobliżu jeziora Genezaret. W Jezusowych przypowieściach wspomniana roślina określana jest jako mająca najmniejsze ze wszystkich nasion, ale kiedy zostają one zasiane, wyrasta ponad inne krzewy, aż staje się drzewem. Trudności z identyfikacją tej rośliny związane były z tym, że w rzeczywistości istniały mniejsze nasiona niż ziarno gorczycy, a także z faktem określenia jej finalnej wersji mianem drzewa – i to bardzo dużego. Wielu badaczy potraktowało dosłownie użyte przez Jezusa porównanie i próbowało odnaleźć taką roślinę, która będzie spełniać wszystkie wspomniane kryteria. Zapomniano przy tym, że Jezus w swoim nauczaniu posługiwał się mową potoczną, a nie językiem naukowym, i w związku z tym należy się liczyć z obrazowym sposobem wypowiedzi. Widoczne jest to zwłaszcza w Łk 13, 19, gdzie jest mowa o tym, że z ziarna gorczycy wyrasta drzewo (choć trzeba pamiętać, że tym mianem ludzie Wschodu określali także większe krzewy). Samo ziarno rośliny sinapis nigra znane jest ze swych niewielkich rozmiarów, które stały się wręcz przysłowiowe (potwierdza to np. Talmud). Gorczyca jest rośliną jednoroczną, znaną także z bardzo szybkiego wzrostu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Jezusowym nauczaniu motyw ziarna gorczycy pojawia się najpierw w kontekście prezentacji królestwa Bożego. W Mt 13, 31 (por. Mk 4, 31; Łk 13, 19) królestwo Boże jest porównane właśnie do ziarna gorczycy, które zostało wsiane w ziemię i wyrasta na wielkie drzewo. Widać tu wyraźnie kontrast, który tworzy małe ziarno z wielkim drzewem. Dzięki takiemu ukazaniu dynamizmu królestwa Bożego podkreślona została dysproporcja między niepozornymi początkami tego królestwa a jego pełnym rozwojem.

Inną parą tekstów wykorzystujących motyw ziarna gorczycy jest Mt 17, 20; Łk 17, 6, gdzie Jezus mówi do uczniów o potrzebie wiary. Gdyby ich rzeczywista wiara była taka jak ziarnko gorczycy, byliby w stanie przenosić góry. Wielu komentatorów proponuje, aby zwrócić tutaj uwagę nie na „rozmiar” wiary – co mogłoby sugerować, że do wielkich rzeczy wystarczy mała wiara – a raczej na jej wyrazistość, tak jak wyraziste w smaku jest ziarno gorczycy.

2021-06-08 12:34

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oleśnica: Dziecko zabite w 9. miesiącu ciąży

2025-04-07 13:15

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Pro-liferka, dziennikarka, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, doradca życia rodzinnego, współautorka serii podręczników do wychowania do życia w rodzinie Magdalena Guziak-Nowak opisuje wstrząsającą relację ze szpitala w Oleśnicy.

ZABILI DZIECKO W 9 MIES. CIĄŻY. Gotowe do samodzielnego życia, prawie noworodka. Tak, w Polsce.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Co daje wspólna Wielkanoc

Lubię ten okres, kiedy wszystkie Kościoły chrześcijańskie: wschodnie i zachodnie, w tym samym czasie celebrują Wielkanoc, a więc i Wielki Tydzień. Tak jest w tym roku. To pomaga uświadomić, że największe święto chrześcijańskie tak naprawdę łączy nas wszystkich. Bo wierzymy w tego samego Jezusa Chrystusa i mamy wiele wspólnych elementów naszej wiary i praktyk liturgicznych.

Zatem Anno Domini 2025 w Niedzielę Palmową w wielu miejscach Polski krzyżują się procesje z palmami, gdy katolicy i prawosławni świętują uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy. W Wielki Czwartek w tym samym czasie będziemy świętować ustanowienie sakramentu eucharystii i kapłaństwa, które mają takie samo znaczenie w obu kościołach: wschodnim i zachodnim. Także w Wielki Piątek czcimy Mękę Pana Jezusa, nawet jeśli w nieco inny sposób, to wymowa celebracji jest taka sama. W obu Kościołach centrum obchodów stanowi adoracja krzyża. Kościół prawosławny nie zna wprawdzie drogi krzyżowej i nie umieszcza Najświętszego Sakramentu nad udekorowanym Grobem z figurą Jezusa, za to wierni niosą w procesji – nieznaną u nas - Świętą Płaszczenicę, czyli tkaninę z wizerunkiem Chrystusa leżącego w grobie, a następnie przed Płaszczenicą oddają głębokie pokłony, dotykając czołem posadzki świątyni. To właśnie Płaszczenica symbolizuje Grób Pański. Liturgie wschodnie są też dłuższe, mają więcej śpiewów chóralnych, ale też nasze Wielkopiątkowe obrzędy i śpiewy pieśni pasyjnych mają wyjątkowy charakter, pozwalają się skupić i autentycznie włączyć w Mękę Chrystusa. To chyba sprawia, że to nabożeństwo jest dla mnie co roku ogromnym przeżyciem i mocnym doświadczeniem wiary.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 13 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję