Kanonizowano ją dopiero w 1900 r. Właśnie wtedy papież Leon XIII nazwał tę jedną z bardziej znanych na świecie włoskich świętych „drogocenną perłą Umbrii”. Dlaczego? Rita to zdrobnienie od imienia Margherita (Małgorzata), które po grecku i po łacinie oznacza perłę.
Ta żona, matka i w końcu zakonnica rzeczywiście jest takową dla wiernych, których tłumy ciągną do jej sanktuarium w Cascii, niemalże w sercu Italii. Niedaleko stąd, w Roccaporena, przyszła na świat. To przepiękne, cieszące oko okolice. W tym anturażu Rita przeżyła męża, który był despotą, oraz dwóch synów i wstąpiła do Zakonu Augustianek, gdzie jako osoba nieumiejąca pisać ani czytać podejmowała najcięższe posługi. Chrystus Pan dał jej jednak łaskę wyjątkowego uczestnictwa w Jego cierpieniu.
Być może właśnie dlatego św. Rita jest tak wielką i skuteczną orędowniczką. Kompleksowa znajomość życia z jego wzlotami, ale również bolesnymi upadkami to atut tej świętej – patronki od spraw trudnych i beznadziejnych.
Ikonografia przedstawia św. Ritę w stroju zakonnym (czarny habit, biały welon i cierń na czole) z różami bądź krucyfiksem w dłoniach. Jej kult rozpowszechniony jest również w Polsce, m.in. w Nowym Sączu, gdzie znajduje się jej sanktuarium.
Św. Rita, zakonnica ur. ok. 1381 r., zm. 22 maja 1457 r.
22 października Mszy św. przewodniczył i homilię wygłosił bp Adrian Pt
W miniony wtorek, 22 października, w parafii pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w Chlebowie, odbyło się przedostatnie tym roku nabożeństwo ku czci św. Rity, do której co miesiąc przybywają pielgrzymi, powierzając jej nieraz swoje trudne czy wręcz beznadziejne życiowe sprawy.
Tym razem modlitwie ku czci "świętej od róż" przewodniczył biskup pomocniczy naszej diecezji bp Adrian Put. W homilii wskazywał, że także nasze ciała są wezwane do zbawienia, a przykładem takiego porządku są święci, których ciała się nie rozkładają, co pokazuje chociażby św. Rita, która nosiła na sobie ślad męki Chrystusa, czyli stygmat korony cierniowej. – To jest świadectwo tego, że także nasze ciała są wezwane do tej nowości, którą przynosi zbawienie Pana Jezusa – podkreśla biskup.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Dziesiątki tysięcy osób zgromadziły się w niedzielę na plaży Bondi w Sydney, by minutą ciszy uczcić ofiary ataku terrorystycznego przed tygodniem na osoby uczestniczące w obchodach żydowskiego święta Chanuka. W zamachu zginęło 15 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych.
David Ossip, przewodniczący Żydowskiej Rady Deputowanych Nowej Południowej Walii, przemawiając do zebranego tłumu, powiedział, że atak „odebrał nam (Żydom) niewinność”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.