Reklama

Wiara

Krzysztof Antkowiak: Bóg zabrał rzeczy, które prowadziły mnie do śmierci

Na muzycznej scenie obecny od 15. roku życia. W historii polskiej piosenki zapisał się utworem "Zakazany owoc". Z Krzysztofem Antkowiakiem o życiu, nawróceniu i płycie – "Zostanie mi muzyka..." rozmawia Anna Przewoźnik.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Anna Przewoźnik: Miałeś już w swoim życiu trudniejsze chwile...

Krzysztof Antkowiak: Tak, jeżeli doświadczy się różnych rzeczy, również tych złych, z których się człowiek jakoś tam pozbiera, to na pewno ma się inne spojrzenie na wiele spraw i większy dystans do świata. Wkrótce minie kolejny rok od tego pamiętnego dnia, który tak wiele zmienił w moim życiu. Wciąż trudno to opisać, wiem jednak na pewno, że moje życie diametralnie się zmieniło. Stało się lepsze.

Dlaczego stało się lepsze?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Bóg zabrał rzeczy, które prowadziły mnie do śmierci. Nałogi przestały rządzić moim życiem. Dużo się modliłem. W sylwestra, kiedy byłem już na skraju załamania i właściwie planowałem samobójstwo, prosiłem Pana Boga, by mnie uwolnił. Miałem depresję, co w połączeniu z nałogiem hazardu wykańczało mnie fizycznie i psychicznie. Człowiek uzależniony jest zniewolony, nie może żyć pełnią życia. Tego dnia gorąco pragnąłem, by to Pan Bóg mną kierował. Błagałem, żeby dał mi siłę i pokazał drogę, bym nią poszedł. Udało się – po sylwestrze nadszedł 1 stycznia – od tamtego czasu jestem zdrowy. To nie do uwierzenia... Poczułem, że ten poranek jest inny, że coś się zmieniło. Jestem wolny i staram się trzymać tej drogi. Człowiek z problemami, bez drogowskazu, jest zagubiony – tak było w moim przypadku. Kiedy zawierzysz się Bogu do końca, nie zabłądzisz.

Czy do Boga dotarłeś przez ludzi?

Jako młody chłopak lubiłem chodzić na Msze św., odprawiałem pierwsze piątki miesiąca. Dobrze się czułem w Kościele, chociaż dziecko często nie rozumie, tylko wierzy. Gdy zaczęła się moja kariera – nawet nie przygoda, tylko kariera – miałem 15 lat. Byłem niedojrzały emocjonalnie i dużo rzeczy na mnie wtedy spadało, w związku z czym zaczęły się problemy i w szkole, i z emocjami. W takich okolicznościach bardzo łatwo popaść w kłopoty. Przez wiele lat wydawało mi się, że wszystko kontroluję, ale tak nie było. Cieszę się, że udało mi się na nowo odkryć Boga.

Wygrałeś z nałogiem. Wciąż pracujesz nad relacją z Bogiem?

Staram się modlić, rozmawiać z Nim, dziękować Mu, prosić Go. Mój proces nawracania się cały czas trwa. To codzienna praca. Czasami łapię się na tym, że za mało czasu poświęcam na relację z Bogiem, na modlitwę; wtedy mam do siebie żal, że ogarnia mnie lenistwo. Z relacją jest tak jak z podlewaniem kwiatów – jak się o nie nie dba, to więdną. Tak samo jest z każdą relacją.

Jak patrzysz na trudne doświadczenia w swoim życiu z perspektywy czasu?

Reklama

Na pewno wiele mnie one nauczyły. Zapewne gdybym miał taką świadomość, jaką mam dzisiaj, podejmowałbym inne decyzje. Staram się na to patrzeć również jak na błogosławieństwo, że Pan Bóg mnie doświadczył, bym wiedział, czego w życiu unikać.

Masz za co dziękować?

Zdecydowanie tak. Wdzięczność jest podstawą; ważne jest też, by za bardzo nie skupiać się na sobie, tylko na innych. Kiedy mamy jakieś problemy i skupiamy się na sobie, one narastają. Tracimy dystans. Jeżeli natomiast skupiamy się na drugim człowieku, to jest to dobre również dla nas, w ten sposób możemy się uleczać.

Jaka jest Twoja recepta na życie?

Podstawą jest przebaczenie. Ja przebaczyłem innym i sobie. Bóg sprawił, że dostrzegłem, jak wiele życzliwych osób jest wokół mnie. Ratowała mnie też miłość do ludzi i świata. Jest jeszcze talent, pasja – dar od Boga. Każdy ma w sobie jakiś Boski pierwiastek. W pasji człowiek potrafi się zagubić. Przestaje wtedy istnieć czas, liczy się tylko materia, w której jesteśmy, w moim przypadku – dźwięki.

Te dźwięki pięknie wybrzmiewają także na Twojej płycie Zostanie mi muzyka... Twoje wykonanie, muzyka do słów ks. Piotra Pawlukiewicza . Wiem, że spotkałeś księdza 2 lata przed jego śmiercią.

Reklama

Zawsze mówię, że Pan Bóg pisze nam scenariusze, których nie wymyśliliby najlepsi scenarzyści. Grałem wtedy koncert w Kaliszu. Podeszło do mnie małżeństwo, któremu ks. Piotr pomógł w czasie kryzysu. W ramach wdzięczności chcieli, żebym napisał muzykę do tekstu Litanii autorstwa ks. Pawlukiewicza. Tekst mnie zaciekawił. Podjąłem wyzwanie i skomponowałem muzykę. Utwór spodobał się księdzu. Stał się początkiem naszej znajomości. W każdym spotkaniu z drugim człowiekiem jest palec Boży, żadne nie jest – moim zdaniem – przypadkowe.

Ksiądz Piotr był Twoim przyjacielem i przewodnikiem duchowym.

Tak. Nie wiedziałem, że tak szybko się skończy ta nasza przyjaźń. Nic nie wskazywało na to, że ks. Piotr odejdzie w marcu. Rozmawiałem z nim parę dni przed tą pamiętną sobotą i nie przypuszczałem, że to nasza ostatnia rozmowa.

Kiedy pracowałeś przy tej płycie, czułeś obecność ks. Piotra?

Wyobrażałem sobie, jak by to było, gdybyśmy „odpalili” ją na jego doskonałym sprzęcie. Bardzo lubił głośno słuchać muzyki, podobnie jak ja. Myślałem też, jaką miałby minę, gdyby posłuchał którejś z później napisanych piosenek. Czy byłby zadowolony czy nie. Trudność polegała na tym, że nie mogłem tego skonsultować ani nic zmienić. Cieszę się, że ta płyta powstała, bo ks. Piotr zawsze chciał, żeby ktoś się zajął tymi tekstami. Myślę, że jest ona dopełnieniem książki Z braku rodzi się lepsze... Przynajmniej taka była idea.

Co ceniłeś w księdzu najbardziej?

Jego świadectwo wiary. To, że mimo choroby miał w sobie wielki spokój, który wynikał z jego zawierzenia. To było dla mnie coś niesamowitego. On prawie nie narzekał, że coś go boli. Był prawdziwym twardzielem, a jednocześnie – co ukazuje jego poezja – bardzo wrażliwym człowiekiem. Patrzył na świat z takim wielkim zachwytem. Ten obraz zostanie ze mną na zawsze.

Reklama

Gdybyś miał wybrać jeden utwór, z płyty, który by to był?

Trudne pytanie. Nie mam takiego jednego, który np. zabrałbym ze sobą na bezludną wyspę, ale jeśli już musiałbym któryś wskazać, to lubię Litanię, bo od niej wszystko się zaczęło. Poza tym myślę, że ten tekst jest absolutnie ponadczasowy i traktuje o wielu pięknych oraz ważnych rzeczach.

Ksiądz Piotr kochał muzykę i muzyka przynosiła mu ulgę. Zostanie mi muzyka... – tytuł płyty nie jest przypadkowy, prawda?

Tak, to są słowa ks. Piotra, które padły w jego ostatnim wywiadzie. Ksiądz Piotr powiedział w nim m.in.: „Jeśli przestanę mówić... to zostanie mi muzyka”. I zostały – muzyka oraz jego teksty, tak ważne na te czasy. Cieszę się, że poezja ks. Piotra trafia do ludzi. Zawsze tego chciał.

Krzysztof Antkowiak piosenkarz, kompozytor.
Absolwent klasy fortepianu na Akademii Muzycznej w Poznaniu. Koncertuje w kraju i za granicą

2020-12-28 16:10

Oceń: +21 -5

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W krainie kobiecości

Niedziela Ogólnopolska 36/2009, str. 16-17

[ TEMATY ]

muzyka

Kubakocoj/pl.wikipedia.org

Alicja Majewska

Alicja Majewska
Nie można wyglądać jak młoda dziewczyna, gdy się dobiega sześćdziesiątki. Banał i oczywista oczywistość. A jeśli się wygląda, to znaczy, że się wykonało wiele bardziej lub mniej tajemnych i nienaturalnych ingerencji we własne ciało. Alicja Majewska otworzyła nam pewnej słonecznej sierpniowej niedzieli, odziana tylko w kąpielowy jasny ręcznik. Biegła właśnie z powrotem do łazienki, bo jej sowia natura sprawia, że kładzie się późno i równie późno wstaje. Objuczeni sprzętem chłopcy z ekipy „Zacisza” o mało nie upuścili swoich pakunków. I Wy, moi Szanowni Czytelnicy, stanęlibyście jak wryci. I Wy, moje Kochane Czytelniczki, jęknęłybyście z zazdrości. Alicja Majewska w ręczniczku i bez makijażu wygląda po prostu zjawiskowo! Większość ekipy „Zacisza Gwiazd” stanowią mężczyźni. Tego dnia wraz ze mną były na planie cztery kobiety. I wszystkie cztery bardzo uważnie studiowałyśmy „widok” na panią Majewską z bardzo bliska (chyba się nie wydało, potrafimy być dyskretne). I zaręczam Wam: w ten „widok” nie było żadnych ingerencji! Żadnych skalpeli ani zastrzyków! Alicja Majewska po prostu tak ma, cokolwiek sobie o tym myślicie. Również sposób poruszania się, sposób bycia Alicji jest młodzieńczy, lekki, pełen energii i wdzięku. Pani Alicja natychmiast łapie kontakt z każdym członkiem ekipy, jest wesoła, dużo mówi, dba, by wszyscy czuli się dobrze. Pani Alicja zaprosiła do swego „Zacisza” (mieszczącego się - to nie żart - w warszawskiej dzielnicy Zacisze) najbliższych przyjaciół - Zbigniewa Wodeckiego i Włodzimierza Korcza. Byliśmy wszyscy umówieni na godzinę 11.00. O godz. 9.50 Alicja wpadła na pewien pomysł i zadzwoniła do Włodka Korcza, który jeszcze spał. - Włodek, a może byś skomponował jakąś muzykę do dzisiejszego nagrania „Zacisza Gwiazd”? Od Korczów do Majewskiej jedzie się około dwudziestu minut. Pan Włodek miał więc niewiele ponad pół godziny, aby wstać, ubrać się i skomponować utwór do „Zacisza”. Wymyślił go w wannie. Wpadł do domu Alicji i pobiegł do fortepianu, aby zagrać to, co wymyślił w czasie porannej toalety. My, zaciszowcy, pobiegliśmy za nim i przysiedliśmy z wrażenia. - „W Warszawie na Zaciszu… - Zacisze Gwiazd...” - zagrał i zaśpiewał kompozytor. Kocham swą pracę, ale muszę przyznać, że to był jeden z najpiękniejszych jej momentów. Włodzimierz Korcz tworzy do mojego programu urocze nutki, a Alicja Majewska i Zbyszek Wodecki je śpiewają! Wyszło tak fajnie, że pan Włodek zaproponował, aby w tym składzie nagrać płytę pt. „Zacisze Gwiazd”. Kto wie, może? W tym czasie Zbyszek i Włodek dworują sobie z Alicji nieustannie. Że kiedy mówi, to nie idzie, a kiedy idzie, to nie mówi - te dwie czynności się u niej wykluczają (Wodecki). Że kiedy idą razem ulicą, a pan Włodek opowiada coś ważnego, często orientuje się, iż mówi sam do siebie. Alicji już przy nim nie ma. Jak zwykle zatrzymała się przy jakimś lustrze po drodze i poprawia włosy. Co dziwi o tyle, że włosy Alicji są zawsze uczesane, zawsze pięknie naturalnie skręcone. Nie trzeba ich układać na szczotkę ani na wałki, ani żelazkiem... W ogóle nie trzeba z nimi nic robić. Po prostu wstaje rano i wygląda, jakby właśnie wyszła od fryzjera. To nie jest opis marzenia każdej kobiety. To najprawdziwsza opowieść o Alicji Majewskiej. Jeśli do tego dodamy, o czym donieśli zaproszeni przez nią do jej zacisza panowie, że Alicja się z reguły straszliwie spóźnia, że godzinami rozmawia przez telefon, że uwielbia komplementy - to będziecie już mieli obraz kobiety stuprocentowej, kwintesencję kobiecości. Alicja była taką kobietą, o jakiej śpiewa w piosence Korcza i Młynarskiego. Gdy jej mężem był dziennikarz telewizyjny - Alicja nie musiała robić nic. Mąż robił zakupy, Alicja nudziła się, czekając na niego w samochodzie. Mąż gotował i podawał do stołu. Mąż wyręczał ją we wszystkim. - Rzeczywiście nie musiała pani robić nic?! - nie dowierzam. - No, ja śpiewałam - uśmiecha się kokieteryjnie Alicja. Tyle że ta sielanka trwała zaledwie kilka lat, po których mąż zaczął się opiekować całkiem inną kobietą. A jeszcze później zachorował na raka i zmarł. Alicja opłakiwała go, bo po rozwodzie pozostali w przyjaźni. Zostawszy sama, Alicja musiała nauczyć się wszystkiego od początku. Dziś znakomicie radzi sobie z wszelkimi domowymi sprawami, a jej sałatek i śledzików Zbyszek i Włodek nie mogą się nachwalić. Znakomicie sprawdza się także jako architekt, by nie rzec - budowlaniec. Trudno uwierzyć, że jej świetlisty, jasny dom był kiedyś szarym, betonowym klockiem. Alicja sukcesywnie go rozbudowywała, powiększała i upiększała. Kiedyś chciała wyburzyć ścianę między salonem a jadalnią, ale okazało się to niemożliwe, gdyż była to ściana nośna. Wtedy Alicja wymyśliła łuki. Niedługo potem na obiedzie gościł u niej Jerzy Gruza. - To go zaszokowało: ten szary barak, a w środku pałacowe łuki. I z tej właśnie inspiracji powstała sławetna scena w serialu „Czterdziestolatek”. Na dobudowanym przez Alicję pięterku poza salą, gdzie odbywają się próby, mieści się sypialnia połączona z łazienką. Wcale nie ma tu drzwi. Łazienka stanowi integralną część domu, w niej także wiszą obrazy i stoją ozdoby, które można podziwiać, leżąc w łóżku. Mnie najbardziej przypadła do gustu stylowa kuchnia. Sierpniowe słońce przeświecające przez spowijającą okna winorośl tworzyło w niej klimat jakby z obrazu holenderskiego mistrza. Po koncertach Alicja wraca do domu, do 90-letniej mamy, która jest po udarze. Nie chodzi i nie mówi. Jednak Alicja i jej siostra znalazły sposób komunikowania się z mamą. Mama nie potrafi zacząć wyrazu, trzeba podpowiedzieć pierwszą sylabę, wtedy się udaje. Ale skąd Alicja wie, jaki to ma być wyraz i co mama chce powiedzieć? Skąd Alicja to wie?
CZYTAJ DALEJ

Dokument ws. Komisji niezależnych ekspertów powstanie do końca lata?

Bp Sławomir Oder powiedział PAP, że chciałby, aby z końcem lata jego Zespół opracował dokument ws. Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystania seksualnego. Eksperci prawa cywilnego mają doprecyzować m.in. porozumienia miedzy Episkopatem a dwoma Konferencjami Wyższych Przełożonych Zakonnych.

Podczas 401. Zebrania Plenarnego KEP w Katowicach biskupi przyjęli sprawozdanie prymasa Polski abp. Wojciecha Polaka na temat aktualnych prac nad powołaniem Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystywania seksualnego osób małoletnich przez niektórych duchownych. Uznali, że potrzebne jest jeszcze przygotowanie dokumentów prawnych, w oparciu o które będzie mogła działać Komisja. W związku z tym, powołany został nowy Zespół pod przewodnictwem bp. Sławomira Odera.
CZYTAJ DALEJ

Nauczyciele i wychowawcy na Jasnej Górze

2025-07-04 15:49

Archiwum prywatne Duszpasterstwa Nauczycieli i Wychowawców AW

50 osób reprezentowało archidiecezję wrocławską na 88. Pielgrzymce Nauczycieli i Wychowawców na Jasnej Górze.

Pielgrzymka ta swoimi korzeniami sięga jeszcze czasów sprzed drugiej wojny światowej, kiedy nauczyciele i wychowawcy postanowili pielgrzymować do Matki Bożej - opowiada ks. Rafał Michaelis, duszpasterz nauczycieli i wychowawców archidiecezji wrocławskiej, dodając:- Z naszej archidiecezji pojechała grupa około 50 osób z Wrocławia i z Brzegu. Tak, jak co roku pielgrzymowaliśmy przez dwa dni.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję