Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Ech muzyka, muzyka, muzyka…

Z prof. dr. hab. Bogdanem Narlochem, światowej sławy organistą, pracownikiem naukowym Akademii Sztuki w Szczecinie, cenionym znawcą muzyki organowej rozmawia ks. Marcin Miczkuła.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 51/2020, str. IV

Izabela Rogowska

Prof. dr hab. Bogdan Narloch

Prof. dr hab. Bogdan Narloch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Marcin Miczkuła: Panie Profesorze, w grudniu, najprawdopodobniej 16, ponieważ data jest niejasna, obchodzimy 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena, wielkiego twórcy muzyki klasycznej. Jaki wpływ miał Beethoven na muzykę kościelną?


Prof. Bogdan Narloch: Musimy być świadomi tego, co się działo w poszczególnych epokach muzycznych. Epoką, która poprzedza wspomnianego już Beethovena, był barok, a jej głównymi twórcami byli Jan Sebastian Bach i Georg Friedrich Händel. Była to epoka skierowana ku Bogu. Bach był organistą i kantorem w wielu miejscach, pisał muzykę religijną. Händel natomiast nigdy nie pełnił żadnej funkcji liturgicznej, a mimo to jest autorem wielu utworów muzyki sakralnej. Należy wymienić tu choćby jego wspaniałe oratoria.
Kolejnym okresem w historii muzyki był okres klasyczny, związany z trójką wielkich kompozytorów nazywanych klasykami wiedeńskimi: Haydnem, Mozartem i najstarszym z nich Beethovenem. W tym okresie już nie pisano tak intensywnie muzyki sakralnej i właśnie Beethoven z wymienionej trójki wniósł najmniejszy wkład do tego gatunku muzyki. Zresztą epoka klasyczna była złym okresem dla muzyki organowej, a koniec XVIII i początek XIX wieku przyniósł wręcz jej upadek. Wtedy nie było w Europie zbyt wielu dobrych i wykształconych organistów, co przekładało się na twórczość na ten instrument. Ta sytuacja zmieniła się, gdy Felix Mendelssohn-Bartholdy odkrył muzykę Bacha i sam zaczął tworzyć na organy, powracając też do barokowych form tej muzyki.
Jedynym wielkim dziełem Beethovena zaliczanym do muzyki sacrum jest Missa Solemnis (Msza uroczysta). Swymi rozmiarami i rozmachem jest porównywana do Mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha. Pretekstem do jej powstania nie było przeżywanie przez kompozytora wiary, jak to było w przypadku wspomnianego już Bacha. Wydaje się, że inspiracją dla Beethovena była sama forma mszy, a utwór został napisany na specjalne zamówienie.
Beethoven nie był człowiekiem specjalnie religijnym. Został ochrzczony w Kościele katolickim, nie był jednak praktykującym katolikiem. Nie oznacza to wcale, że skomponowana przez niego fantastyczna muzyka nie oddziałuje na innych w sensie religijnego przeżycia. Missa Solemnis to niezwykle piękne dzieło o wielkiej wartości, które bardzo intensywnie pobudza naszą wewnętrzną wrażliwość.

Czyli muzyka kościelna to nie tylko piękno, ale przede wszystkim droga do spotkania osobowego słuchacza z Bogiem?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Oczywiście, jest to droga, która nie musi nas prowadzić, ale może. My odbieramy sztukę muzyczną, najbardziej ze wszystkich abstrakcyjną, bardzo subiektywnie. Jeżeli zawartością muzyki są treści religijne, które mówią nam o Panu Bogu, i te słowa są obleczone przepiękną tkanką nutową, to wpływ, który ona wywiera na nasze wewnętrzne, estetyczne doznania, może lepiej kierować nas ku przeżywaniu Boga. Od wielu lat gram koncerty w kościołach i obserwuję, że architektura, wyposażenie świątyni i wszystkie elementy wykonane z myślą o chwale Boga w połączeniu z muzyką wywierają na słuchaczach dużo większe wrażenie niż ma to miejsce w sali koncertowej. Sadzę, że gdy osoby słabej wiary, czy niewierzące, przychodzą na koncert do kościoła, przeżywają coś szczególnego i nie jest to wyłącznie przeżywanie samej muzyki, ale często towarzyszą im głębsze refleksje.

Zatem wielkim zadaniem, które stoi przed każdym organistą, jest pomoc człowiekowi w spotkaniu z Bogiem.

Tak, to wielka rola. Organista w naszym polskim Kościele nie bywa doceniany. Ludzie często oceniają organistę, jego kunszt gry na organach, jego kwalifikacje. Nie trzeba być wykształconym muzykiem, by takiej oceny dokonać, bo to po prostu słychać. Jeżeli organista dobrze i fachowo spełnia swoją rolę, to naprawdę wzmacnia przeżycie religijne. Jeżeli organista dobrze gra i śpiewa to ludzie głębiej przeżywają liturgię, w której uczestniczą.

Reklama

Panie Profesorze, jak dzisiaj wygląda zainteresowanie piękną, choć trudną posługą organistowską?


To jest bardzo złożony problem. Trzeba wziąć pod uwagę perspektywy, które daje posługa organistowska, chociażby sytuację ekonomiczną. Posługa ta jest również wyrzeczeniem. Kiedy są święta czy niedziela, organista zawsze ma dużo pracy. Mówię to z własnego doświadczenia, ponieważ zdecydowałem, że jako wykształcony muzyk powinienem dzielić się swoimi umiejętnościami z wiernymi i spłacić swoisty dług za to, że mogłem otrzymać solidne wykształcenie.
W dalszym ciągu są młodzi ludzie, którzy chcieliby służyć wspólnocie w roli organisty. W Akademii Sztuki w Szczecinie staram się uświadamiać, że warto jest połączyć dwie, albo i trzy funkcje muzyczne w swoim środowisku. Osoba, która kończy u nas studia, otrzymuje szerokie spektrum wykształcenia: uprawnienia do pracy w szkołach jako nauczyciel muzyki, możliwość podjęcia pracy animatora kultury muzycznej w ośrodkach kultury czy kierowania zespołami muzycznymi. Można to wszystko połączyć i również grać w kościele. Ta droga jest otwarta dla wszystkich, którzy mają odwagę podjąć się takiego zadania. W Polsce nowi organiści są niezwykle potrzebni, ponieważ słaby rozwój muzyki kościelnej może skutkować nie tylko duchowym zubożeniem związanym z przeżywaniem sacrum, ale też ma olbrzymi wpływ na poziom naszej narodowej kultury muzycznej.

Serdecznie dziękuję Panu Profesorowi za rozmowę. Życzę Bożej opieki w pięknej posłudze przekazywania wykształcenia muzycznego tym, którzy w naszych parafiach upiększają lub będą upiększać liturgię grą i śpiewem.

2020-12-16 09:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Papież: nie dla wojny, tak dla dialogu

2024-05-05 13:05

[ TEMATY ]

papież Franciszek

VaticanNews

"Nie dla wojny, tak dla dialogu" - powiedział papież Franciszek podczas spotkania z wiernymi w niedzielę na modlitwie Regina Coeli w Watykanie. Wezwał do modlitwy za Ukrainę, Izrael i Palestynę.

Zwracając się do tysięcy wiernych przybyłych na plac Świętego Piotra na południową modlitwę papież powiedział: "Proszę, módlmy się dalej za umęczoną Ukrainę; bardzo cierpi, a także za Palestynę i Izrael".

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: tylko budowanie na Chrystusie pozwoli ocalić siebie i swoją tożsamość

2024-05-05 18:59

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

I dawne, i niezbyt odległe, i współczesne pokolenia, jeśli chcą ocalić siebie i swoją tożsamość, muszą nieustannie zwracać się do Chrystusa, który jest naszą skałą, kamieniem węgielnym, na którym budujemy wszystko - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie wizytacji kanonicznej w parafii św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

W czasie pierwszej Mszy św. proboszcz ks. Ryszard Pawluś przedstawił historię parafii w Skomielnej Białej. Sięga ona przełomu XV i XVI w. Pierwsza kaplica pod wezwaniem św. Sebastiana i św. Floriana powstała w 1550 r., a w XVIII w. przebudowano ją na kościół. Drewnianą budowlę wojska niemieckie spaliły w 1939 r. a już dwa lata później poświęcono tymczasowy barokowy kościół, a proboszczem został ks. Władysław Bodzek, który w 1966 r. został oficjalnie potwierdzony, gdy kard. Karol Wojtyła ustanowił w Skomielnej Białej parafię. Nowy kościół oddano do użytku w 1971 r., a konsekrowano w 1985 r. - Postawa wiary łączy się z zatroskaniem o kościół widzialny - mówił ksiądz proboszcz, podsumowując zarówno duchowy, jak i materialny wymiar życia wspólnoty parafialnej w Skomielnej Białej. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, przekazał mu ciupagę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję