Reklama

Niedziela Łódzka

Drewno przesiąknięte krwią

Większość z nas bardzo dobrze kojarzy miesiące poświęcone Maryi, czyli maj i październik. Wielu praktykuje także nabożeństwo do Serca Pana Jezusa w czerwcu. Jednak coraz mniej osób pamięta, że lipiec jest miesiącem, w którym oddajemy cześć Najdroższej Krwi Chrystusa.

Niedziela łódzka 26/2020, str. VII

[ TEMATY ]

kult

Najświętsze Serce Pana Jezusa

Archiwum klasztoru oblatów na Świętym Krzyżu

Kaplica Relikwii Świętego Krzyża na Świętym Krzyżu

Kaplica Relikwii Świętego Krzyża na Świętym Krzyżu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy, kto choćby raz w życiu zawędrował na Święty Krzyż, do najstarszego sanktuarium w Polsce, zapamiętał z pewnością to piękne miejsce nie tylko z powodu przejmującej i bardzo burzliwej historii dawnego klasztoru benedyktynów, ale przede wszystkim z powodu bezcennych relikwii Krzyża Świętego, które od setek lat są przechowywane właśnie tam, w sercu Gór Świętokrzyskich.

Według legendarnego podania, uwiecznionego m.in. w malarskiej twórczości Franciszka Smuglewicza, relikwie miał podarować benedyktynom w 1006 r. św. Emeryk, królewicz węgierski, syn św. Stefana. Przekazy historyczne zaś przekonują, że ofiarodawcą relikwii był książę Władysław Łokietek, który przekazał je klasztorowi na Łysej Górze w 1306 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od tamtego wydarzenia klasztor stał się polską Ziemią Świętą. Sanktuarium świętokrzyskie było najważniejszym, narodowym sanktuarium Polski aż do dramatycznych wydarzeń związanych z potopem szwedzkim (1655-1660), po którym duchową stolicą Rzeczypospolitej stawała się coraz wyraźniej Jasna Góra. Na Święty Krzyż pielgrzymowali królowie (tzw. schodami królewskimi od strony Nowej Słupi wchodził na szczyt Władysław Jagiełło przed zwycięską bitwą pod Grunwaldem) i książęta, hierarchowie Kościoła i wierni świeccy. Do dziś klasztor zachwyca swoją surowością, a barokowo-klasycystyczny kościół urzeka pięknem prostoty.

Ojcowie Oblaci Maryi Niepokalanej, którzy od 1936 r. opiekują się tym świętym miejscem, zabiegają o to, żeby każdy turysta, wędrujący szlakami Gór Świętokrzyskich, stał się pielgrzymem i – przechodząc przez Święty Krzyż – mógł doświadczyć przejścia przez tajemnicę Męki Chrystusa.

Jednym z dziewięciu dni w ciągu roku, kiedy wierni mogą zyskać odpust zupełny za modlitwę w bazylice na Świętym Krzyżu, jest pierwsza niedziela lipca, czyli święto Krwi Przenajdroższej. Adorując Krzyż Chrystusa, wierni oddają cześć Krwi, która w Wielki Piątek wsiąkała w krzyż na Kalwarii. Wiele osób doświadcza tu duchowej przemiany lub uzdrowienia i w ten sposób ciągle aktualizuje się starotestamentalne proroctwo o cierpiącym Chrystusie, w Którego krwawiących ranach jest nasze uzdrowienie (por. Iz 53,5).

2020-06-24 09:57

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kult Miłosierdzia Bożego w Sędziszowie Małopolskim

Niedziela rzeszowska 39/2020, str. VI

[ TEMATY ]

kult

Boże Miłosierdzie

Arkadiusz Kosydar

W centrum świątyni znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego

W centrum świątyni znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego

Widoczna z daleka, zwieńczona krzyżem 35-metrowa wieża kieruje mieszkańców Sędziszowa Małopolskiego do nowego kościoła w zachodniej części miasta. To świątynia pw. Miłosierdzia Bożego. W parafii znajdują się relikwie Apostołów Bożego Miłosierdzia.

Duszpasterze w trosce o rozwój duchowy wiernych, pragnąc szerzyć kult Miłosierdzia Bożego, zatroszczyli się o to, aby do parafii sprowadzić także relikwie św. Jana Pawła II. To przecież on ustanowił Święto Miłosierdzia Bożego, beatyfikował, a potem kanonizował s. Faustynę Kowalską. Uroczystość wprowadzenia relikwii św. Jana Pawła II miała miejsce 21. października 2011 r. Obecnie relikwie św. Jana Pawła II znajdują się w kaplicy jemu dedykowanej. Projekt wystroju tego miejsca – jak zresztą wystroju całego kościoła – przygotował w marcu 2015 r. artysta Marcin Szczepaniak z Rzeszowa. W kaplicy znajduje się również obraz przedstawiający św. Jana Pawła II, namalowany przez artystę Zdzisława Pytla z Krakowa.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

2025-04-13 20:56

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W Wielkim Tygodniu odpowiedź na pytanie - czemu my także musimy akceptować cierpienie w naszym życiu?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję