„Jutro to jest dziś, tylko trochę dalej”, napisał Norwid. Dziś w całym świecie nikt nie potrafi przewidzieć tego, co dalej. Dla człowieka wierzącego podstawą tego, co dalej, jest modlitwa.
Idąc za wskazaniami władz i Rady Stałej Episkopatu, biskupi diecezjalni wystosowali do wiernych przesłanie o swojej solidarności, a jednocześnie wskazali na pewne zasady, którymi winniśmy się kierować, aby jak najmniej boleśnie przejść ten czas doświadczenia. W związku z ograniczeniami sprawowania kultu religijnego dla nie więcej niż 50 osób, warto dokładnie przemedytować te wskazania i złączyć tę refleksję z modlitwą rodzinną o cofnięcie epidemii.
W ubiegłym tygodniu przywołałem słowa Alberta Camusa o pokładach dobra, jakie wyzwalają sytuacje ekstremalne. W środę 11 marca słowa pisarza nabrały konkretnego wymiaru. Na ten dzień wyznaczono całemu światu modlitwę o godz. 20.30 w intencji ustania epidemii. I okazało się, że ludzie zmobilizowali się i w świat poszły sms-y nawołujące do spotkania w kościołach na wspólną modlitwę. Trudno dziś ocenić, ilu ludzi podjęło zaproszenie, ale było ich niemało.
W przemyskiej archikatedrze modlitwie przewodniczył pasterz diecezji abp Adam Szal. Modlono się do Trójcy Przenajświętszej i Niepokalanego Seca NMP. Szept Zdrowasiek Różańca, a potem Koronka do Bożego Miłosierdzia. Nie zapomniano o patronach. Pokornie wołano do bł. ks. Jana Balickiego, a także do św. Walentego, pamiętając, że jest on historycznym patronem archidiecezji przemyskiej.
Apogeum tego modlitewnego alertu były Suplikacje. Wzruszał widok klęczących mężczyzn, którzy wraz z innymi uczestnikami spotkania głośno wołali do Pana Boga o zmiłowanie.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Symbole towarzyszące świętom Bożego Narodzenia przypominają o głęboko tkwiącej w nas potrzebie bliskości i wspólnoty. To są wartości, których potrzebują nie tylko chrześcijanie – mówi ks. dr Michał Klementowicz, teolog, ekspert do spraw komunikacji i uzasadnienia twierdzeń z Katedry Homiletyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Boże Narodzenie według polskiej tradycji to święta ściśle związane z rodziną i wieloma symbolami, choćby choinką, opłatkiem, życzeniami czy 12 potrawami. Przygotowaniu Wieczerzy Wigilijnej i świątecznego stołu towarzyszy ogrom pracy. Sprzątamy, gotujemy, kupujemy prezenty. - Cała ta krzątanina, przedziwne napięcie i wysiłek wynikają z tego, że w czasie świąt przeżywamy to, co jest ważne. A ważna jest bliskość w rodzinie, która razem zasiada przy stole wigilijnym. Renesans przeżywa dzisiaj wspólnotowość, czyli bycie razem z innymi choćby w przynależności do różnego rodzaju organizacji, klubów czy zrzeszeń. Przejawem tej wspólnoty jest również stół wigilijny. Przy nim jesteśmy ze sobą razem, we własnym gronie i czujemy się za siebie odpowiedzialni. A ta odpowiedzialność i potrzeba ogromnej życzliwości przejawia się również w składaniu sobie życzeń – mówi ks. dr Michał Klementowicz.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.