Reklama

Niedziela Małopolska

Barok na Spiszu

Festiwal Barok na Spiszu narodził się w 2012 r., a ideą jego powstania była organizacja koncertów muzyki barokowej w spiskich kościołach, gdzie znajduje się wiele barokowych elementów wyposażenia wnętrz

Niedziela małopolska 35/2019, str. 6

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Ks. Piotr Kosakowski

W pięknych wnętrzach kościołów na Spiszu (tu w Jurgowie) wybrzmiała barokowa muzyka

W pięknych wnętrzach kościołów na Spiszu (tu w Jurgowie) wybrzmiała barokowa muzyka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach festiwalu polską muzykę barokową prezentują polscy artyści, a przed każdym z koncertów można zwiedzić zabytkowe kościoły.

W świecie emocji

„Pod osłoną nocy… czyli kobieta w Biblii i nie tylko” – to tytuł występu zespołu Overtone z Wrocławia, który 15 sierpnia zapoczątkował VIII edycję Festiwalu w kościele św. Sebastiana w Jurgowie. Historię świątyni przybliżył obecnym ks. wikary Piotr Kosakowski. Gości przybyłych w progi jurgowskiego kościoła przywitali ks. proboszcz Stanisław Malarz oraz dyrektor artystyczny festiwalu Katarzyna Wiwer i dyrektor wykonawczy Rafał Monita.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W programie królowała muzyka francuska, przybliżająca historie dwóch kobiet: biblijnej Judyty oraz legendarnej królowej Kartaginy – Dydony. O burzliwych losach niewiast opowiedziała czwórka artystów: Anna Zawisza – sopran, Klaudia Matlak – skrzypce barokowe, Julia Karpeta – viola da gamba, a także grający na klawesynie Maurycy Raczyński. Artyści przenieśli odbiorców w niesamowity, pełen wrażeń świat. Sprzyjały temu muzyka płynąca z niekonwencjonalnych instrumentów oraz urzekający, sopranowy śpiew. Występ muzyczny poprzedził krótki wykład nawiązujący do tematyki repertuarowej pt. „Czy maki kwitną w nocy? Ekspresja francuskiej muzyki barokowej”, wygłoszony przez Maurycego Raczyńskiego. Klawesynista tłumaczy: – Profilem tegorocznej edycji Festiwalu Barok na Spiszu są emocje. Zainspirowało nas to, że emocje kojarzą nam się z pierwiastkiem kobiecym, który – jak odkryliśmy – w kulturze europejskiej jest często symbolizowany przez noc i księżyc. Tytuł „Czy maki kwitną w nocy?” zawiera w sobie pytanie retoryczne, o tyle zasadne, że cała muzyka barokowa jest powiązana ze sztuką retoryki, czyli sztuką pięknego wysławiania się i wpływania na publiczność – wyjaśnia muzyk.

Koncerty i wykłady

Drugi koncert odbył się 17 sierpnia w kościele św. Bartłomieja w Niedzicy, po którym przybyłych oprowadziła Elżbieta Łukuś. Następnie goście wysłuchali wykładu pt. „Jak teatralność wkradła się do kościoła” wygłoszonego przez Annę Budzyńską oraz Katarzynę Wiwer. Koncert „Sacrum i emocje” dał zespół Ensemble del Passato z Poznania w składzie: Anna Budzyńska – sopran, Katarzyna Wiwer – sopran, Maciej Kończak – teorba, gitara barokowa, Henryk Kasperczak – teorba. Z kolei 23 sierpnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowej Białej miał miejsce koncert „Narzeczona czy mniszka? Tęsknota za Oblubieńcem”. Wykład wygłosiła Katarzyna Wiwer, natomiast w klimat muzyki barokowej wprowadził zespół Scepus Baroque ze Spiszu w składzie: Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak-Cyran – sopran, Anna Śliwa – skrzypce barokowe, Anna Kowalska – teorba, gitara barokowa, Aleksandra Budzyńska – viola da gamba, Joanna Solecka – klawesyn, pozytyw, a także Anna Bugajska – recytacja. W kościele św. Stanisława we Frydmanie 24 sierpnia wystąpił zespół Capella 1547 z Leszna z koncertem „Ogień i woda – spory małżeńskie”, a wykonali go: Dominika Małecka i Mateusz Małecki – skrzypce barokowe, Maria Misiarz – wiolonczela, Anna Firlus – klawesyn. W finale wystąpił w Zamku Dunajec w Niedzicy 25 sierpnia zespół (w składzie: Katarzyna Wiwer, Andrzej Zawisza oraz Christoph Urbanetz – viola da gamba), który wykonał „Pieśni szalone”.

Reklama

Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Kulturalny Szlak. Projekt został zrealizowany ze środków Województwa Małopolskiego we współpracy m.in. z Gminą Łapsze Niżne. Patronat honorowy nad Festiwalem objęli Marszałek Małopolski Witold Kozłowski i Wójt Gminy Łapsze Niżne Jakub Jamróz.

A czym dla uczestników było muzyczne wydarzenie? Ks. Piotr Kosakowski, wikary z parafii w Jurgowie, zauważa, że koncerty dają możliwość obcowania ze światem przeszłym, z jego wrażliwością i siłą przekazu myśli. Podkreśla: – W świątyniach sztuka często była perswazyjna i stawała się dla wiernych homilią na miarę ich czasów. Kościół św. Sebastiana w Jurgowie jest świadkiem wielu lat przekazu Ewangelii, a samo jego wnętrze można nazwać jedną z kart Biblii, gdyż na ścianach znajdują się bogate ilustracje nawiązujące do biblijnej tematyki. I dodaje, że dla słuchaczy udział w koncertach to wiele emocji, przeżyć i możliwość uświadomienia sobie swej tożsamości.

2019-08-27 12:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Natchniony poeta jazzowego fortepianu

Kiedy do melomanów nieskoncentrowanych na jednym gatunku muzyki dociera informacja, że niebawem Polskę odwiedzi artysta, którego nazwisko jest jednym z najbardziej pożądanych przez organizatorów koncertów i festiwali, to można mówić o wielkim szczęściu. Co zatem mają czynić melomani, gdy taka informacja płynie na fali wspaniałego albumu, który staje się forpocztą czekających nas niebawem emocji? Chyba można mówić o szczęściu do kwadratu, bo Brad Mehldau, chyba najwybitniejszy obecnie obok Vijaya Iyera intelektualista jazzowego fortepianu, zagra w Warszawie 7 lipca br. w ramach popularnego festiwalu Warsaw Summer Jazz Days. Tajemnicą poliszynela jest również to, że organizatorzy zabiegają o jego koncert we Wrocławiu, gdzie ma w listopadzie zagrać z orkiestrą swoją nową kompozycję. Z tym większą radością informujemy, że „Niedziela” dotarła do nowej płyty artysty, zatytułowanej „Seymour Reads the Constitution!”, i dzielimy się entuzjastyczną opinią na jej temat. Album ma właśnie swoją oficjalną premierę i zapewne będzie wielkim zaskoczeniem dla tych, którzy zachwycili się niedawnymi eksperymentami Brada Mehldau z muzyką Jana Sebastiana Bacha i idącymi w ślad za nimi własnymi miniaturami inspirowanymi dziełem lipskiego kantora. O ile „After Bach” to krążek solowy, o tyle „Seymour...” to popis na klasyczne jazzowe combo – czyli trio: fortepian (Mehldau), kontrabas (Larry Grenadier) i perkusję (Jeff Ballard). Krytyk „Chicago Tribune” bardzo precyzyjnie określił ten styl grania, pisząc o albumie słowami: „Trzech instrumentalistów, których łączy wspólna estetyka, a jej gesty wyrażane są delikatnie i z niezwykłą subtelnością, co czyni muzykę tak przejrzystą, że słuchacze mogą rozkoszować się szczegółami faktury i brzmienia”. Osiem kompozycji, w tym zarówno autorskie lidera („Spiral”, „Ten Tune” i tytułowa albumu), jazzowe standardy, ale i zapożyczenia z muzyki pop („Great Day” Paula McCartneya i „Beatrice” Sama Riversa) – to wszystko u Mehldau osiąga nieczęsto spotykane w jazzie nasycenie przy jednoczesnym stronieniu od natłoku nut. Mnie najbardziej zachwyca łatwość, z jaką lider przekracza granice między stylistykami. U Mehldau nie czuje się szwów między jazzem a muzyką klasyczną – współczesną, a ten stylistyczny ścieg jest niezauważalny, choć artysta balansuje jak linoskoczek między nutami i emocjami. Amerykanin należy do tego ekskluzywnego grona jazzmanów, którzy nie muszą ogłaszać z każdą płytą kolejnej jazzowej rewolucji tylko po to, aby skupić na sobie uwagę melomanów. On buduje swoją pozycję kreatywnością i solidnością. Bo taka jest – że odwołam się do słowa zawartego w tytule albumu – jego muzyczna konstytucja. Stąd już zaczynam oddzierać kartki kalendarza, które dzielą nas od jego warszawskiego występu. Fakt, że przywozi do nas właśnie trio, z którym zarejestrował ten album, tylko podnosi mi ciśnienie. Reasumując – znakomity album genialnego pianisty.

CZYTAJ DALEJ

Jej imię znaczy mądrość

[ TEMATY ]

św. Zofia

pl.wikipedia.org

Patronką dnia (15 maja) jest św. Zofia, wdowa, męczennica.

Greckie imię Zofia znaczy tyle, co „mądrość”. Posiadamy wiele żywotów św. Zofii w różnych językach, co świadczy, jak bardzo kult jej był powszechny. Są to jednak żywoty bardzo późne, pochodzące z wieków VII i VIII i podają nieraz tak sprzeczne informacje, że trudno z nich coś konkretnego wydobyć. Według tych tekstów Zofia miała mieszkać w Rzymie w II w. za czasów Hadriana I. Była wdową i miała trzy córki.

CZYTAJ DALEJ

Motocykliści w Krzeszowie

2024-05-16 15:43

EPB

Już 11. raz odbyła się taka pielgrzymka. Jak wspomina ks. Marian Kopko, kustosz sanktuarium maryjnego, początki były skromne.

– Na pierwszy zjazd przyjechało około 40 maszyn. W tym roku było ich już około tysiąca – mówi. A było na co patrzeć. Nie tylko jednoślady, ale też wieloślady, różnego rodzaju pojazdy i najnowsze modele, ale nie brakowało też „antyków” i pojazdów historycznych. Wraz z motocyklistami w spotkaniu wzięli udział pasjonaci „dwóch kółek”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

div>

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję