Czy polskiemu posłowi wolno pozować, a nawet uśmiechać się na tle... swastyki? Okazuje się, że wolno, pod warunkiem, że w ramach „twórczości artystycznej” swastyka zostaje „przerobiona” z chrześcijańskiego krzyża. To nic, że jest to haniebne nadużycie symbolu wiary chrześcijańskiej. To nic, że swastyka, jako symbol niemieckiego nazizmu, tym bardziej z chrześcijaństwem nie ma nic wspólnego. Liczy się przecież „odwaga twórcza” młodej artystki, liczy się skandal i prowokacja, w czym chętnie uczestniczą niektórzy „nowocześni” posłowie, liczy się „rzucenie” w przestrzeń publiczną skojarzenia, że chrześcijaństwo czerpie z nazizmu, ewentualnie odwrotnie. Czy owi artyści i ich admiratorzy skłonni byliby firmować inne skojarzenia? Gwiazdę Dawida np. zestawić z pięcioramienną czerwoną gwiazdą, symbolem radzieckiego komunizmu? Zapis szahady, czyli muzułmańskiego wyznania wiary, połączyć z pasem szahida używanym przez islamskich terrorystów-samobójców? Może jednak my, chrześcijanie, nie powinniśmy się oburzać, bo przecież krzyż to „znak Chrystusa, któremu sprzeciwiać się będą”? Jezus powiedział: „Jeżeli Mnie prześladowali, to i was będą prześladować” (J 15, 20b)!
Wizerunek Chrystusa Króla w kościele na Baranówku, ołtarz główny, mozaika
Zasiadającego na tronie Pantokratora a zarazem ukoronowanego cierniem i bezsilnego Zbawiciela katolicy wspominają na koniec roku kościelnego, który symbolicznie oznacza też koniec czasu i nastanie wieczności. Chrystusa Króla Wszechświata Kościół katolicki czci w ostatnią niedzielę roku liturgicznego.
Uroczystość tę wprowadził papież Pius XI w roku 1925 na zakończenie Roku Świętego: przypadła ona wówczas na 11 grudnia. Po ostatniej reformie liturgicznej w 1969 r. uroczystość została przeniesiona na ostatnią niedzielę przed Adwentem. Mimo, że jest to święto tak młode, jego treść była przeżywana w Kościele od początku jego istnienia. Wskazuje na to wiele fragmentów Ewangelii oraz starożytnych pism chrześcijańskich. Geneza kultu Chrystusa jako Króla sięga natomiast już Starego Testamentu, zapowiadającego przyjście Mesjasza, króla, potomka Dawida.
W ostatnich dniach do miejsca przeznaczenia dotarła ciężarówka z odzieżą, kocami i artykułami pierwszej potrzeby, które Papież Leon XIV wysłał do Charkowa, jednego z ukraińskich miast najbardziej dotkniętych rosyjskimi bombardowaniami - podaje portal Vatican News.
Inicjatywa ta jest częścią obchodów Jubileuszu Ubogich, który obchodzono 16 listopada, w Światowy Dzień Ubogich. Jest to kolejny gest solidarności ze strony Ojca Świętego, który, kontynuując kurs obrany podczas pontyfikatu papieża Franciszka, zlecił Dykasteria do spraw Posługi Miłosierdzia pomoc ludności, która od wielu lat cierpi z powodu wojny.
„Musimy wspólnie kroczyć ku jedności i pojednaniu między wszystkimi chrześcijanami. Credo nicejskie może być podstawą i punktem odniesienia tej wędrówki” - stwierdza Ojciec Święty w opublikowanym dziś Liście apostolskim In unitate fidei z okazji 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.