Niedziela na Podbeskidziu

O Bożej ochronie na Ewangelizacji w Beskidach

Piękna słoneczna sobota 21 lipca sprzyjała wędrówkom górskim. Uczestnicy 6. edycji Ewangelizacji w Beskidach pod hasłem „Ludzie gór” zdobywali w tym dniu 3. górę w kolejności – Leskowiec (922 m n.p.m.) w Beskidzie Małym k. Andrychowa. Msza św. była sprawowana przy Sanktuarium Królowej Ludzi Gór na Groniu Jana Pawła II, wybudowanym staraniem Stefana Jakubowskiego

Niedziela bielsko-żywiecka 31/2018, str. V

ewangelizacja

Monika Jaworska

Ewangelizacja na Groniu Jana Pawła II

Napotkani wędrowcy chętnie dzielili się przemyśleniami: – Bywamy tu czasem. Dziś jest to szczególny dzień,gdyż możemy uczestniczyć we Mszy św. – mówią Agnieszka i Michał z Krakowa, którzy szli czarnym szlakiem z synami Igorem, Kacprem i siostrzeńcem Wiktorem. – My już byliśmy tutaj wiele razy. Jan Paweł II chodził tędy jako dziecko i my też chętnie chodzimy szlakami papieskimi – mówi bielszczanin p. Andrzej. – Budowniczy kaplicy p. Jakubowski zorganizował konkurs poetycki i zajęłam 1. miejsce. Dlatego darzę sentymentem to miejsce i chętnie tu przychodzę – zaznacza p. Urszula, uczestniczka konkursu poetyckiego: „Moje wspomnienia z Gronia Jana Pawła II”. – My też idziemy modlić się na Mszy św. – dodają pielgrzymi z Ponikwi, napotkani na szlaku. Przy okazji prezentują znalezione po drodze borowiki.

– A my dotarliśmy z Jaszczurowej k. Mucharza. Jestem tutaj, ponieważ chciałam zobaczyć rodzinne strony. Pamiętam, że gdy chodziłam do podstawówki i średniej szkoły, to przychodziliśmy tu często. Ostatnim razem byłam tu 30 lat temu. Czuję się szczęśliwa, że mogę zobaczyć Leskowiec po tylu latach. A Msza św. jest dla mnie dużym umocnieniem duchowym – podkreśla Stanisława Boryś z Drogomyśla, która przyszła z siostrą i szwagrem.

Ewangelizację na Leskowcu przygotowywała Krucjata Wyzwolenia Człowieka z Rychwałdu. Mszę św. o godz. 12 celebrował o. Paweł Kijko OFMConv z Rychwałdu i wikariusz parafii św. Floriana w Żywcu-Zabłociu ks. Filip Magiera. Przewodnikiem na tej górze był Dawid – chroniony przez Boga.

– W Bożej ochronie nie chodzi o to, że nie spotka mnie nic złego. Ale polega to na tym, że Bóg chroni mnie, abym nie uczestniczył w złu i nie dawał zła światu. Nie jestem chroniony przed złem, ale jestem chroniony, żeby zło nie wydostało się z mojego serca – mówił w kazaniu o. P. Kijko OFMConv. Po Mszy św. uczestnicy uwielbiali Boga i błogosławili czterem stronom świata. – Ewangelizację uzgodniliśmy ze wspólnotami: Talitha Kum, Francesco Team oraz Krucjata Wyzwolenia Człowieka z Rychwałdu, Krzew Winny z Jawiszowic, Służebnica Ducha z Żywca-Zabłocia, Galilea – oddział z żywieckiej katedry i Damaszek z Żywca-Sporysza. Każda wspólnota przygotowuje EwB na wyznaczonej dla siebie górze. Nowym elementem EwB jest medytacja: gromadzimy się 20 min przed 12. Dana wspólnota rozdaje wiernym fragmenty Pisma Świętego – wersety i pytanie, w którym odnosimy się do naszego życia – mówią Bernadeta i Stefan Targoszowie, którzy w tym roku zostali świeckimi koordynatorami EwB.

Wspólnoty ewangelizacyjne wraz z franciszkanami z Rychwałdu zapraszają na Mszę św. o godz. 12 na kolejnych górach: 4.08 – Hala Krupowa, 11.08 – Błatnia, 18.08 – Rycerzowa, 25.08 – Wielka Racza. W ramach EwB odbywają się też Wieczory Chwały i Uwielbienia o godz. 19 (6.08; 20.08) w namiocie przy Franciszkańskim Domu Formacyjno-Edukacyjnym w Rychwałdzie.

2018-08-01 10:32

Pierwszy w Polsce ewangelizacyjny fryzjer dla ubogich

W Poznaniu pod patronatem Caritas otwarto salon fryzjerski dla ubogich. „To drugi w Polsce fryzjer dla ubogich i pierwszy – ewangelizacyjny. Na ekranach monitorów i ścianach naszych pomieszczeń można przeczytać cytaty ze słowa Bożego, wypowiedzi papieża Franciszka i abp. Stanisława Gądeckiego” – mówi siostra Józefa Krupa, elżbietanka.

„Świat bez krzyża byłby światem bez nadziei, pełen przemocy i okrucieństwa. Jezus przyszedł na ten świat, aby być z nami pośród cierpienia i śmierci” – to jedna z wypowiedzi metropolity poznańskiego umieszczonych na ścianie.

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

Bp Przybylski: Eucharystia jest do naśladowania

2024-03-28 21:16

Częstochowa

Wielki Czwartek

archikatedra

bp Andrzej Przybylski

Maciej Orman/Niedziela

– Eucharystia nie jest tylko do konsekracji, pięknego sprawowania obrzędów i adoracji. Eucharystia jest do naśladowania – powiedział biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Andrzej Przybylski podczas Mszy św. Wieczerzy Pańskiej, której w Wielki Czwartek przewodniczył w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie.

W homilii hierarcha zauważył, że w drugim czytaniu z Pierwszego Listu do Koryntian św. Paweł przywołał dwukrotnie prośbę Jezusa: „Czyńcie to na moją pamiątkę”. Wskazał, że podobne słowa usłyszeliśmy w Ewangelii według św. Jana, gdy po obmyciu uczniom nóg Jezus powiedział do apostołów: „Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem”. – To jest niejako ta sama prośba w odniesieniu do dwóch aspektów tej samej wieczerzy Pańskiej – wyjaśnił bp Przybylski.