Reklama

Niesienie pomocy to obowiązek każdego człowieka

O życiu w mieście, które pragnie powstać z ruin, z o. Ibrahimem Alsabaghiem – proboszczem franciszkańskiej parafii w syryjskim Aleppo – rozmawia Łukasz Krzysztofka

Niedziela Ogólnopolska 28/2017, str. 16

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

ŁUKASZ KRZYSZTOFKA: – Jak to się stało, że Ojciec znalazł się w Aleppo?

O. IBRAHIM ALSABAGH: – Studiowałem w Rzymie, miałem już licencjat. Przełożeni zapytali mnie, czy rozważam możliwość udania się do Aleppo. Ta wyprawa wiązała się z niebezpieczeństwem śmierci. Wszyscy musieliśmy się nad tym dobrze zastanowić. Przełożony powiedział mi: Ludzie tam takiej pomocy potrzebują. I zapytał, co o tym myślę. Odpowiedziałem: Przecież już wszystko zrozumiałem – w chwili, kiedy mi powiedziałeś, że ludzie potrzebują takiej pomocy. I pojechałem do Aleppo, aby tym ludziom służyć i dać im możliwość życia.

– Co Ojciec zobaczył po przyjeździe?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Pierwsza podróż – i od razu zobaczyłem te straszne zniszczenia, zwłaszcza na przedmieściach. I znalazłem się w naszym zakonie z bardzo smutnym sercem. Dostrzegłem wiele bólu, który nosili w sobie ludzie, ale potem odkrywałem go jeszcze więcej. I dzisiaj jednak, kiedy wydaje mi się, że już wszystko wiem, dowiaduję się o cierpieniu, o którym nic jeszcze nie wiedziałem. Trudno opisać życie w Aleppo. Ludzie żyją bez wody w kranach, pieluszki dla dzieci prane są ręcznie, mężczyźni czerpią wodę ze studni i wnoszą wiadra z wodą na 4. czy 5. piętro. Pracują cały dzień, ale zarobek nie wystarcza nawet na chleb. Widok Aleppo to coś strasznego. Jak wiele jeszcze potrzeba wysiłku i pracy, by przywrócić piękno tego miasta...

– Jak wyglądają relacje z muzułmanami w Ojca parafii?

– Mieliśmy zawsze dobre relacje z muzułmanami i z ich przywódcami – tak było przed kryzysem i tak jest dzisiaj. Zawsze się spotykamy, aby wymienić życzenia świąteczne. Jest dużo spotkań oficjalnych i równie dużo tych braterskich. Mamy te same cierpienia, nadzieje i wyzwania, a także ograniczenia i potrzeby. Staramy się razem troszczyć o wspólne dobro. Jako Kościół natychmiast wyciągnęliśmy ręce do naszych braci muzułmanów, którzy cierpią wraz z nami, i wszelką pomoc rozdajemy wspólnie. Kiedy myślimy o potrzebach naszych wyznawców, myślimy również o ich potrzebach. Adoptowaliśmy od początku roku 400 dzieci rodziców muzułmańskich – w wieku od jednego dnia do 2 lat – i organizujemy im pieluszki, mleko. Zajęliśmy się również 200 starszymi dziećmi muzułmańskimi w potrzebie. Wytrwale idziemy tą drogą.

– W jaki sposób Kościół śpieszy z pomocą ludziom dotkniętym wojną?

Reklama

– Wobec zaniku władz, całej infrastruktury ludziom zaczęło brakować punktu odniesienia. I zaczęli pukać do bram parafii. Nasza parafia liczy 600 rodzin. W całym Aleppo jest 12 tys. rodzin, które pozostały. Byliśmy wśród pierwszych, którzy przywrócili możliwość korzystania ze studni, uruchomiliśmy też generatory energii. Udało się udostępnić wodę pitną wielu osobom. Znaleźliśmy wolontariuszy, którzy zanoszą wodę do domów, mamy też samochody dostawcze. Zaczęliśmy rozdawać paczki żywnościowe, w których pojawiły się mięso, ser – ponieważ niedożywienie jest powszechne, najzwyklejsza choroba grozi śmiercią. Zapewniamy też opiekę lekarską. W Aleppo wszystko jest, ale bardzo dużo kosztuje. W ubiegłym roku zaczęliśmy odbudowywać domy. Kosztowało to wiele wysiłku, ale było mocnym znakiem nadziei. Do końca maja odbudowaliśmy 300 domów. Wszystko czynimy po to, aby połączyć rodziny. Staramy się być – jak mówi papież Franciszek – tkliwą ręką Boga.

– Ojca parafia pomaga także studentom. Na czym polega ta pomoc?

– Podczas pierwszego roku mojej obecności w Aleppo młody student podszedł do mnie i zapytał, czy mógłbym mu udostępnić pokój, aby miał trochę światła i znalazł miejsce do nauki. Wtedy pomyśleliśmy o tym, że w takim razie trzeba zająć się właśnie tym. Po 3 dniach otworzyłem naszą salę parafialną: postawiłem tam stoliki i krzesła, zaproponowałem też ciepły napój, bo była zima i było bardzo zimno. Zdarzało się, że uczyło się u nas 120 studentów, którzy przygotowywali się do egzaminów. W ich domach nie było warunków, żeby się uczyć – głównie dlatego, że nie było tam światła. Z czasem udało nam się objąć opieką i pomocą coraz większą liczbę studentów, a także uczniów szkolnych. Znaleźliśmy również pieniądze na podróże do szkół, na uniwersytety, na czesne. Od 2 lat staramy się dawać wszelkie możliwe wsparcie studentom i młodzieży szkolnej. Ale tak naprawdę to w ten sposób pomagamy rodzinom, bo one chcą, by dzieci się uczyły, lecz cierpią wszelkie możliwe niedostatki. Myślimy również o przyszłości, o poziomie wykształcenia ludzi i o tym, by kolejnych młodych zachęcać do podejmowania studiów. Pokusa, by w takich warunkach porzucić szkołę czy studia i zacząć pracować, jest bardzo silna i zrozumiała, ale to byłoby ze szkodą dla ich wykształcenia.

– Czy uważa Ojciec, że jako Europejczycy powinniśmy przyjmować uchodźców w naszych krajach, czy raczej pomagać im na miejscu, w ich ojczyźnie?

– Trzeba rozróżniać, ponieważ ktoś może przybyć do kraju i podawać się za uchodźcę, a powód może być inny. Oczywista jest obrona przed terroryzmem – to naturalne prawo. Nie mamy jednak prawa zamykać drzwi przed przybyszami. Inteligentne i rozważne przyjmowanie uchodźców pozwoli zachować bezpieczeństwo. Ale trzeba też poprawiać warunki życia tam, na miejscu – w Aleppo. W przeciwnym razie cały świat będzie się chciał znaleźć w Niemczech, we Włoszech czy w Polsce. To nie jest dobre rozwiązanie. Musimy myśleć, jak zaleczyć rany na miejscu. Każda taka pomoc ma wielkie znaczenie. Niesienie pomocy bliźniemu w potrzebie to obowiązek każdego człowieka. Modelowym przykładem, jak należy nieść pomoc, jest program Caritas Polska „Rodzina Rodzinie”. Dziś w Aleppo czyni on cuda. Chcę narodowi polskiemu podziękować z głębi serca. Jesteście dla Syrii znakiem nadziei, pokazujecie, że kraj można odbudować ze zniszczeń. A nade wszystko dziękuję za każdą modlitwę.

2017-07-05 09:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tajemnice Daniela Obajtka

2025-04-16 10:13

[ TEMATY ]

książka

Obajtek Daniel

Daniel Obajtek

PKN Orlen

Daniel Obajtek

Daniel Obajtek

Za zgodą Wydawnictwa Czarna Skrzynka publikujemy fragmenty rozmowy Daniela Obajtka i Wiktora Świetlika, czyli książki “Daniel Obajtek. Jeszcze nie skończyłem”.

Jak wygląda dzień prezesa Orlenu?
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję