Reklama

Głos z Torunia

Nowe media i wychowanie

Niedziela toruńska 24/2017, str. 7

[ TEMATY ]

media

Mateusz Bartkowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Centrum Dialogu im. Jana Pawła II w Toruniu 20 maja odbyły się warsztaty i konferencje pt. „Nowe media i wychowanie”, w których uczestniczyło ponad 50 osób z terenu diecezji toruńskiej. Prowadzącymi zajęcia byli: Małgorzata Więczkowska – pedagog i medioznawca, s. Elżbieta Sozańska USJK – pedagog i ks. Andrzej Kowalski – katechetyk. Wykłady oraz warsztaty tematyczne cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, co przełożyło się na aktywne zaangażowanie i współtworzenie zajęć.

Reklama

Przede wszystkim uświadomiliśmy sobie, że nowe media są obecne w codziennym życiu na tyle, że zmieniły sposób komunikowania i myślenia nas, dorosłych, a tym bardziej młodego pokolenia, które urodziło się, a zatem w sposób naturalny weszło bez zahamowań w świat cyfrowy. Jak podkreśliła kujawsko-pomorski wicekurator oświaty w Bydgoszczy Maria Mazurkiewicz, nowe media i technologie komunikacyjne możemy porównać do narzędzi kuchennych: można z nich zrobić dobry użytek, ale też wyrządzić nimi krzywdę. To od samego użytkownika zależy w dużej mierze cel i wartość ich użycia. Nowe media zatem są szansą dobrego rozwoju i komunikacji, a także realnym zagrożeniem, czego doświadczają rodzice i edukatorzy na co dzień zmagający się ze zjawiskami uzależnień od telefonów czy portali społecznościowych szczególnie w sytuacji, gdy zabraknie synergicznego działania na rzecz pogłębiania edukacji medialnej wszystkich środowisk wychowawczych, w których przebywa i wzrasta dziecko.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Naszemu spotkaniu towarzyszyło przeświadczenie, że nie jest możliwe prawdziwe wychowanie bez obecności wychowawców, którzy towarzyszą i prowadzą dzieci i młodzież w odkrywaniu świata. W tym procesie nowe media nigdy nie zastąpią odpowiedzialnych dorosłych. Potrzebujemy dobrze wykorzystywać te nowe narzędzia, które i tak są w użyciu, aby wzbudzić zaangażowanie wśród dzieci i uczniów. W edukacji medialnej bowiem nigdy nie chodzi o to, aby technologie postawić w centrum, lecz osobę ludzką w jej integralnym rozwoju i potrzebach, uwzględniając różne trudności, pęknięcia i zagrożenia.

W trakcie zajęć poruszone zostały następujące zagadnienia: modele wychowawcze w Europie, smartfony i tablety – szansa, czy zagrożenie, gadżetomania, przeżywanie poczucia winy u dzieci i młodzieży, fenomen pokemona: struktura, działanie i konsekwencje pedagogiczne, konieczność edukacji medialnej w rodzinie, szkole i społeczeństwie, LearningApps i Edmodo jako przykłady aplikacji internetowych do wykorzystania w dydaktyce.

Warto nadmienić, że organizatorami spotkania byli: Polskie Towarzystwo Teologiczne, Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Toruńskiej, Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Toruńskiej, przy pomocy Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Torunia i Centrum Dialogu im. Jana Pawła II w Toruniu.

Wszystkim organizatorom, a nade wszystko uczestnikom twórczego spotkania dziękujemy za zainteresowanie, zaangażowanie i odpowiedzialność w dziele wychowywania młodego pokolenia.

2017-06-08 11:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szok i niedowierzanie

[ TEMATY ]

media

dziennikarze

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH

Najczarniejszy sen jednak się ziścił czyli kto pisze artykuły do gazet.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu

2025-12-07 12:29

[ TEMATY ]

komunikat

Diecezja Sosnowiecka

Komunikat Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu
w związku z dalszym biegiem postępowania dotyczącego ks. Jacka K.

Przepraszamy Was, którzy doświadczyliście krzywdy. Nikt nie powinien mierzyć się z cierpieniem wynikającym z tak poważnych zarzutów, zwłaszcza że dotyczą one zachowań wobec osób małoletnich. Pamiętamy także o Waszych bliskich, którzy zmagają się z własnym lękiem i bezsilnością.
CZYTAJ DALEJ

W Australii wszedł w życie zakaz używania platform społecznościowych poniżej 16. roku życia

W Australii w środę czasu miejscowego wszedł w życie zakaz korzystania z platform społecznościowych przez użytkowników poniżej 16. roku życia. Australia jest pierwszym krajem na świecie, który zdecydował się na takie restrykcje.

Zakaz jest efektem poprawki do ustawy o bezpieczeństwie w sieci, przyjętej w listopadzie 2024 r. przez parlament w Canberze. Zarówno w Izbie Reprezentantów, jak i w Senacie poprawka została zatwierdzona wyraźną większością głosów, a według przeprowadzonego wówczas sondażu ośrodka YouGov ograniczenia popierało 77 proc. Australijczyków.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję