Reklama

Homilia

Panie, Ty zawsze byłeś nam ucieczką

Niedziela Ogólnopolska 36/2016, str. 32-33

Artur Stelmasiak

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szukając prawdziwej mądrości, autor starotestamentalnej Księgi Mądrości podkreśla, że nie mieści się ona w kategoriach i pojęciach czysto ludzkich, ponieważ odzwierciedla niezgłębiony zamysł i wolę Boga. Nasze myśli i przewidywania są zawodne i ograniczone śmiertelną kondycją ciała. Nawet jeżeli przeczuwamy sprawy wzniosłe i ich pragniemy, to jednak przychodzi nam to mozolnie i jedynie częściowo. Nabywanie prawdziwej mądrości stanowi dar Ducha Świętego, który umożliwia poznawanie woli Bożej i uzdalnia do jej wypełniania.

Mądrość, która pochodzi od Boga, uzdalnia nas do czynów, do których bez niej nie bylibyśmy zdolni. Apostoł Paweł prosi Filemona, swego ucznia, o miłosierdzie dla niewolnika imieniem Onezym. Zbiegł on od swego pana, lecz Paweł odsyła go z powrotem i prosi, by Filemon okazał mu wielkoduszność. Po ludzku nie byłby do niej zdolny, ale Paweł ufa, że tam, gdzie człowiek sam z siebie nic nie może, łaska czyni cuda. Tym razem cud polega na tym, że skoro nie można było zmienić ówczesnych stosunków społecznych, których elementem było niewolnictwo, możliwa jednak była wewnętrzna przemiana człowieka. Dzięki niej Filemon ma przyjąć Onezyma „już nie jako niewolnika, lecz więcej niż niewolnika, jako brata umiłowanego”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wraz z objawieniem się Boga w Jezusie Chrystusie dar prawdziwej mądrości zyskał nowe wymiary. Polega ona na całkowitym i bezwarunkowym pójściu za Jezusem, nawet – co więcej, zwłaszcza wtedy, gdy dzieje się to kosztem więzi rodzinnych. Znaczenie stanowczych słów wypowiedzianych w semickiej konwencji językowej można streścić tak: kto stawia Jezusa Chrystusa na pierwszym miejscu, u tego wszystko jest na swoim miejscu. Naśladowanie Jezusa nie powinno realizować się wybiórczo, gdyż łączy się z wezwaniem do współuczestnictwa w Jego krzyżu. Wierzący, analogicznie do tego, jak ma to miejsce w odniesieniu do ziemskich zamierzeń i planów, mają wykazywać czujność i umiejętność przewidywania. W przeciwnym wypadku nawet najszlachetniejsze zamiary i postanowienia legną w gruzach, zmiecione przez rozmaite przeciwności. Nie wystarczy deklarować wiary, trzeba posunąć się znacznie dalej, tj. stale ją potwierdzać swoim życiem i postępowaniem. Krzyż jest nierozłącznie wpisany w logikę chrześcijaństwa, stanowi sedno mądrości, którą ono głosi.

Bóg, który stworzył świat, żyje wiecznie. Mądrością jest wyjście poza ograniczenia cielesności i przejściowości oraz wychylenie się ku wieczności. Pokolenia przychodzą i odchodzą, a przemijalność jest wpisana w porządek tego świata. Jednak Bóg nigdy nie opuszcza tych, którzy Mu szczerze ufają. Gdy wierność prawdziwej mądrości staje się bardzo trudna, wierzący razem z psalmistą wyznają: „Panie, Ty zawsze byłeś nam ucieczką”. A wtedy wszystko ukazuje się w nowym świetle i staje się łatwiejsze, ponieważ takie są owoce prawdziwej mądrości.

Polecamy „Kalendarz liturgiczny” – liturgię na każdy dzień
Jesteśmy również na Facebooku i Twitterze

2016-08-31 08:35

Ocena: +29 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nauczyciel życia duchowego

Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.

Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.

CZYTAJ DALEJ

Panie, proszę o łaskę, aby Twoje wartości mogły być bardziej cenione

2024-04-15 14:27

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 16, 20-23a.

Piątek, 10 maja. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Jana z Avili, prezbitera i doktora Kościoła

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

2024-05-10 13:22

[ TEMATY ]

Raymond Nader

Karol Porwich/Niedziela

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

Raymond Nader pokazuje ślad, który zostawił mu na ręce św. Szarbel

W Duszpasterstwie Akademickim Emaus w Częstochowie miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Raymond Nader, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel, podzielił się swoim świadectwem.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Szarbela. Na początku spotkania Raymond Nader podzielił się historią swojego życia. – Przed rozpoczęciem studiów byłem żołnierzem, walczyłem na wojnie. Zdecydowałem o rozpoczęciu studiów, by tam zrozumieć istotę istnienia świata. Uzyskałem dyplom z inżynierii elektromechanicznej. Po studiach wyjechałem z Libanu do Wielkiej Brytanii, by tam specjalizować się w fizyce jądrowej – tak zaczął swoją opowieść Libańczyk.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję