Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” organizowany jest od 25 lat w Częstochowie i stanowi muzyczną wizytówkę miasta i regionu. To największy w Polsce projekt prezentujący muzykę różnych religii i kultur. Jego niepowtarzalny charakter jest ściśle związany z miejscem, jakim jest Częstochowa ze swoim jasnogórskim sanktuarium – celem milionów pielgrzymów z całego świata. Stowarzyszenie Przyjaciół „Gaude Mater” – główny organizator wydarzenia – wykorzystuje do festiwalowych koncertów wnętrza świątyń o pięknej architekturze i dobrej akustyce. Rangę tegorocznej edycji podkreśla patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
Na program XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej złoży się 16 koncertów z udziałem wielu wybitnych artystów z Francji, Niemiec, Polski, Rosji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Motywem przewodnim będą muzyczne formy liturgiczne, takie jak msza, pasja czy nieszpory. Festiwal otworzy 30 kwietnia br. na Jasnej Górze koncert Die Kölner Akademie, jednego z najbardziej rozpoznawalnych interpretatorów muzyki barokowej na świecie. Zespół w kooperacji z polską Orkiestrą Historyczną wykona „Pasję według św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Koncert zamykający festiwal z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Częstochowskiej dedykowany jest 1050. rocznicy Chrztu Polski. Festiwal będzie również gościł Narodowy Chór Ukrainy „Dumka”, rosyjskiego kantora żydowskiego Barucha Finkelsteina, niemiecką sopranistkę Simone Kermes i berlińską orkiestrę Sans Souci. Dwa koncerty organizowane z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka zabrzmią w Częstochowie i Nowej Brzeźnicy – miejscu urodzin kompozytora. Program dopełnią gregoriańska msza jazzowa Stanisława Fiałkowskiego, napisana dla Zespołu „Camerata Silesia”, góralskie nieszpory Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej i saksofonowe improwizacje na temat chorału gregoriańskiego Pawła Gusnara.
Sercem festiwalu będzie Częstochowa. Głównych koncertów będzie można również posłuchać w Bydgoszczy, Krakowie, Warszawie oraz za granicą – w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler k. Kolonii. Wydarzenia koncertowe odbywać się będą także w mniejszych miejscowościach – w Radomsku, Nowej Brzeźnicy i Wrzosowej. Festiwalowi towarzyszą: XII Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra”, z koncertem laureatów w Częstochowie i Brauweiler, oraz wystawa fotografii Tadeusza Żaczka „Duchowość pogranicza”. Festiwal „Gaude Mater” odgrywa istotną rolę w rozwijaniu dialogu międzykulturowego, prezentując zróżnicowane wizje sacrum w muzyce europejskiej i pozaeuropejskiej, chrześcijańskiej i niechrześcijańskiej, i tym samym staje się miejscem symbolicznego przekraczania granic, prawdziwym dialogiem kultur, próbą budowania międzynarodowego i ponadreligijnego porozumienia.
Uczeń zapytał prowadzącego rekolekcje: „Czy ksiądz widział Boga?”. W dzień Bożego Narodzenia śpiewamy w psalmie: „Ziemia ujrzała swego Zbawiciela”, ale zaraz potem w Ewangelii słyszymy: „Boga nikt nigdy nie widział”. Bóg jest Tajemnicą, która nie dzieje się według ludzkich schematów. Przyjście Syna Bożego jest pełne paradoksów, dokonuje się między ukryciem a jawnością. Nie przymusza do wiary. Zaprasza przez zdziwienie.
W pięknej legendzie Selma Lagerlöf opowiada, jak do starego pasterza, czuwającego w nocy nad stadem owiec, zbliżył się nieznajomy człowiek. Psy pilnujące stada zaczęły szczekać, ale ich głosu nie było słychać. Rzuciły się na przybysza, próbowały go ugryźć, jednak nie były w stanie go zranić. Nieznajomy szedł w kierunku ogniska, a żadna z owiec nawet się nie poruszyła. Pasterz rzucił swój ostro zakończony kij w obcego, ale kij zmienił kierunek i minął zbliżającego się człowieka. Nieznajomy odezwał się do pasterza: „Dobry człowieku, pomóż mi i pożycz trochę ognia. Moja żona powiła właśnie dziecko, muszę ich ogrzać”. Pasterz odburknął: „Weź, ile ci potrzeba”. Wiedział jednak, że człowiek nie ma jak zabrać żaru z ogniska. Jakież było jego zdziwienie, gdy przybysz gołymi rękami wybrał żarzące się drwa i włożył je sobie w połę płaszcza. Pasterz pomyślał: „Cóż to za noc, skoro całe stworzenie okazuje taką litość temu człowiekowi?”. Z ciekawości poszedł jego śladami i zobaczył Matkę z Dzieckiem w zimnej grocie skalnej. Chociaż był twardym człowiekiem, wzruszył się biedą tych ludzi i wyjął z plecaka baranią skórę, by uchronić Chłopca przed zimnem. Ten gest miłosierdzia otworzył mu oczy i ujrzał to, czego przedtem nie dostrzegał: wszędzie było pełno aniołów, którzy z weselem śpiewali, że narodził się Zbawiciel. Świat wypełniały radość i niebiańskie światło. A przecież pasterz wcześniej widział tylko ciemną noc. Uradowany padł na kolana i dziękował Bogu.
Nie ma świąt Bożego Narodzenia bez choinki – przynajmniej w naszej szerokości geograficznej. Nawiązując do tradycji, sięgającej czasów pogańskich, choinka stała się jednym z ważnych symboli tych świąt, chociaż przez długi czas zwyczaj jej przystrajania nie mógł dotrzeć do świątyń - nastąpiło to dopiero w XX stuleciu.
Już Rzymianie ozdabiali swoje domy wiecznie zielonymi roślinami, np. jemiołą, bluszczem, wawrzynem, gdy przygotowywali się do obchodów przypadających w dniach 17-24 grudnia Saturnaliów, czyli święta boga urodzaju - Saturna. Już wtedy odbywały się procesje ze światłem i obdarowywanie siebie nawzajem prezentami.
- 2025 lat temu nastała pełnia czasu. Od chwili Wcielenia żyjemy w tej pełni. Jako chrześcijanie mamy obowiązek w tę pełnię każdego dnia niejako się zanurzać i w nią wchodzić, stając się synami Bożymi i dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski podczas tradycyjnej Mszy św. pasterskiej w katedrze na Wawelu.
W homilii metropolita krakowski zauważył, że treść pełni czasów została rozwinięta w liście św. Pawła do Galatów, w którym Apostoł Narodów wskazuje na skutki narodzenia Bożego Syna, a w liście do Efezjan nadał temu przyjściu na świat Bożego Syna wymiar prawdziwie kosmiczny. Przed pełnią czasów – jak wyjaśniał – czas jawi się jako „chronos” – przemijanie i zdążanie ludzi do śmierci. Gdy Zbawiciel przyszedł na świat, los człowieczy nabrał zupełnie innego znaczenia. – Chrystus przyszedł na świat, abyśmy byli dziećmi Bożymi. Abyśmy byli dziedzicami nieba – mówił abp Marek Jędraszewski, zwracając uwagę na fakt, że nowa sytuacja człowieka jest tak radykalna, że odtąd czas liczy się według szczególnej cezury-granicy, jaką jest przyjście Chrystusa na świat – święty czas kairós. – Ciągle liczy się ten czas, nasz czas, od narodzin Chrystusa. To chrześcijańska, zatem nasza era. Era naszych wartości, wyznaczonych przez święty czas kairós, określonych wolnością dzieci Bożych. Poczuciem, że jesteśmy przeznaczeni do życia wiecznego, ludźmi, którzy żyją już innym kształtem wolności ducha. Wolności polegającej na zdążaniu do prawdy, a to zdążanie wypełniane jest nowym kształtem miłości – wskazywał metropolita krakowski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.