Elitarna placówka, prowadzona od 1995 r. przy Alejach Warszawskich 31 przez Stowarzyszenie Apostolstwa Katolickiego (Księży Pallotynów) przez dwie dekady, zapracowała sobie na miano najlepszej prywatnej szkoły w mieście. W tym czasie mury „Batorego” opuściły setki absolwentów, dla których otwarły się drzwi najlepszych uczelni w Polsce i na świecie. Wysoki poziom nauczania, plasujący katolicką placówkę w 4% najlepszych szkół w Polsce, sprawia, że o możliwość uczenia się w niej ubiegają się kolejne roczniki młodzieży. Jednak największym atutem szkoły jest formacja uczniów, u której podstaw leży system wartości chrześcijańskich głoszony przez Kościół katolicki.
Wiedza i wychowanie
Reklama
Ks. Tomasz Makarewicz SAC, od kilkunastu lat prefekt i katecheta w „Batorym”, zwraca uwagę, że nauka i wychowanie w pallotyńskich szkołach, które znajdują się na terenie Polski (m.in. także w Krakowie, Ożarowie, Chełmnie i Wadowicach), nawiązuje do chlubnych, przedwojennych tradycji. – W naszym domu macierzystym w Wadowicach przed wojną mieściła się szkoła dla młodzieży męskiej, Niższe Seminarium Duchowne. Ta placówka, a przede wszystkim jej wychowankowie, wśród których znajduje się wielu moich współbraci, wypracowała pallotyński charyzmat nauki i wychowania, który opiera się na równoczesnym zdobywaniu wiedzy i duchowej formacji – wyjaśnia ks. Makarewicz. – Nasz założyciel ks. Wincenty Pallotti zobowiązał nas do tego, byśmy robili wszystko dla przybliżenia królestwa Bożego na ziemi. Realizując jego wezwanie do czynienia wszystkiego dla nieskończonej chwały Bożej, podejmujemy pracę także na polu oświaty i wychowania – dodaje.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Formacja duchowa
W pallotyńskich szkołach duży nacisk położony jest na formację duchową. Codzienna Msza św., rekolekcje, dni skupienia i nabożeństwa, dają młodzieży szansę na prawdziwe spotkanie z Bogiem we wspólnocie rówieśników i nauczycieli. Myliłby się jednak ten, kto by sądził, że udział w religijnych praktykach jest obowiązkowy. – W duchu wolności uczniowie mają stałą okazję do poszukiwania i odkrywania Boga – mówi Ksiądz Prefekt. – Nie przymus, ale szansa. Bardzo potrzebne jest takie podejście, by w młodych rozbudzić chęć spotkania z Bogiem, potrzebę tworzenia wspólnoty wiary i modlitwy – dodaje. Służą temu jesienne dni skupienia, na które poszczególne poziomy udają się w różne strony Polski, a także prowadzone w niestandardowy sposób rekolekcje. – Zazwyczaj rekolekcje kojarzą się z kazaniem, czasem długim i nudnym, bo nie każdy rekolekcjonista ma dar zjednywania sobie młodzieży. Dlatego nasze ćwiczenia duchowe organizowane są w przyjaznej i odpowiedniej dla uczniów formie. Ostatnio zaprosiliśmy, już po raz drugi, grupę ewangelizacyjną „Wyrwani z niewoli”, która w niekonwencjonalny sposób ukazała wartość spotkania z Bogiem i wartość sakramentów – mówi ks. Makarewicz. – Oczywiście, nie mieliśmy żadnych problemów z frekwencją – dodaje z uśmiechem.
Reklama
Mimo wielu starań o duchowy rozwój uczniów, nie wszyscy korzystają z tej możliwości. Młodzież ucząca się w szkole nie pochodzi bowiem tylko i wyłącznie z głęboko wierzących rodzin. Szkoła jest katolicka, ale nie wyznaniowa. Są i tacy, którzy wcale lub rzadko uczestniczą w niedzielnej Eucharystii i nie pielęgnują swojej relacji z Bogiem. Dla nich wielkim dobrem są rówieśnicy, którzy w codziennych sytuacjach i wyborach kierują się Ewangelią. Być może to właśnie oni najbardziej przyczyniają się do nawrócenia i duchowego wzrostu kolegów. – To wielkie dobro, gdy uczniowie mogą zobaczyć, że wiara i życie w bliskości z Bogiem nie jest niczym ujmującym dla młodego człowieka – podkreśla katecheta.
Wysoki poziom kształcenia
Pytając o pallotyńską szkołę, częściej można usłyszeć o jej sukcesach naukowych. Wielu absolwentów i uczniów to laureaci olimpiad przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim zarówno z przedmiotów humanistycznych, jak i ścisłych. Na wysoki poziom kształcenia wpływ mają nie tylko wybitni uczniowie, którzy wybierają naukę w „Batorym”, ale przede wszystkim systematyczna praca z uczniem, także tym mniej zdolnym. – Motywowanie młodzieży do nauki łatwiejsze jest w niewielkich grupach, dlatego klasy w naszej szkole są mniej liczne niż w innych placówkach. W małych grupach osiąga się zdecydowanie lepsze wyniki w pracy zarówno z uczniem zdolnym, jak i tym słabszym – podkreśla ks. Makarewicz.
Reklama
Pallotyn przytacza dane, które wskazują, że zarówno gimnazjum jak i liceum (100% uczniów przystępuje do matury i 100% ją zdaje) nieprzerwanie znajduje się w grupie najlepszych szkół w mieście, województwie i Polsce. Wpływ na wyniki ma zwiększona siatka godzin. Uczniowie mają więcej godzin z języka angielskiego i innych języków obcych, ale też z języka polskiego czy matematyki. Dzięki temu na wykresach wyników egzaminów gimnazjalnych i maturalnych słupki są znacznie wyższe niż w innych szkołach, a nierzadko osiągają 100%. Ks. Makarewicz dodaje, że szkoła cieszy się również wysokim wskaźnikiem edukacyjnej wartości dodanej; badanie wyników uczniów na początku i na końcu kolejnych etapów kształcenia pokazuje wyraźny wzrost.
Atutem placówki jest wysoko wykwalifikowana kadra z bardzo dużym doświadczeniem pedagogicznym. Znakomita większość nauczycieli posiada stopień nauczyciela dyplomowanego; to także czynni egzaminatorzy gimnazjalni i maturalni. Kadra, której zależy na dobru każdego ucznia, poświęca wiele czasu na pracę z młodzieżą także po obowiązkowych zajęciach lekcyjnych. Oferta zajęć pozalekcyjnych, od kółek przedmiotowych po zajęcia artystyczne, pozwala uczniom na wszechstronny rozwój.
Reklama
Jedynym mankamentem zdają się być finanse. Rodzice lub opiekunowie prawni muszą bowiem pokryć koszty nauki, które w perspektywie kilku lat są niebagatelne. Jednak czesne w „Batorym” jest najniższe w mieście, poza tym obejmuje wszystkie zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne. Rodzice często podkreślają, że zamiast płacić za kosztowne korepetycje i zajęcia dodatkowe dla swoich dzieci, wolą je wysłać do takiej prywatnej placówki, w której jedną opłatą pokrywane są całkowite koszty edukacji. Jak przyznaje ks. Tomasz Makarewicz, zdarza się tak, że na opłacenie nauki ucznia składa się cała rodzina, np. dziadkowie, bowiem dostrzega w kształceniu dziecka w katolickiej placówce szansę na jego bezpieczną i dobrą przyszłość. W ciągu dwóch dekad istnienia szkoła wypracowała także system stypendialny, którym obejmuje zarówno najzdolniejszych, jak i najuboższych uczniów. Dodatkowo, laureaci olimpiad są zwolnieni lub mają obniżone czesne przez cały okres nauki.
W lutym rozpoczęła się rekrutacja do szkoły; do 17 marca przyjmowane są dokumenty do gimnazjum, a do 21 kwietnia do liceum. Zastanawiając się nad wyborem nowej szkoły, warto odwiedzić Pallotyńskie Gimnazjum i Liceum im. Stefana Batorego. 6 marca, w niedzielę, szkoła organizuje dzień otwartych drzwi. W godz. 10-14 wszyscy chętni będą mogli zwiedzić placówkę, spotkać się z uczniami i nauczycielami, a także odbyć niezapomnianą podróż przez Batoryland. Więcej informacji na: www.batory.lublin.pl .
* * *
Wychowujemy w tradycyjnych wartościach, wykorzystując jednocześnie nowoczesne formy i metody. Uczymy młodzież umiłowania prawdy, mądrości, wrażliwości sumienia, szacunku do przeszłości; rozwijamy aktywność, kreatywność i świadomość własnych predyspozycji; przygotowujemy do funkcjonowania w społeczeństwie i do pełnienia różnych ról.
Ks. Andrzej Zelek SAC, dyrektor Gimnazjum i Liceum im. Stefana Batorego w Lublinie