Reklama

Niedziela Rzeszowska

Media katolickie w diecezji

Niedziela rzeszowska 4/2016, str. 1

[ TEMATY ]

media

Ks. Tomasz Nowak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak dotrzeć z Ewangelią do tych, którzy nie chodzą do kościoła? Młody ksiądz Franciszek Salezy już w XVI wieku co tydzień drukował swoje kazania dla protestanckich mieszkańców francuskiego Thonon. Gońcy roznosili je po domach i wieszali na płotach. Nie tylko z tego powodu Salezy został patronem dziennikarzy i redaktorów prasy katolickiej. 24 stycznia, w liturgiczne wspomnienie św. Franciszka, wraca pytanie: W jaki sposób wykorzystywać nowe techniki do głoszenia Ewangelii?

Komunikacja i miłosierdzie

Sam Franciszek Salezy miał wielkie obawy przed wykorzystaniem druku. Obawiał się, że jego słowa bez wsparcia gestu, modulacji głosu i mimiki nie osiągną oczekiwanych rezultatów. Okazało się, że obawy były niepotrzebne. Miał wielki talent pisarski. Potrafił o trudnych tematach teologicznych pisać w sposób obrazowy, dosadny i przejrzysty. Jest autorem dzieł uznawanych za wybitne, m.in. „Kontrowersji” oraz „Traktatu o miłości Bożej”. Działalność Franciszka, nazywanego Doktorem Miłości, znakomicie koresponduje z hasłem tegorocznego Dnia Środków Społecznego Przekazu. Papież Franciszek, nawiązując do Jubileuszowego Roku Miłosierdzia, wybrał słowa: „Komunikacja i miłosierdzie”. W dniu wspomnienia św. Franciszka Ojciec Święty ogłosi orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, który w Polsce będzie obchodzony w trzecią niedzielę września.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kościół w sieci

Reklama

W dobie zamykania papierowych wydań nawet znanych tytułów prasowych, coraz więcej wiadomości można znaleźć w sieci internetowej. Przyglądając się wykorzystaniu nowych technik medialnych w diecezji rzeszowskiej, można być umiarkowanym optymistą. Od blisko roku istnieje zupełnie nowa strona internetowa diecezji rzeszowskiej (www.diecezja.rzeszow.pl). Od września 2015 r. diecezja jest obecna na popularnym portalu społecznościowym (www.facebook.com/diecezjarzeszowska). Swoje strony internetowe posiada większość diecezjalnych instytucji, stowarzyszeń i ruchów. Popularne niegdyś gazetki parafialne coraz częściej są zastępowane przez strony internetowe. Ze względu na ogromne możliwości, jakie daje Internet, maksymalne ich wykorzystanie wydaje się wykraczać poza granice wyobraźni. Warto jednać pamiętać, że to tylko środek, medium, które, podobnie jak prasa, radio i telewizja, wymaga ogromnej ludzkiej pracy. Nikt jeszcze nie opracował programu, który samodzielnie wypełni wirtualne strony w sposób twórczy i ciekawy.

Via i „Niedziela”

Nadal znaczącą rolę pełnią tradycyjne środki przekazu. Do głównych diecezjalnych mediów należy obecnie Katolickie Radio Via. Z zasięgiem wykraczającym poza granice diecezji rzeszowskiej jest słuchane przez kilkadziesiąt tysięcy odbiorów. Spory zasięg terytorialny ma również Telewizja Rzeszów, jednak programy Redakcji Katolickiej stanowią tylko niewielką część jej działalności. We wspomnienie św. Franciszka Salezego należy szczególnie zwrócić uwagę na „Niedzielę Rzeszowską”, gdyż w sensie ścisłym francuski duchowny jest patronem dziennikarzy prasowych. Co tydzień do każdej z 243 parafii diecezji rzeszowskiej trafia od kilku do kilkudziesięciu egzemplarzy tygodnika. Osobną grupę tytułów stanowi kwartalnik diecezji rzeszowskiej „Zwiastowanie” i rocznik naukowy „Resovia Sacra”.

Jakimi treściami wypełnić czas antenowy i łamy prasowe? Temat „Komunikacja i miłosierdzie” przypomina, że środki przekazu powinny służyć wzajemnemu zrozumieniu i pojednaniu. W czasach, gdy często media są miejscem eksponowania konfliktów, papież Franciszek chce skupić naszą uwagę na mocy słów, które budują pokój i jedność. Niezależnie od tematu podstawą zawsze będzie prawda.

2016-01-21 10:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziennikarzom (nie tylko katolickim) w dniu ich święta

Niedziela sandomierska 4/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

media

dziennikarze

Bożena Sztajner / Niedziela

Abp. Wacław Depo, przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Środków Masowego Przekazu, napisał w tym roku do dziennikarzy, że powinni przekazywać nie samych siebie, ale osobową prawdę, dobro i piękno. „Zawodowym obowiązkiem prawdziwego dziennikarza – pisze – jest podanie stanowiska nie tylko zgodnego z właściwą wizją świata, ale motywów i racji osób wierzących, które uznają normy moralne za wartość obiektywną. Kościół, rozpoznając znaki czasu, ma obowiązek reagować na przekaz, którego celem jest wypieranie hierarchii wartości związanych z Chrystusem i tym samym wprowadzenia zamętu do rozumienia sensu życia”.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Rocznica chrztu Mieszka I. Co wiemy o tym wydarzeniu sprzed 1059 lat?

2025-04-14 09:36

[ TEMATY ]

Chrzest Polski

Mieszko I

1059. rocznica

wikipedia.org

Mieszko II

Mieszko II

Chrzest Polski, a właściwie chrzest przyjęty przez Mieszka I, był bez wątpienia aktem wiekopomnym. Wprawdzie z wydarzeniem tym wiąże się wiele niewiadomych: data, miejsce, szafarz, jak i imię chrzestne księcia, to jednak decyzja władcy Polan o przyjęciu chrześcijaństwa zaważyła na całych dziejach państwa, które przyszło mu współtworzyć.

Analizując poszczególne elementy wydarzenia na pierwszy plan wysuwa się ustalenie daty przyjęcia przez Mieszka chrztu. Niestety, nie dysponujemy żadnymi zapiskami z okresu panowania pierwszego historycznego władcy Polski. Faktu przyjęcia przez niego chrztu nie odnotował nawet w swoim dziele skrupulatny saski kronikarz Widukind. Jako pierwszy uczynił to dopiero pół wieku później biskup merseburski Thietmar. Dziejopis ten jednak notorycznie mylił termin owego wydarzenia, raz mówiąc o nim pod rokiem 966, w innym zaś miejscu wspominając rok 968 i utworzenie biskupstwa w Poznaniu. Nie były zgodne w tej dziedzinie i późniejsze roczniki pochodzące z połowy XI w., które podając lakoniczną informację: Mesco dux Poloniae baptizatur, umieszczały ją zarówno pod datą 966, jak i alternatywnymi jej odpowiednikami: 965 i 967. Żmudna praca historyków, jak i mocno zakorzeniona w narodzie polskim tradycja pozwoliły na określenie terminu chrztu na rok 966. Odniesienie się natomiast do praktyki chrzcielnej Kościoła umożliwiło wskazanie hipotetycznej daty dziennej. Tą najprawdopodobniej była Wielka Sobota, która wtenczas przypadła w dniu 14 IV. Powyższe ustalenia sprawiły, że dziś powszechnie, i na ogół zgodnie, uznaje się datę 14 IV 966 r. jako moment przyjęcia przez Mieszka I i jego najbliższych współpracowników chrztu świętego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję