Reklama

Niedziela Kielecka

Patronka rodzących kobiet

Małgorzata wiarę poznała dzięki piastunce. Tak zakochała się w Chrystusie, że obrała Go za jedynego Oblubieńca. Zmarła męczeńską śmiercią, pokazując chrześcijanom, że miłość do Jezusa jest najważniejsza. Św. Małgorzata jest patronką kościoła w Moskorzewie

Niedziela kielecka 45/2015, str. 4-5

[ TEMATY ]

patron

TER

Figura patronki parafii św. Małgorzaty w ołtarzu głównym nad obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem

Figura patronki parafii św. Małgorzaty
w ołtarzu głównym nad obrazem Matki
Bożej z Dzieciątkiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Według podań Małgorzata była córką pogańskiego kapłana. Po śmierci matki została oddana piastunce, która była chrześcijanką. Opiekunka doprowadziła ją do poznania nauki Jezusa Chrystusa, a następnie chrztu.

Ścięta mieczem za wiarę

W czasach, których żyła św. Małgorzata, rozpoczęły się tragiczne prześladowania chrześcijan, które cesarz Dioklecjan wprowadził w całym cesarstwie. W urodziwej Małgorzacie zakochał się namiestnik rzymski i chciał ją pojąć za żonę. Ona jednak stanowczo odmówiła, twierdząc, że jej oblubieńcem jest Jezus. Rozzłoszczony zalotnik kazał uwięzić Małgorzatę i obietnicami, a później groźbami chciał ją musić do odstępstwa od wiary. Młoda chrześcijanka nie uległa namowom, wtedy namiestnik nakazał torturować Małgorzatę. Jej ciało oprawcy szarpali hakami i przypiekali ogniem. Wtedy miał też pojawić się szatan w postaci smoka i ją zaatakować. Męczennica odpędziła go znakiem krzyża świętego. Mimo wymyślnych tortur, nie ugięła się i nie wyparła się wiary. Została ścięta mieczem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jej bohaterska śmierć spowodowała, że kult Małgorzaty bardzo się rozprzestrzenił. W średniowieczu należała do bardzo znanych i popularnych świętych. Do rozpowszechnienia jej kultu przyczynili się krzyżowcy, którzy w Azji Mniejszej widzieli bardzo żywy kult męczennicy. Należała na Zachodzie do grona Czternastu Wspomożycieli, do których pomocy uciekał się lud w szczególnych potrzebach. W ikonografii Małgorzata przedstawiana jest ze smokiem lub z krzyżem w ręku, którym miała odpędzić szatana. Dla podkreślenia jej pochodzenia ze szlachetnej rodziny często przedstawiana jest z koroną na głowie, chociaż nigdy nie była królową.

Gotycki kościół

Św. Małgorzata jest patronką kościoła w Moskorzewie. Fundatorem świątyni był Klemens z Moskorzewa herbu Pilawa, podkanclerzy koronny i kasztelan wiślicki. Świątynia została wybudowana około 1380 r. Gotycki kościół wykonany z cegły przetrwał wiele dziejowych burz. W drugiej połowie XVI wieku świątynia została zamieniona na zbór kalwiński, a po 1562 r. ariański. Po odzyskaniu kościoła przez katolików miejscowi właściciele Potoccy gruntownie odnowili świątynię w latach 1892-1906. Kolejne restauracje zostały przeprowadzone w XX wieku. Remonty prowadzone na przestrzeni wielu lat spowodowały gruntowną zmianę wystroju gotyckiego kościoła. W świątyni znajdują się cztery ołtarze: dwa boczne w głównej nawie – jeden z 1637 r., drugi z około 1700 r. oraz ołtarz św. Izydora w południowej kaplicy. Ołtarz główny został wykonany w pierwszej połowie XVIII wieku.

Święta z głównego ołtarza

Reklama

W barokowym ołtarzu głównym znajduje się obraz Maryi z Dzieciątkiem. Obraz w podwójnej ramie, ozdobionej ornamentem z liści akantu i kwiatów. Matka Boża z Dzieciątkiem w typie Hodegetrii. Maryja została ukazana z prawą ręką zgiętą w łokciu, uniesioną lekko ku górze. Dzieciątko na lewym ramieniu, z lewą ręką opuszczoną, prawą błogosławiącą. Partie twarzy i rąk malowane, karnacja obu postaci jest ciemna. Reszta przykryta – co ciekawe – drewnianą sukienką, na której wyrzeźbiono szaty. Dzieciątko na kolanach trzyma kulę, w tle wić roślinna z winnymi gronami. Maryję i Dzieciątko pokrywa złocona i posrebrzana sukienka. Nad obrazem Maryi u zwieńczenia ołtarza znajduje się figura patronki kościoła św. Małgorzaty.

Rzeźba wolno stojąca, pośrodku otoku ze srebrnych obłoków i glorii ze złoconymi promieniami. Święta ukazana w postawie stojącej. Figura, podobnie jak wszystkie cenne przedmioty w kościele, jest zinwentaryzowana i dokładnie opisana. „Głowa lekko przechylona w lewo, twarz pełna, owalna, nos prosty, brwi silnie skośne, oczy skierowane ku górze. Włosy zaczesane do tyłu, z przedziałkiem pośrodku. Lewa ręka ugięta w łokciu podtrzymuje na wysokości biodra połę płaszcza. W prawej ręce święta trzyma palmę męczeństwa. Ubrana w długą srebrną suknię, z gorsetem silnie wciętym ponad talią. Płaszcz narzucony na suknię na lewym ramieniu. Fałdy szat głębokie i ruchliwe, na sukni przeważnie podłużne, u dołu skłębione, na płaszczu załamujące się. Suknia srebrna, gorset i płaszcz złoty. Karnacja ciała w kolorze naturalnym”. Tyle opis rzeźby, którego dokonali mgr Aleksander Broda i Jerzy Żmudziński w1983 r. W świątyni nie ma więcej wyobrażeń patronki. Nie ma żadnego obrazu ani płaskorzeźby, jedynie ta figura w głównym ołtarzu przedstawia świętną męczennicę. Jednak św. Małgorzata nie jest jedyną patronką świątyni. Drugim patronem jest św. Antoni.

Drugi patron

W ołtarzu po lewej stronie prezbiterium znajduje się obraz św. Antoniego z Dzieciątkiem na lewym ramieniu. Święty Portugalczyk ma głowę zwróconą lekko w lewą stronę, a w prawej opuszczonej dłoni trzyma kwiat. Twarze i ręce postaci są malowane, w kolorze karnacji, na głowie św. Antoniego tonsura. Tło malowane w kolorze szaro-niebieskim. Resztę powierzchni pokrywa sukienka, na której rzeźbione są fałdy szat i kwiaty. Nad głowami postaci nimby metalowe o postrzępionych promieniach, złocone. – Św. Antoni Padewski jest drugim patronem naszej świątyni – mówi ks. Piotr Szpyrka. Obydwa odpusty, ku czci św. Małgorzaty i św. Antoniego są przez naszych parafian traktowane tak samo – dodaje. Nie zachowały się żadne tradycje związane z kultem św. Małgorzaty. W parafii nie ma specjalnych nabożeństw ku czci męczennicy. Odpust ku czci świętej odbywa się 13 lipca, nigdy nie jest przenoszony. W tym dniu po uroczystej sumie odbywa się procesja z Najświętszym Sakramentem. Patrząc na ołtarz św. Antoniego, można przypuszczać, że w przeszłości odbierał on większą cześć i był bardziej znany niż Patronka, której dedykowany jest kościół w Moskorzewie. Może to pora, aby na nowo odkryć niezwykłe życie Małgorzaty męczennicy i niezłomnego świadka wiary, czczonej również jako patronka rodzących kobiet.

* * *

Święta Małgorzato,
Męczenniczko Pańska,
któraś w mocnym zaufaniu
ku Bogu pokonała złego ducha
i zniweczyła chytre jego zamysły, uproś nam łaskę u Boga,
abyśmy również wszelkim
nagabywaniom i pokusom
jak najusilniej opierać się mogli,a tym samym wiecznej zguby i zatracenia uniknęli.
Przez Pana naszego Jezusa
Chrystusa, który króluje
w Niebie i na ziemi.
Amen.

2015-11-05 12:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Tomasz z Akwinu

Niedziela Ogólnopolska 4/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

patron

wspomnienie

Bartolome Esteban Murillo

Św. Tomasz z Akwinu

Św. Tomasz z Akwinu

Św. Tomasz z Akwinu ur. 28 stycznia 1225 r. zm. 7 marca 1274 r. kanonizowany 18 lipca 1323 r.
Jego myśl filozoficzna i teologiczna naznaczyła na całe stulecia nauczanie Kościoła. Do dzisiaj w naszych świątyniach śpiewamy hymny eucharystyczne, których autorem jest św. Tomasz z Akwinu.

Tomasz urodził się na zamku Roccasecca niedaleko Akwinu (Włochy) w 1225 r. Jako młody chłopiec został wysłany przez rodziców do opactwa na Monte Cassino, jednak po pewnym czasie opuścił klasztor i udał się do Neapolu, gdzie studiował na tamtejszym uniwersytecie. To właśnie tam zetknął się z założonym przez św. Dominika Zakonem Kaznodziejskim. Kiedy wstępował do zakonu dominikańskiego, miał ok. 20 lat.
CZYTAJ DALEJ

Święcenie pokarmów

Kościół ustanowił sakramentalia, czyli „święte znaki, które z pewnym podobieństwem do sakramentów oznaczają skutki, przede wszystkim duchowe. Sakramentalia nie udzielają łaski Ducha Świętego na sposób sakramentalny, lecz przez modlitwę Kościoła uzdalniają do przyjęcia łaski i dysponują do współpracy z nią. Wśród sakramentaliów znajdują się najpierw błogosławieństwa (osób, posiłków, przedmiotów, miejsc). Każde błogosławieństwo jest uwielbieniem Boga i modlitwą o Jego dary” (KKK 1667-1671). Modlitwa i błogosławienie pokarmów znane jest już w Starym Testamencie, czyni to także Jezus: „On tymczasem wziął pięć chlebów i dwie ryby, podniósł wzrok ku niebu, pobłogosławił je, połamał i dawał uczniom, aby rozdawali ludziom” (Łk 9, 16).
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję