Reklama

Prawo do lekcji religii

U podstaw decyzji o powrocie lekcji religii do szkół było nie tylko docenienie roli chrześcijańskich wartości etycznych w procesie wychowania – podkreśla bp Marek Mendyk. Było i jest to także potwierdzenie prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami

Niedziela Ogólnopolska 36/2015, str. 16

BOŻENA SZTAJNER/NIEDZIELA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W demokratycznym ustroju rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu bądź nieuczęszczaniu swoich dzieci na lekcje religii – zaznaczył bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, podczas konferencji poświęconej 25-letniemu doświadczeniu nauczania religii w szkole, która odbyła się w siedzibie Sekretariatu Episkopatu Polski.

Przemiany po 1989 r. umożliwiły powrót lekcji religii do publicznych szkół i przedszkoli, co bp Mendyk nazwał „prawem rodziców do wolności religijnego wychowania swoich dzieci”. – Ten argument zachowuje swoje znaczenie – mówił i przypomniał o podstawach teologicznych i wychowawczych nauczania religii w szkole.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Głównym celem jest „doprowadzenie do spotkania z Panem Jezusem jako żywą Osobą – nie mglistą ideą, ale Bogiem żywym”. – Przez programy nauczania, ale i osobiste świadectwo katechetów staramy się pokazać, że wiara to decyzja o wejściu w bliską relację z Chrystusem – zaznaczył bp Mendyk. Zadaniem katechezy jest też rozwijanie wiary, formacja moralna, wychowanie liturgiczne i do życia we wspólnocie, nauczanie modlitwy i odpowiedzialności za drugiego człowieka, a także służenia innym i dzielenia się z nimi zdolnościami i osiągnięciami.

Bez nauczania religii nie jest możliwe integralne wychowanie człowieka. – Dla osób wierzących przekonującym argumentem są humanistyczne wartości religii, ale dla niewierzących obecność religii w nauczaniu szkolnym można uzasadniać jej znaczeniem wychowawczym, społecznym i kulturowym – mówił bp Mendyk. Religia w szkole daje wiedzę o historii i kulturze. – Nie da się dobrze zrozumieć literatury i sztuki bez znajomości chrześcijaństwa – podkreślił.

– Religia jest ważna dla młodych ludzi, bo pozwala znaleźć odpowiedź na najbardziej fundamentalne pytania: o sens życia, początek i koniec istnienia; konfrontuje z cierpieniem i śmiercią – tłumaczył bp Mendyk. Nauczanie religii w szkole ma znaczenie społeczne i kulturowe. – Ignorowanie religii nie pozwala na odpowiednie zrozumienie własnej tożsamości i przeszłości – przekonywał przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego. Katecheza w szkole jest wsparciem w rozpoznaniu fanatyzmu, fundamentalizmu, nietolerancji i działalności sekt.

Reklama

Ks. prof. Piotr Tomasik z UKSW zaznaczył, że lekcje religii organizowane są we współpracy Kościoła i szkoły. Kościół jest odpowiedzialny za treść nauczania religijnego, określenie, jakie zadania powinny być realizowane na lekcjach religii; zatwierdza programy, podejmuje nadzór merytoryczny nad lekcjami religii i kieruje nauczycieli religii do pracy w szkołach. Relacje między nauczaniem religii a instytucją szkolną ks. prof. Tomasik nazwał „podporządkowaniem i autonomią”. – Podporządkowanie wyraża podmiotowość szkoły, a autonomia wyraża podmiotowość Kościoła – ocenił.

Podczas omawiania podstaw prawnych funkcjonowania katechezy w szkole ks. prof. Tomasik podkreślił, że regulują to już Konstytucja RP, Konkordat, a także Ustawa o systemie oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1992 r. oraz porozumienie między ministrem a KEP ws. kwalifikacji nauczycieli religii. Kościół reguluje nauczanie przepisami prawa kanonicznego oraz Dyrektorium katechetycznym, uchwalonym przez KEP w 2001 r. Te podstawy nazwał „bardzo mocnymi”, choć są podobne do rozwiązań dotyczących innych wyznań. – Każde z nich ma prawo do organizowania nauczania religii i część z tego korzysta – przypomniał.

Jak zaznaczył Sławomir Nowotny z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, nauczanie religii w szkole w ciągu ostatnich 25 lat w Polsce jest zjawiskiem społecznie stabilnym. Utrzymuje się stały, wysoki poziom udziału uczniów w lekcjach religii, który oscyluje w okolicach 90 proc. Równie stabilna jest sytuacja, gdy chodzi o społeczne poparcie dla nauczania religii w szkole – wyraża je ok. 80 proc. Polaków.

Reklama

* * *

@EpiskopatNews

Na Twitterze wystartował nowy profil Biura Prasowego KEP – @EpiskopatNews. Pierwszego tweeta wysłali podczas konferencji nt. nauczania religii w szkole bp Marek Mendyk i rzecznik KEP ks. Paweł Rytel-Andrianik. Konto będzie moderowane w 5 językach: polskim włoskim, angielskim, hiszpańskim i hebrajskim. Ma to być pomoc dla biskupów, którzy chcą być jeszcze bliżej wiernych.

Pierwszy tweet, który wyszedł z @EpiskopatNews, to powitanie w pięciu językach: „+ Witajcie, Wellcome, Benvenuti, Bienvenidos, Baruchim HaBaim”. Od razu konto to zyskało ponad 400 obserwujących.

2015-09-01 14:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nakładają Europejczykom ciężary nie do uniesienia, których oni sami nie dźwigają

2024-05-15 07:00

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

O co chodzi w nadchodzących wyborach europejskich? Dotyczą głównie dwóch instytucji: Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, które od lat są zdominowane przez jedną stronę europejskiej sceny politycznej, więc sam akt wyborczy teoretycznie powinien wzbudzać raczej nikłe zainteresowanie wyborców, a jednak przynajmniej w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat frekwencja przy eurowyborach wzrosła dwukrotnie.

Panowało również do niedawna przekonanie, że przy tych wyborach lepsze wyniki osiągają partie sprzyjające unijnemu mainstreamowi, a jednak pięć lat temu stało się inaczej i to Prawo i Sprawiedliwość zdobyło 45,38% głosów, co jest jak dotąd rekordowym poparciem wyborczym w Polsce od 1989 roku. Takiego wyniku od czasu reglamentowanej rewolucji z 1989 roku nie zdobyło żadne ugrupowanie. Jakie były przyczyny takiego wyniku? Powodów było kilka, ale najistotniejszym była chęć pokazania Unii Europejskiej żółtej kartki. Ściślej rzecz biorąc nie UE, tylko politykom sprawującym władzę w unijnych instytucjach, co jest istotnym rozróżnieniem, bo bycie przeciwnikiem ich polityki nie jest równoznaczne z byciem przeciwko samej Wspólnocie, co od lat próbują sugerować niektórzy politycy w naszym kraju.

CZYTAJ DALEJ

Diecezja rzeszowska po aresztowaniu księdza: współpracujemy z organami państwa i chcemy wspierać poszkodowanych

2024-05-15 10:26

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

„Władze kościelne deklarują pełną współpracę z organami państwa w celu wyjaśnienia wszystkich spraw związanych z zarzutami postawionymi duchownemu” - czytamy w komunikacie kurii diecezji rzeszowskiej po aresztowaniu wikarego w Święcanach.

Publikujemy treść komunikatu Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie :

CZYTAJ DALEJ

Małżeństwo z Andrychowa idzie do grobu św. Jakuba. Zaniosą tam też Twoją intencję

2024-05-15 12:09

[ TEMATY ]

Santiago de Compostela

Camino

świadectwa

Archiwum rodzinne

Mają już za sobą dwa tygodnie pieszej wędrówki. Zostało im jeszcze 100 dni, by planowo dotrzeć do sanktuarium w Santiago de Compostela. Dorota i Rafał Janoszowie zamierzają pokonać 2890 km. Wyruszyli z Andrychowa Drogą św. Jakuba, by podziękować za 35 lat małżeństwa. Dziękują także za trójkę swych dzieci, za pozostałych członków rodziny, za przyjaciół i za to, co ich w życiu spotkało. Andrychowskie małżeństwo znane jest z wieloletniego zaangażowania w Ekstremalną Drogę Krzyżową.

Małżonkowie przyznają, że po raz pierwszy znaleźli się na tym jednym z najbardziej znanych szlaków pielgrzymkowych 10 lat temu. „Było to dla nas bardzo głębokie doświadczenie duchowe, powiązane wtedy z wdzięcznością za 25 lat wspólnego życia małżeńskiego. Okazało się, że Camino wpisało się głęboko w nasze serca, a my wpisaliśmy je w serca naszych dzieci i ich przyjaciół. Za nami 6 takich wędrówek trasą północną i portugalską” - opowiadają na swym facebookowym profilu, który nazwali „Camino Wdzięczności”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję