Reklama

Niedziela Łódzka

Skauci Europy

Wychowanie w mądrości

Skauci Europy zadomawiają się w Łodzi. Wystartowały już jednostki skautowe dla wszystkich grup wiekowych: wilczków, harcerek i harcerzy oraz przewodniczek i wędrówników

Niedziela łódzka 5/2015, str. 5

[ TEMATY ]

wychowanie

Archiwum

Harcerki z drużyny skautów

Harcerki z drużyny skautów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skauci Europy (Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza” Federacja Skautingu Europejskiego) to dynamicznie rozwijający się katolicki ruch wychowawczy: organizacja harcerska skupiająca ok. 3500 członków z ponad 60 miast i miejscowości.

Skauci Europy od paru miesięcy zadomawiają się w Łodzi, gdzie wystartowały już jednostki skautowe dla wszystkich grup wiekowych, czyli dla wilczków (dziewczynki i chłopcy w wieku 8-11 lat), harcerek i harcerzy (12-16 lat) oraz przewodniczek i wędrówników (od 17 roku życia). Stało się to możliwe dzięki kilku zapalonym rodzicom, studentom i licealistom, którzy nie czekając na mannę z nieba, postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i założyli nowe grupy skautowe (gromady wilczków, drużyny skautowe, a także stworzyli propozycję formacyjną dla pełnoletnich osób, które chciałyby pomagać w skautingu). Ich przykład pokazuje, że skauting jest wciąż bardzo prosty, podobnie jak 100 lat temu, gdy przekonywał do tego twórca tej metody wychowawczej gen. Robert Baden-Powel: („Skauting jest rzeczą prostą”). W Łodzi, tak jak w wielu innych miejscowościach, wystarczyło znaleźć parę osób do współpracy, pojechać na szkolenia, których organizujemy wiele w ciągu roku, i zorganizować się.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Celem Skautów Europy jest pomoc rodzinom katolickim w integralnym wychowywaniu dzieci i młodzieży zarówno w aspekcie ludzkim, jak i nadprzyrodzonym. Skauci Europy wspierają dzieci i młodzież w wychowaniu w tych właśnie wymiarach: formowaniu charakteru z jednej strony oraz pogłębianiu żywej wiary, więzi z Panem Bogiem z drugiej (zgodnie z formułą „łaska buduje na naturze”), przy czym oba te wymiary są integralnie połączone.

Cele szczegółowe formacji harcerskiej zawierają się w 5 punktach: są to troska o zdrowie i rozwój fizyczny, kształtowanie zmysłu praktycznego, formacja charakteru, służba bliźniemu oraz formacja religijna. Należy podkreślić ponadto, że praca wychowawcza odbywa się w dwóch odrębnych nurtach: harcerek i harcerzy (nie ma koedukacji na żadnym poziomie wiekowym).

Reklama

W związku z licznym zainteresowaniem, Skauci Europy organizują jednodniowe szkolenie pod nazwą „ABC Skautingu”, które odbędzie się w Łodzi w dniu 31 stycznia. Więcej informacji o tym wydarzeniu można znaleźć na stronie internetowej www.lodz.skauci-europy.pl.

Za wydarzenie odpowiada Grzegorz Powideł, odpowiedzialny za rozwój Skautów Europy na terenie Łodzi, z którym można skontaktować się bezpośrednio pod adresem poczty elektronicznej: grzegorz.powidel@skauci-europy.pl lub numerem telefonu 509-136-632.

2015-01-29 13:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kilka słów o wychowaniu

Miała to być pierwsza lekcja z „Wychowania do życia w rodzinie” z uczniami klasy piątej. Dzieci mają dopiero po dwanaście lat. Postanowiłam rozpocząć ambitnym tematem: „Co jest w życiu najważniejsze”. Gdy szłam do sali, różne myśli kołatały się po mojej głowie: Czy taki temat zainteresuje moich podopiecznych? Czy będą rozumieli wagę tematu i czy poważnie go potraktują? Myślałam, że jeśli jedna metoda będzie za trudna, zastosuję inną, prostszą. Może skorzystam z rysunku, a może z zabawy. To zawsze łatwiejsze dla dziecka - myślałam po drodze. Po chwili rozpoczęliśmy zajęcia. Gdy zapowiedziałam temat naszego spotkania, wcale nie byli zaskoczeni. Owszem, ktoś powiedział: „niełatwy temat”. Potwierdziłam, że trudny nawet dla dorosłego. Odpowiedzi tych przecież małych jeszcze dzieci zaskoczyły mnie. Pierwszy chłopiec powiedział: „najważniejszy jest Pan Bóg!”. Swoje odpowiedzi uczniowie zapisywali na tablicy. Kolejno padały następne słowa: mądrość, miłość, rodzina, wiedza, uczciwość, przyjaźń, zdrowie. Aż trudno uwierzyć, że oni mają dopiero po 12 lat!? - myślałam. Prawdopodobnie, gdybym pytała dorosłych, otrzymałabym inne, może nawet mniej dojrzałe odpowiedzi. Potem moi uczniowie zapisywali te słowa w takiej kolejności, w jakiej dla każdego z nich są ważne. Ktoś pod nosem skwitował: „to jest bardzo trudne”. „Tak - przytaknęłam - ale warto to sobie ułożyć, aby widzieć, jak żyć”.
Podczas gdy wszyscy pracowali nad swoją hierarchią wartości, jeden z chłopców zapytał: „co to takiego jest najmniej ważne, a jednak ważne?”. I znów cała klasa miała się nad czym zastanawiać. Bardzo szybko ktoś krzyknął: „to chyba są pieniądze!”. Przysłuchiwałam się rozmowom dwunastolatków i byłam z nich bardzo dumna. Myślałam - są wychowywane w dobrych, polskich rodzinach. W rodzinach, w których się rozmawia. Rodzice, mimo pracy i zabiegania, znajdują czas, aby przekazywać swoim dzieciom najcenniejsze przemyślenia i refleksje, swoją mądrość i hierarchię wartości. W szkole nauczyciel patrząc na ucznia widzi tych, którzy go wychowują. Trochę jakby był lustrzanym odbiciem całej swojej rodziny. Dziecko żyje tak, jak żyją jego rodzice i zachowuje się tak, jak oni się zachowują.
Jak wiele traci dziecko, gdy rodzice nie mają dla niego czasu. Najczęściej właśnie ci rodzice odpowiedzialnością za wychowanie obarczają wszystkich wokół, począwszy od pani w przedszkolu, a kończąc na współmałżonku. Zawsze inni będą winni, że jest takie a nie inne. Agresją reagują na uwagi nauczycieli. Nie potrafią dostrzec swojej winy.
Szkoła może i powinna uzupełniać wysiłek rodziców, ale nie może ich nigdy zastąpić. To rodzice są najważniejsi dla swojego dziecka. To ich zdanie, bo ich zachowanie liczy się najbardziej. Pamiętam, jak kiedyś chłopiec, którego rodzice właśnie się rozwodzili, powiedział do swojej wychowawczyni: „rodzice się rozwodzą, ale mnie kochają i zawsze będą mnie kochać”. W całej tej tragicznej dla niego sytuacji, rodzice zdążyli przekazać mu ten ważny komunikat, który pozwolił mu czuć się nadal ich kochanym dzieckiem.
Szkoła powinna być drugim domem dla uczniów. Najmilsze, co może usłyszeć dyrektor takiej placówki, to protest dziecka, kiedy rodzice próbują zabrać je do domu. Oznacza to, że w szkole czuje się bezpieczne i kochane. Może, gdyby każdy rodzic uświadomił sobie, że wychowuje swoje dziecko nie po, żeby jego kochało, ale żeby cały świat kochał kiedyś jego dziecko, wiedziałby, że warto znajdować czas dla niego nawet wówczas, gdy tego czasu bardzo brakuje. Bo - jak stwierdził mój dwunastoletni uczeń, pieniądze są najmniej ważne, także, a może przede wszystkim, w wychowaniu dziecka.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Piastunko karmiąca, módl się za nami...

2024-05-13 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Madonna karmiąca, którą w dzisiejszym rozważaniu przypomina nam ks. Jan Twardowski uznawana jest za patronkę domostw. Ludowe przekazy mówiły, że w domu, w którym jest jej obraz, nigdy nie zabraknie chleba.

Rozważanie 14

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję