W uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny – 8 grudnia 2014 r. rozpoczął się w Krakowie proces beatyfikacyjny, mający dowieść na szczeblu diecezjalnym heroiczności cnót i świętości życia sługi Bożego ks. Piotra Skargi.
Pierwsza sesja miała charakter publiczny. Przewodniczył jej kard. Stanisław Dziwisz, który w sprawie ks. Piotra Skargi powołał trybunał. W jego skład weszli: ks. dr Andrzej Scąber – delegat biskupa, o. dr hab. Szczepan T. Praśkiewicz OCD – promotor sprawiedliwości, ks. mgr Krzysztof Tekieli – notariusz oraz ks. dr Jacek Poznański SJ – notariusz pomocniczy.
Podczas uroczystości w kaplicy Pałacu Arcybiskupów Krakowskich wicepostulator procesu ks. Krystian Biernacki SJ przedstawił zgromadzonym postać sługi Bożego. Zaznaczył, że ks. Piotr Skarga był przede wszystkim kaznodzieją, ale był także wybitnym pisarzem religijnym, który bronił chrześcijańskich prawd wiary, nawoływał do miłości Chrystusowego Kościoła i czci Najświętszego Sakramentu, ukazywał niezwykłą rolę Maryi. Wicepostulator podkreślił zaś, że niezwykle ważna apostolsko była twórczość hagiograficzna sługi Bożego.
Przez ostatnie 24 lata swego pracowitego życia ks. Piotr Skarga pełnił urząd kaznodziei królewskiego na dworze Zygmunta III Wazy. Przemawiał na 18 sejmach. Był założycielem w Krakowie Arcybractwa Miłosierdzia pw. Bogurodzicy, a także innych dzieł dobroczynnych, takich jak: Skrzynka św. Mikołaja i Bank Pobożny.
402 lata od śmierci ks. Piotra Skargi w Krakowie, gdzie żył i pracował i gdzie spoczywają jego doczesne szczątki rozpoczął się jego proces beatyfikacyjny i kanonizacyjny. Podczas etapu diecezjalnego zostanie przesłuchanych ok. 30 świadków.
Strony informacyjne przygotowano na podstawie doniesień korespondentów własnych, Radio Vaticana, KAI, BP KEP oraz RIRM.
Nowenna przed Uroczystością Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej trwa od 17 do 25 sierpnia przez dziewięć kolejnych dni. Na Jasnej Górze przez ten czas prowadzić nas będzie ks. Wojciech Węgrzyniak.
Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.
Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
„Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie, kiedy staje się kryterium naszych wyborów, kiedy czyni nas kobietami i mężczyznami angażującymi się na rzecz dobra i podejmującymi ryzyko w miłości” - powiedział Ojciec Święty w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”.
Leon XIV skoncentrował się na zawartej w czytanym dzisiaj fragmencie Ewangelii (Łk 13, 22-30) zachęcie do wejścia przez ciasne drzwi. Zaznaczył, iż słowa Jezusa mają wstrząsnąć zarozumiałością tych, którzy sądzą, że już zostali zbawieni. Podkreślił, iż wiara musi się wiązać z przemianą serca i obejmować całe nasze życie, a nie ograniczać się jedynie do słów. „Nasza wiara jest autentyczna, kiedy obejmuje całe nasze życie, kiedy staje się kryterium naszych wyborów, kiedy czyni nas kobietami i mężczyznami angażującymi się na rzecz dobra i podejmującymi ryzyko w miłości, właśnie tak jak to robił Jezus” - podkreślił papież. Dodał, że niekiedy oznacza to dokonywanie trudnych i niepopularnych wyborów, walkę z własnym egoizmem i poświęcanie się dla innych. „Prośmy Maryję Pannę, żeby nam pomogła przejść odważnie przez «ciasne drzwi» Ewangelii, abyśmy mogli otworzyć się z radością na ogrom miłość Boga Ojca” - zachęcił Ojciec Święty przed odmówieniem modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniem apostolskiego błogosławieństwa.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.