Reklama

Kultura

Z pieśnią na ustach

Niedziela zamojsko-lubaczowska 46/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

muzyka

piosenka

Archiwum ks. Arkadiusza Jakubczaka

Zespół "Lechici"

Zespół Lechici

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 24-26 października 2014 r. odbył się w Hrubieszowie XIX Festiwal Pieśni Patriotycznej i Religijnej Wojska Polskiego. Na festiwal przybyło z całej Polski aż 47 podmiotów wykonawczych. Przesłuchania konkursowe rozpoczęły się w piątek 24 października w Hrubieszowskim Domu Kultury. Artystów oceniała Rada Artystyczna pod przewodnictwem Alicji Saturskiej z Zamościa. Sobotni koncert inauguracyjny rozpoczął się hymnem festiwalowym „Młodością Kolumbów”, odśpiewanym przez zespół „Lechici” pod kierunkiem Leszka Opały. Sala mieszcząca prawie 500 osób, wypełniona była do ostatniego miejsca. Ks. prał. ppłk. Andrzej Puzon – kapelan 2 Pułku Rozpoznawczego w Hrubieszowie, odczytał przesłanie biskupa polowego Wojska Polskiego Józefa Guzdka, w którym m.in. padły słowa: „Pieśń religijna i patriotyczna w historii oręża polskiego ma swoją długą i piękną tradycję. Stanowi integralną część naszej narodowej kultury, łączy przeszłość z przyszłością, utrwala dorobek duchowy naszych przodków oraz jest jednym z ważniejszych środków wychowania historycznego i narodowego. Szczególnie ważną rolę pieśń religijna i patriotyczna odegrała podczas wojen i powstań narodowych. To pieśń pozwalała przetrwać trudne chwile, dodawała sił i była nieodłączną towarzyszką walczących żołnierzy. Bogactwo zawarte w muzyce religijnej i patriotycznej pobudza wrażliwość każdego pokolenia oraz pozwala doświadczyć Bożej obecności”. Publiczność wysłuchała koncertu zespołu „Lechici” oraz recitalu pt. „Spacerkiem po operze” w wykonaniu Aleksandry Opały-Wójcik. Gościem drugiego dnia festiwalowego był zespół „Bracia”.

26 października w kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Hrubieszowie została odprawiona Msza św. w intencji uczestników festiwalu. W Eucharystii wzięli udział: dowództwo 2 Pułku Rozpoznawczego, rektor Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni wraz z chórem, przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej, urzędnicy województwa, starostwa i miasta oraz służby mundurowe. Oprawę muzyczną zapewnili uczestnicy festiwalu. Homilię wygłosił ks. prał. Andrzej Puzon, który mówił o potrzebie bycia świadkami wiary w Boga, budowaniu duchowego Kościoła i odpowiedzialności za współtworzenie oblicza Kościoła. O godz. 16.00 odbył się koncert galowy. Ogłoszono werdykt jury, które po wysłuchaniu 47 wykonawców (34 w kategorii solistów i 13 zespołów, w tym 2 chóry), przyznało: wyróżnienie dla najlepszego wykonawcy w mundurze, otrzymał je Paweł Czarnecki z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, wyróżnienia w kategorii zespołów otrzymali: Zespół „Błękitne berety” z Klubu Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych z Bydgoszczy, Zespół „Ficco” z Klubu 5 Batalionu Strzelców Podhalańskich w Przemyślu, Zespół „Zieloni” z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej – Placówka Straży Granicznej w Hrubieszowie, wyróżnienie w kategorii solistów: Karolina Sobczuk, Klub Batalionowy w Zamościu, III miejsce w kategorii zespoły: Zespół „Akwarium” z Klubu 5 Batalionu Strzelców Podhalańskich w Przemyślu, Chór „Ad Gentes” z Klubu 2 Pułku Inżynieryjnego w Inowrocławiu, III miejsce w kategorii solista: Weronika Pankiewicz z Klubu 5 Batalionu Strzelców Podhalańskich w Przemyślu, Marta Kopeć z Klubu 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie, Patrycja Adamska z Klubu Wojskowego 25 Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, II miejsce w kategorii zespół: Zespół „El Fuego” z Klubu Wojskowego 25 Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, Chór Akademii Marynarki Wojennej z Gdyni, II miejsce w kategorii solista: Weronika Cichocka z Klubu 5 Batalionu Strzelców Podhalańskich w Przemyślu, Kinga Kowalkowska z Klubu Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych w Warszawie, Karolina Nowakowska z Klubu Wojskowego 25 Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, I miejsce w kategorii zespół: Zespół „Presto” z Klubu 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie, I miejsce w kategorii solista: Agnieszka Podubny z Klubu 21 Brygady Strzelców Podhalańskich w Rzeszowie. Jury doceniło wysoki poziom tegorocznych prezentacji artystycznych i dostrzegło również, że jest coraz liczniejsze grono wykonawców, miłośników pieśni patriotycznych i religijnych. Szczególną uwagę zwróciło na różnorodność form muzycznych, ciekawe aranżacje, oryginalne instrumentarium. Wyraziło także uznanie instruktorom i animatorom życia kulturalnego służb mundurowych za trud przygotowania ciekawych prezentacji artystycznych dla swoich podopiecznych. Zwieńczeniem XIX Festiwalu Pieśni patriotycznej i Religijnej Wojska Polskiego w Hrubieszowie był koncert zespołu „Brathanki”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-11-13 10:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kompozytor rozdarty historią

Już dawno żadna książka nie namieszała mi w głowie tak jak „Zgiełk czasu” Juliana Barnesa. Laureat Nagrody Bookera wchodzi w życie Dymitra Szostakowicza może nie z przysłowiowymi buciorami, ale bez ogródek, by odbrązowić jeden z najbardziej monumentalnych pomników kultury muzycznej XX wieku. Wnuk Bolesława Szostakowicza, powstańca styczniowego, prawnuk powstańca listopadowego – Piotra; geniusz kompozycji, miłośnik piłki nożnej i siatkówki, człowiek, którego życie – jak sam mówił – przebiegało pod dyktando lat przestępnych. Pierwszym przełomem była wizyta Józefa Stalina, Wiaczesława Mołotowa, Anastasa Mikojana i Andrieja Żdanowa w moskiewskim Teatrze Wielkim, gdzie wykonywano słynną już na całym świecie operę Szostakowicza „Lady Makbet mceńskiego powiatu”. Dezaprobata władzy zepchnęła dzieło i artystę w otchłań infamii, a gwoździem do trumny był artykuł „Chaos zamiast muzyki” w „Prawdzie”. Kompozytor sam otarł się o śmierć, jako protegowany marszałka Michaiła Tuchaczewskiego był bowiem dwukrotnie wezwany do NKWD w sprawie spisku generałów. Za drugim razem, kiedy stawił się na przesłuchanie, oficera Zakriewskiego, który go wezwał, już nie było – śledczy stał się ofiarą. Podobnych zakrętów w życiu Szostakowicza było więcej. Z każdą kartą książki nie tyle poznajemy fabularyzowane fakty z życia kompozytora, ile obserwujemy jego przemianę – ot, jak z wroga ludu staje się ulubieńcem władzy, jak sam siebie potępia, jak jedzie do Stanów Zjednoczonych, gdzie wychwala władzę radziecką, jak krytykuje system imperialistyczno-kapitalistyczny i wreszcie gra na fortepianie swoje kompozycje w wypełnionej po brzegi Madison Square Garden. Z jednej strony piętnastotysięczny tłum i transparenty przed hotelem namawiające go do skoku z okna i wystąpienia o azyl, z drugiej – człowiek, muzyczny geniusz, który zdaje sobie sprawę z potęgi śmiertelnej machiny, którą była władza Stalina. Ile w tym było gry, intelektualno-moralnych szachów, które pozwalały Szostakowiczowi działać w imperium zła, tworzyć arcydzieła muzyki XX wieku, a ile strachu? Zwykłego, ludzkiego, paraliżującego, który sprawiał, że obok drzwi do gabinetu Stalina zawsze stało dwóch sanitariuszy, którzy mogli wynieść omdlonego petenta bądź posprzątać po nim, gdy z nerwów zanieczyścił salon władzy. Symfonie: II, V, VI, VII, IX czy pierwsza w zbiorze, którą prowadzili najwybitniejsi dyrygenci z czołowymi orkiestrami, gdy jej twórca miał nieco ponad 20 lat, mistrzowskie dzieła muzyki kameralnej, pianistyczne perły z 24 preludiami na czele. Spuścizna po Szostakowiczu jest fenomenalna, a mój zachwyt nad nią – nieskrywany. Kiedy włączam płytowe nagranie bądź słucham koncertowej interpretacji, muzyka potomka Polaków zabiera mnie w muzyczną podróż, artystyczny kosmos. Rzecz w tym, że po lekturze „Zgiełku czasu” już nigdy nie będę pewien, czy mistrz mówi do mnie serio, czy też z przymrużeniem oka. Gdzie kończy się geniusz, a zaczyna życiowy pragmatyzm, zaś miejsce twórczej weny zajmuje cynizm.
CZYTAJ DALEJ

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz

2025-09-23 12:37

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Bóg pomnaża dobro tych, którzy je czynią już teraz, choćby w niewielkim zakresie. Karze zaś tych, którzy mają serce skąpe i niczego nie dają potrzebującym.

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień ucztował wystawnie. U bramy jego pałacu leżał żebrak pokryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza. A także psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany. Gdy cierpiąc męki w Otchłani, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: „Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i przyślij Łazarza, aby koniec swego palca umoczył w wodzie i ochłodził mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu”. Lecz Abraham odrzekł: „Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz w podobny sposób – niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A ponadto między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd nie przedostają się do nas”. Tamten rzekł: „Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich ostrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki”. Lecz Abraham odparł: „Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają!” „Nie, ojcze Abrahamie – odrzekł tamten – lecz gdyby ktoś z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą”. Odpowiedział mu: „Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby ktoś z umarłych powstał, nie uwierzą”».
CZYTAJ DALEJ

Ponad 30 milionów pielgrzymów w Rzymie w Roku Jubileuszu

2025-09-25 16:27

[ TEMATY ]

Rzym

rok jubileuszowy

pielgrzymi

Vatican Media

Szacuje się, że w jubileuszowym roku 2025 do Rzymu przybędzie w sumie ponad 30 milionów pielgrzymów. Przed nami jeszcze wiele ważnych wydarzeń związanych z Rokiem Nadziei, wśród nich Jubileusz Duchowości Maryjnej, podczas którego w wyjątkowy sposób obecna będzie figura Matki Bożej Fatimskiej.

O minionych i nadchodzących miesiącach Roku Jubileuszowego mówił abp Rino Fisichella, pro-prefekt Dykasterii ds. Ewangelizacji, odpowiadającej za przygotowanie wydarzeń jubileuszowych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję