27 września w Bielskim Domu Kultury odbyły się przesłuchania finałowe 21. Festiwalu Piosenki Religijnej i Patriotycznej „Śpiewajmy Panu” Podlasie 2014. Festiwalowi towarzyszyło hasło: „Świętymi bądźcie”
Dzieci i młodzi z Podlasia już od 21 lat prezentują swoje zdolności artystyczne, uczestnicząc w festiwalu, którego organizatorem jest Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej. Dla wielu uczestników udział w nim jest szansą na odkrycie talentów muzycznych, formą samorealizacji, pieśnią uwielbienia Boga. Od kilku lat w festiwalu uczestniczą też osoby niepełnosprawne.
Prezentacja i przesłuchania
Finałowe przesłuchania rozpoczęły się Mszą św. w parafii pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i św. Mikołaja w Bielsku Podlaskim (bazylika mniejsza). Eucharystię sprawował ks. Janusz Bolewski, który też wygłosił homilię. Nawiązał do hasła festiwalu, rozwijając temat zagadnienia świętości, do której zostaliśmy powołani.
Witam wykonawców, ich opiekunów i gości, w tym ks. Łukasza Suszko, zastępcę dyrektora Wydziału Młodzieży Diecezji Drohiczyńskiej oraz zastępcę asystenta KSM diecezji mówił, otwierając przesłuchania ks. Janusz Bolewski, dyrektor festiwalu. Prowadzenie festiwalu powierzył Dominice Ciołek i Karolowi Rzepniewskiemu, którzy powitali uczestników i zapraszali na scenę wykonawców: Liwię Długosz, „Przyjaciół Karmelu” z WTZ Siemiatycze, „Voci Balbini”, grupę „Emanuel”, scholę dziecięcą z Sarnak, Krzysztofa i Gabrielę Grabowskich, Sylwię Kostyrę, Katarzynę Żochowską, Alicję Suchożeberską, Gabrielę Rybaczek, „Wir Band” z Domu Pomocy Społecznej w Wirowie, scholę „Bobola”, Oliwię Marię Borowik, „Cuncti Simus Cincanentes”, Elżbietę Maćkowiak, „Dobrogost Band”, Marię Zarębę i Angelikę Mikołajuk, Gabrielę Strzałkowską, „Three Acoustic”, „Autem Firmasti”, Mateusza Kawalca i bielskie „Karmelki”. W trakcie przerwy był czas na przygotowany przez młodzież posiłek.
Koncert galowy
Ks. Janusz przypomniał, że patronami festiwali byli biskupi Tadeusz Pikus i Antoni Dydycz, urzędy marszałkowskie Podlaski i Mazowiecki, podziękował wszystkim dobroczyńcom. Jest mi niezmiernie miło być i reprezentować KSM, gratuluję zwycięzcom. Promujcie w swoich środowiskach nasz festiwal (...) mówił ks. Łukasz Suszko. Przyprowadzajcie kolejne osoby. Dawniej przez trzy dni trwały przesłuchania. I dla Bielska, i diecezji było to święto rodzinne. Będziemy wracać do tradycji zapewniał
Państwa obecność już po raz 21. świadczy o popularności festiwalu. Wszystkie śpiewy płyną do Boga. Mam nadzieję, że osoby nagrodzone i wyróżnione dostarczą wielu wrażeń artystycznych mówił p.o. burmistrza miasta Jarosław Borowski podczas koncertu galowego.
Protokół jury reprezentowanego przez Jakuba Plasa, Sylwestra Drużbę, Janinę Plutowicz, Marcina Łukaszewicza odczytali Dominika Ciołek i Kamil Tworkowski
Laureaci
W kategorii solistów do lat 9 I miejsce otrzymała Oliwia Borowik za „Kochamy Cię, Janie Pawle II”. W kategorii solistów 10-13 lat I miejsce zajął Mateusz Kawalec za „Ojczyzno ma”. W kategorii solistów od 14 do 17 lat I miejsce wywalczyła Sylwia Kostyra za „Zależę od Ciebie”. W kategorii solistów od 18 lat I miejsce przyznano Julicie Wawreszuk za utwór „Czy Ty byś chciał”. W kategorii schole I miejsce zajęły „Karmelki” z Bielska Podlaskiego za piosenkę „Nadzieją naszą jesteś, Panie”. W kategorii scholi młodzieżowej I miejsce zajęła schola „Bobola” za „Pociąg na Wschód”. W kategorii zespołów wokalnych z podkładem muzycznym I miejsce otrzymali „Autem Firmasti” za pieśń „Staruszkowie”. W kategorii zespołów wokalno-instrumentalnych I miejsce zajął zespól „Szara Band” za „Quo vadis, Polonio”, wyróżnienie przyznano „Przyjaciołom Karmelu” z WTZ Siemiatycze za „Panie, mym pragnieniem”, grupie „Wir Band” z Domu Pomocy Społecznej” w Wirowie za „Mury” oraz Katarzynie Żochowskiej za pieśń „Mój Jezu, mój Zbawco”.
W pierwszych dniach maja zabrzmi muzyką Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, na który czekają nie tylko częstochowscy melomani
Organizatorem festiwalu przez ponad 20 lat był częstochowski Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”. – W tym roku organizacja festiwalu przeszła w ręce Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater, które od 2 lat jest właścicielem logotypu i nazwy imprezy – informuje dyrektor festiwalu Małgorzata Nowak. – Stowarzyszenie dokonało zgłoszenia marki festiwalu do Urzędu Patentowego na prośbę pomysłodawcy przedsięwzięcia Krzysztofa Pośpiecha. Ubiegłoroczny festiwal był organizowany przez Ośrodek Promocji Kultury już na podstawie udzielonej przez Stowarzyszenie licencji. Pomimo ubiegłorocznej decyzji prezydenta Częstochowy przeniesienia organizacji festiwalu do Filharmonii Częstochowskiej, instytucja ta nie podjęła się zadania, tym samym skazując największe przedsięwzięcie kulturalne miasta na niebyt. Decyzja Stowarzyszenia o przejęciu imprezy wyniknęła z chęci kontynuacji, zachowania formuły i sakralnych wnętrz jako miejsc koncertów – wyjaśnia dyrektor. Stowarzyszenie podjęło się organizacji festiwalu we współpracy z Klasztorem Jasnogórskim, Kurią Metropolitalną w Częstochowie oraz partnerami z pięciu polskich miast. Nowością bowiem jest rozszerzenie festiwalu na inne miasta: Gdańsk, Kraków, Katowice, Radomsko i Lubliniec. Jak podkreśla Małgorzata Nowak, takim działaniem Stowarzyszenie stara się budować markę „Gaude Mater” w całej Polsce.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie jest obecnie największym w Polsce projektem promującym muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej, jak i współczesnej. – Budując program festiwalu, miałam wsparcie Rady Artystycznej, która po moim odwołaniu ze stanowiska dyrektora OPK w lipcu ub.r. podała się do dymisji, by rozpocząć współpracę ze mną już w strukturach Stowarzyszenia – wyjaśnia dyrektor Małgorzata Nowak. – Skład Rady nieco się zmienił – wśród członków nie ma już przedstawiciela częstochowskiego magistratu i dyrektora Filharmonii Częstochowskiej, która po 22 latach wycofała się ze współpracy. Wielu spośród członków Rady angażuje się również w prace organizacyjne przy festiwalu – koordynatorem koncertu muzyki jasnogórskiej i wawelskiej w Krakowie jest ks. dr Robert Tyrała, zaś kolejny Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra” – towarzyszący festiwalowi – odbywa się dzięki determinacji Pawła Łukaszewskiego, przy wsparciu Jasnogórskiego Klasztoru. Podczas inauguracji liturgicznej zabrzmi też najnowsza kompozycja najmłodszego członka Rady – Łukasza Urbaniaka, będąca zarazem jego pracą doktorską.
Na projekt tegorocznego festiwalu złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów świata. Jego program wytyczać będą dwa wielkie wydarzenia: 80. rocznica urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, któremu poświęcony będzie koncert w Gdańsku, w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, i 80-lecie Krzysztofa Pendereckiego, które zostanie uczczone podczas koncertu nadzwyczajnego, w trakcie którego zabrzmi „Credo” pod batutą kompozytora. Jednym z ciekawszych wydarzeń festiwalu będzie także jego koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie „Misa Flamenca” z udziałem hiszpańskiego gitarzysty Paco Peńa, wybitnego interpretatora muzyki flamenco. Wyczekujących na propozycje ekumenicznego nurtu festiwalu ucieszą zapewne koncerty orientalnych pieśni sakralnych, muzyki gospel oraz muzyki cerkiewnej. W programie festiwalu znajdą się również prezentacje muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.
Festiwalowi towarzyszyć będzie projekt „Etno Gaude Mater” (27-28 kwietnia – Częstochowa; 28 kwietnia – Radomsko), którego zadaniem jest pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. W ramach projektu zaprezentowana zostanie kultura Gruzji i Kazachstanu.
Pytana, czym należy tłumaczyć fenomen festiwalu muzyki sakralnej, który w dobie postępującej sekularyzacji przyciąga tak liczną publiczność, Małgorzata Nowak odpowiada: – Na szczęście sekularyzacja, która jest dzisiaj zjawiskiem powszechnym, nie dotyczy w takim stopniu kultury, a chyba najmniejszym dotyka muzyki. Pewnie też dlatego, że największe arcydzieła muzyczne to kompozycje wyrosłe z inspiracji religijnej. Posłuchajmy dzieł sakralnych Bacha – Msza h-moll, obie „Pasje”, Haendla – „Mesjasz”, Mozarta – „Requiem”; a ze współczesnych Pendereckiego – „Pasja wg św. Łukasza”, „Siedem bram Jerozolimy”, „Credo” – są bardziej rozpoznawalne niż świeckie utwory tych mistrzów.
XXIII edycji Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” patronują: minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika – przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, abp. Wiktora Skworca – metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo – metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza – metropolity krakowskiego.
Dwóch obcokrajowców zostało zatrzymanych w związku z obławą za mężczyznami, którzy w trakcie policyjnej interwencji mieli skierować broń palną w stronę funkcjonariusza. Policja wyjaśnia ich udział w tym zdarzeniu – przekazała PAP rzecznik małopolskiej policji Katarzyna Cisło.
"Dwie osoby zostały zatrzymane do sprawy, to 24-letni obywatel Kazachstanu i 34-letni obywatel Ukrainy. Będziemy wyjaśniać ich udział w całej sprawie" - powiedziała Cisło. Policja na razie nie udziela szerszych informacji o zdarzeniu.
Papież Franciszek ofiarował darowiznę na zakup dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami samochodu dla Marysi i Ani z podkrakowskich Konar. Pieniądze zostały przekazane przez jałmużnika papieskiego kard. Konrada Krajewskiego. W ten sposób chore dziewczynki dołączyły do grona licznych osób i instytucji, które otrzymały pomoc od Ojca Świętego.
Ania ma 8 lat, a Marysia 16. Dziewczynki cierpią na nieuleczalną chorobę genetyczną - zespół Leigha. Postępująca choroba konsekwentnie doprowadziła obie siostry do pełnej niepełnosprawności. Poruszają się na wózkach inwalidzkich i muszą korzystać ze sztucznej wentylacji oddechowej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.