Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Z Bogiem przekraczamy szkolny próg…

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W poniedziałek 1 września w kościele parafialnym pw. Matki Bożej Bolesnej w Mierzynie odprawiona została uroczysta Msza św. stanowiąca część wojewódzkiej inauguracji roku szkolnego, która odbyła się w oddanym ostatnio do użytku nowoczesnym gmachu Publicznej Szkoły Podstawowej przy ul. Kolorowej w Mierzynie.

Eucharystię sprawował abp Andrzej Dzięga. W homilii powiedział m.in.: – Niech błogosławiony będzie ten czas Waszej pracy i trudu, Drodzy Państwo dyrektorzy i nauczyciele. Miejcie świadomość jednej z najpiękniejszych służb publicznych – służby człowiekowi, młodemu pokoleniu i narodowi. Po Bożemu ta służba przeżywana da Wam wielką satysfakcję i poczucie dobrze rozpoznanego i wykonanego zadania, gdy będziecie je po latach przedstawiali Bogu – powiedział Metropolita szczeciński. Następnie odniósł się w kilku słowach do bieżącej sytuacji. – W wielu miejscach na polskiej ziemi szkoły są zamykane lub popadają w ruinę, a dzieci, nawet najmłodsze, 6- i 7-latki, są zrywane jeszcze w nocy, wiezione po 15, 20 km do szkoły, a potem wracają często po zmierzchu do domu, zwłaszcza te, które mieszkają na wioskach. Tutaj zaś, w Mierzynie, pojawiła się nowa szkoła, przygotowana na potrzeby najmłodszych. To jest właśnie ta mądrość patrzenia na sprawy tej ziemi. Niech błogosławione będą wysiłki i praca służące kształceniu następnych pokoleń – stwierdził abp Andrzej Dzięga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym dniu rozmawialiśmy także z uczniami, którzy przybyli na uroczystości.

– To jest ważny dzień, ponieważ rozpoczynamy kolejny etap nauki. Na pewno w tym roku jednym z ważniejszych wydarzeń będzie sprawdzian 6-klasisty. Wszyscy bardzo chcemy dostać się do dobrego gimnazjum. A poza tym tęskni się już za koleżankami, kolegami i nauczycielami – mówi Wiktoria Magda, uczennica klasy 6 Szkoły Podstawowej w Dobrej Szczecińskiej.

– Cieszę się, że wracam po wakacjach do szkoły. Będę się tam uczył, bawił z moimi kolegami. Najbardziej odpowiada mi matematyka i WF. Lubię bieganie – stwierdza Remigiusz Harłukowicz, uczeń 4 klasy Szkoły Podstawowej w Mierzynie.

Reklama

– Chyba nikt tak naprawdę nie chce do końca wracać do szkoły. Jestem w 6 klasie, tak więc powoli dobiega końca szkoła podstawowa. A w szkole najbardziej lubię przyrodę, język polski i matematykę – mówi Dominika Wiśniewska ze Szkoły Podstawowej w Dobrej Szczecińskiej.

– Jest to dla mnie szczęśliwy dzień, gdyż zaczyna się szkoła. Będzie to okazja nie tylko do zdobycia wiedzy, ale poznania nowych kolegów i koleżanek – stwierdza Dawid Drumlak, uczeń klasy 6 Szkoły Podstawowej w Mierzynie.

Po Mszy św. uczestnicy przeszli do budynku Szkoły Podstawowej w Mierzynie, gdzie na sali gimnastycznej odbyła się dalsza część uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego 2014/15.

Gośćmi inauguracji, oprócz Metropolity szczecińsko-kamieńskiego, byli również członkowie samorządu lokalnego, zachodniopomorski kurator oświaty, przedstawiciele służb publicznych oraz parlamentarzyści.

2014-09-10 15:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wartości we współczesnej szkole

Niedziela świdnicka 35/2014, str. 1, 4-5

[ TEMATY ]

szkoła

uczniowie

Bożena Sztajner/Niedziela

Wychowanie to problem tak stary jak dzieje człowieka. Najstarsze kultury łamały sobie głowy, jak wychować młode pokolenie z pożytkiem dla siebie i społeczeństwa. Ideał starożytny opierał się na pięciu filarach. Pierwszy – wychowanie fizyczne. Na ciało szczególnie zwracano uwagę, najpierw na jego wzmocnienie i zahartowanie, potem wyćwiczenie w zwinności i gibkości. Drugi – wychowanie moralne – kalokagahtia (piękno ze szlachetnością). Grecy zrozumieli, że wychowanie fizyczne nie wystarczy dla doskonałości, jeśli w parze z nią nie idzie piękność moralna. Od wczesnego dzieciństwa usiłowali wpajać dziecku zdrowe zasady moralne, nauczali skromnego postępowania i pełnego umiarkowania. Nauczano również m.in. stania i siedzenia w przyzwoitej postawie, chodzenia w milczeniu a przede wszystkim szacunku dla starszych (w tym również do nauczycieli). Trzecim filarem było wychowanie religijne. Grecy, choć politeiści, byli narodem religijnym. Z bóstwami narodowymi dzieci zapoznawały się od maleńkości od mamy i niańki. Uczyły się, uczestnicząc w obrządkach domowych, w publicznych uroczystościach oraz z poematów narodowych. Żaden moment publiczny i prywatny nie obchodził się bez czci bóstw. Ważnym elementem edukacji było także wychowanie muzyczne. W Helladzie odgrywało ono główną rolę w kształceniu charakteru i umysłu. Nazwa wzięła się od Muz, jako opiekunek sztuk i nauk. Staranne i celowe wykształcenie, w ścisłym znaczeniu muzyczne, przygotowywało młodzież w zakresie rytmicznego tańca chóralnego, wykonywanego przed ołtarzem bóstwa, dawało znajomość nabożnych hymnów do śpiewu przy uroczystościach i w procesjach. Zwieńczeniem edukacji było wychowanie umysłowe. Młodzież kształciła się poprzez przebywanie ze starszymi i bieglejszymi, rozmowy towarzyskie, konwersacje. W niektórych państwach wprowadzano młodzież na obrady i zgromadzenia. Istotna była również obecność w teatrze. W późniejszych epokach uczył ojciec lub nauczyciel muzyki – czytania i pisania. Tak oto starożytny Grek był uczony i wychowywany w tym samym czasie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, uczestniczył w czymś, co dziś zwiemy chodzeniem do szkoły.

CZYTAJ DALEJ

Smagła Góralko z Rusinowej Polany, módl się za nami...

2024-05-05 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Po kilku dniach wędrówki powracamy na gościnną ziemię krakowską. Z dzisiejszego „przystanku” ucieszą się miłośnicy gór, zwłaszcza Tatr.

Rozważanie 6

CZYTAJ DALEJ

Włoski „łowca” pedofilów ks. Fortunato Di Noto: musimy bardziej chronić dzieci

2024-05-05 15:35

[ TEMATY ]

Ks. Di Noto

Włodzimierz Redzioch

Ks. Fortunato Di Noto

Ks. Fortunato Di Noto

Pedopornografia staje się coraz powszechniejszym przestępstwem w internecie, do tego dochodzą nadużycia związane z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji. W rozmowie z włoską agencją SIR wskazuje na to ks. Fortunato Di Noto. Jest on inicjatorem Dnia Dzieci Ofiar Przemocy, Wykorzystywania i Obojętności, który przypada w pierwszą niedzielę maja. W tym roku obchodzony jest już po raz dwudziesty ósmy i przekroczył granice Włoch, docierając m.in. do Polski, Francji i Watykanu.

Obojętność unicestwia dzieciństwo

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję