Reklama

Edukacja

MEN wprowadza zmiany od 1 września: religia lub etyka, albo obie

Od 1 września, po zmianach wprowadzanych przez MEN zajęcia z etyki lub religii będą organizowane nawet dla jednego ucznia. Od nowego roku szkolnego rodzice będą na piśmie deklarować czy ich dziecko będzie chodzić na jeden z tych przedmiotów czy może na oba jednocześnie. Według ministerstwa możliwa jest także opcja, że uczeń nie będzie uczestniczył w żadnych z tych zajęć, ponieważ są to przedmioty dobrowolne. Dopiero po złożeniu deklaracji przez rodziców stają się one obowiązkowe dla ucznia.

[ TEMATY ]

szkoła

ARTUR STELMASIAK

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1 września wejdzie w życie rozporządzenie, zgodnie z którym placówka edukacyjna będzie zobowiązana do organizacji etyki choćby dla jednego ucznia. Podobnie będzie musiała działać, gdy uczeń należy do mniejszościowego Kościoła

Do tej pory możliwość utworzenia grupy międzyszkolnej lub pozaszkolnego punktu katechetycznego wyznania mniejszościowego była uwarunkowana zgłoszeniem co najmniej trzech uczniów. Od 1 września szkoła będzie musiała zapewnić naukę etyki każdemu uczniowi zainteresowanemu udziałem w zajęciach z tego przedmiotu. Tym samym zostaną wyeliminowane przypadki odmowy zorganizowania tych zajęć ze względu na brak wymaganej liczby uczniów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inną nowością będzie doprecyzowanie formy wyrażania życzenia - w miejsce oświadczenia wyrażanego w najprostszej formie wprowadza się oświadczenie w formie pisemnej, z zachowaniem dotychczasowej możliwości jego zmiany. Szkoła nie będzie jednak miała prawa domagać się oświadczeń informujących o nie uczestniczeniu ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki.

Etyki w szkołach podstawowych, gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych mogą uczyć nauczyciele, którzy ukończyli studia z etyki lub filozofii a także absolwenci innych kierunków ale po studiach podyplomowych z etyki, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Reklama

MEN wyjaśnia, że decyzje w zakresie organizacji pracy szkoły lub placówki, w tym o powierzeniu nauczycielowi prowadzenia określonych zajęć, podejmuje dyrektor szkoły. To on ocenia kwalifikacje nauczyciela do nauczania przedmiotu etyka, uwzględnia zakres treści nauczania wynikający z podstawy programowej tego przedmiotu.

Według prognoz Ministerstwa Edukacji Narodowej zmiany te dotyczyć mogą od 630 do 1260 uczniów, którzy zdecydowaliby się na uczestnictwo w lekcjach etyki lub religii określonego wyznania, a którzy do tej pory nie chodzili na żaden z tych przedmiotów. MEN przewiduje, że w związku ze zmianami może być potrzebne zapewnienie ok. 70 etatów dla nauczycieli religii lub etyki. Trudno natomiast oszacować ilu uczniów zgłosi zainteresowanie lekcjami etyki lub religii spośród tych, którzy do tej pory nie mieli możliwości korzystania z tego rodzaju zajęć.

Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że odsetek nauczycieli religii i etyki w stosunku do etatów wszystkich nauczycieli systematycznie maleje i co roku odnotowuje się spadek o kilkaset etatów w skali kraju. W latach 2006-2013 spadek liczby etatów nauczycieli religii i etyki wyniósł 14 proc. MEN nie spodziewa się więc wzrostu liczby tych etatów na skutek zmian wprowadzonych przez znowelizowane rozporządzenie.

Nauka religii i etyki jest organizowana w szkołach na życzenie rodziców, bądź pełnoletnich uczniów. Zarówno religia jak i etyka nie są dla ucznia przedmiotami obowiązkowymi, udział w nich jest dobrowolny, jednak po złożeniu oświadczenia udział w wybranych zajęciach staje się dla ucznia obowiązkowy

2014-08-29 11:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie szkół katolickich

Niedziela legnicka 22/2015, str. 5

[ TEMATY ]

szkoła

Sławomir Puciato

Gimnazjaliści ze szkoły pijarów

Gimnazjaliści ze szkoły pijarów

Uczniowie szkół katolickich z diecezji legnickiej spotkali się 12 maja w Jeleniej Górze. Wspólnej modlitwie przewodniczył biskup legnicki Zbigniew Kiernikowski

Pierwsza część spotkania odbyła się w Jeleniogórskim Centrum Kultury. Uczniowie każdej szkoły przedstawili stworzoną przez siebie krótką wizytówkę. Podkreślali, że szkoła katolicka nie jest nudna. To pełna radości życia wspólnota, kierująca się tymi samymi wartościami chrześcijańskimi.
CZYTAJ DALEJ

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły się słowa Patrona Polski?

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Episkoapt News

Święty Andrzej Bobola nie pozwolił o sobie zapomnieć – sam zaczął upominać się o swój kult. Po śmierci ukazał się w Pińsku, Wilnie aż wreszcie w Strachocinie. Joanna i Włodzimierz Operaczowie w swojej najnowszej książce – biografii św. Andrzeja Boboli „ Boży Wojownik” poszukują odpowiedzi dotyczących specjalnej misji świętego oraz opisują proroctwo, które wyjawił o. Alozjemu Korzeniewskiemu.

Dominikanin o. Alojzy Korzeniewski należał do ludzi twardo stąpających po ziemi. Był wcześniej nauczycielem fizyki w gimnazjum w Grodnie i przełożył na język polski holenderski podręcznik do tego przedmiotu. Interesował się między innymi nowatorską ideą lotów balonem. Gdy w Grodnie zamieszkał wywieziony przez Rosjan ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, odwiedzał o. Korzeniewskiego w jego laboratorium i rozmawiał z nim o balonach. Po wojnach napoleońskich dominikanin trafił do Wilna. Jako płomienny kaznodzieja często poruszający tematy patriotyczne naraził się władzom carskim, które zmusiły jego przełożonych do zakazania mu głoszenia kazań i słuchania spowiedzi.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: indoktrynacja jest niemoralna

Katolicka Nauka Społeczna powołana jest do dostarczenia kluczy interpretacyjnych, które wprowadzają dialog między nauką a sumieniem, dając tym samym zasadniczy wkład w wiedzę, nadzieję i pokój – wskazał Ojciec Święty podczas spotkania z członkami Fundacji Centesimus Annus Pro Pontifice. W Rzymie odbywa się doroczna międzynarodowa konferencja i zgromadzenie ogólne.

Indoktrynacja jest niemoralna, gdyż „uniemożliwia krytyczne myślenie, narusza świętą wolność sumienia – nawet jeśli jest ono błędne – i zamyka się na nowe refleksje, bo odrzuca ruch, zmianę, ewolucję idei wobec nowych wyzwań” – powiedział Papież. Nauczanie Kościoła zaś jest poważną, spokojną i rygorystyczną refleksją; ono chce nas nauczyć jak zbliżać się do sytuacji i do ludzi. „To właśnie poważne podejście, rygor i spokój są tym, czego należy uczyć się z każdej doktryny – również Katolickiej Nauki Społecznej” – dodał Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję