Reklama

Niedziela Łódzka

Sacrum w pejzażu kulturowym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mieszcząca się w Centrum Informacji Turystycznej przy ul. Piotrkowskiej „Galeria 87” zaprosiła niedawno na znakomitą wystawę fotografii Tomasza Sobczaka pt. „Sacrum pejzażem malowane”.

Autor jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP im. Władysława Strzemińskiego). Dyplomy z malarstwa i projektowania ubioru uzyskał w 1982 r. Działa jako artysta malarz, scenograf teatralny i filmowy, ilustrator książek, fotografik. Miał ponad 50 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Opublikował dwa tomiki poetyckie („Wędrujący dom” i „Parę rozmów temu”). Jest pracownikiem dydaktycznym Instytutu Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej. Uczy rysunku, malarstwa i fotografii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na wspomnianej wystawie zaprezentował 21 fotogramów. Wszystkie powstały w Łodzi, a ponad połowa z nich w obszarze kultury chrześcijańskiej – w świątyniach i na zewnątrz nich, na cmentarzach (katolickim, ewangelickim, prawosławnym). Pozostałe prace na podobnej zasadzie związane są z kulturą żydowską. Cała ekspozycja okazała się więc spójna pod względem koncepcyjnym.

Reklama

Sobczak w swych zdjęciach-obrazach ujawnia naturę poetycką. Sacrum, a więc świętość, lokuje w sferze niedopowiedzenia, wieloznacznego symbolu, tajemnicy. Obiektyw aparatu skierowuje bardziej na detal, aniżeli całość obiektu. Odpowiedni nastrój, a zarazem efekty malarskie osiąga dzięki przemyślanej kompozycji fotogramów, mistrzowskiemu operowaniu światłocieniem, także całkowitemu podporządkowaniu sobie techniki zdjęciowej – na przykład wówczas, gdy z padających kropli deszczu potrafi wykreować nieomal impresjonistyczną aurę. W ujęciu artysty tytułowy pejzaż (rozumiany szeroko) polega na ukazaniu splatania się przyrody z wytworami rąk ludzkich, tak samo jak i zaakcentowaniu współistnienia życia i śmierci. Młoda paproć wyrastająca ze szczeliny cmentarnego muru jest tu wymownym przykładem.

Zapewne temat sacrum nie byłby realizacyjnie możliwy bez najwyższej sprawności warsztatowej. Tomasz Sobczak w pełni się z postawionego sobie zadania wywiązał.

2014-03-11 14:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wystawa fotografii

Na dominikańskich krużgankach przy ul. Złotej w Lublinie są prezentowane zdjęcia Wojciecha Hildebrandta. Wystawa 33 wielkoformatowych fotografii nauczyciela akademickiego i artysty prezentuje najważniejszą ikonę chrześcijaństwa - Chrystusa Ukrzyżowanego. Zbierane przez autora w ciągu wielu lat i na terenie całej Europy wizerunki Chrystusa ukazują różne oblicza ukrzyżowanego Pana. Jak określa je autor: małe i duże, brzydkie i piękne, olśniewające złotem i nieostre, majaczące w ciemności, wyjęte z katedralnego skarbca i cmentarnego śmietnika, otaczane kultem i porzucone. Zatrzymane w kadrze i sprowadzone do jednego formatu sprawiają, że zwiedzający wystawę staje z Chrystusem twarzą w twarz, wyczuwając Jego obecność nawet wtedy, gdy po wizerunku został tylko ślad. Wystawa pod znamiennym tytułem: „Oto jest Ciało Moje” stawia odbiorcę wobec pytania o granicę między życiem a śmiercią. Zdjęcia można oglądać do 21 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Świadomość, że Jezus mnie zna, jest pocieszająca

2024-04-15 14:16

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 10, 11-16.

Środa, 8 maja. Uroczystość św. Stanisława, biskupa i męczennika, Głównego Patrona Polski

CZYTAJ DALEJ

37 lat temu w Lesie Kabackim rozbił się samolot Ił-62M „Tadeusz Kościuszko”

2024-05-09 07:29

[ TEMATY ]

lotnictwo

samolot

pl.wikipedia.org

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

37 lat temu, 9 maja 1987 r., w warszawskim Lesie Kabackim doszło do największej katastrofy w dziejach polskiego lotnictwa cywilnego. Zginęły 183 osoby - wszystkie, które znajdowały się na pokładzie. Katastrofa ponownie obnażyła dramatyczny stan bezpieczeństwa lotnictwa w krajach komunistycznych.

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych po obu stronach żelaznej kurtyny trwały prace nad rozwojem samolotów odrzutowych dalekiego zasięgu. Jedną z pierwszych konstrukcji tego typu był sowiecki Iljuszyn Ił-62. Przeznaczony dla maksymalnie 195 pasażerów odrzutowiec został wprowadzony do służby w liniach Aerofłot w 1967 r. Wykorzystywano go do lotów transkontynentalnych oraz krajowych na najdalszych trasach, m.in. z Moskwy do Chabarowska i Władywostoku. W kolejnych latach wprowadzono zmodernizowaną wersję „M” z cichszymi silnikami. Iły i podobne do nich brytyjskie Vickersy VC10 (struktury były na tyle zbliżone, że podejrzewano Sowietów o kradzież technologii) charakteryzowały się wyjątkową konstrukcją. Obie maszyny posiadały aż cztery silniki na ogonie. W przypadku dużej awarii, np. pożaru jednego z silników, wszystkie pozostałe były narażone na szybkie zniszczenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję