Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Horyniecka 34. Biesiada Teatralna

Niedziela zamojsko-lubaczowska 10/2013, str. 6

[ TEMATY ]

teatr

Adam Łazar

Występ zespołu „Fiakier” z Warszawy

Występ zespołu „Fiakier” z Warszawy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O Horyńcu w kraju znów głośno z dwóch powodów: prywatyzacji „Uzdrowiska Horyniec Spółka z o.o.” i Biesiady Teatralnej. Na cztery dni (14-17 lutego br.) z całej Polski przyjechały najlepsze zespoły, by uczestniczyć w Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatrów Małych Form.

- Przyjazd do Horyńca jest dla mnie świętem teatru, możliwością obcowania „z najwyższą półką” teatrów amatorskich w Polsce. Przyjeżdżają tu najlepsi i potwierdzam to w tym roku jako juror. Zwycięzcami, laureatami są wszyscy, nie tylko ci, którzy otrzymują Myśliwskie Rogi Króla Jana czy Misy Borowiny - mówi zdobywca głównych nagród, kierownik teatru „Parabuch” z Warszawy, Ryszard Jakubisiak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

17 lutego br. na uroczystej gali rozdano nagrody najlepszym. Przez trzy dni poprzedzające galę, 16 zespołów wybranych spośród 40 prezentowało swoje najnowsze spektakle na scenie Gminnego Ośrodka Kultury. Oceniało je jury pod przewodnictwem aktora i reżysera Edwarda Linde-Lubaszenki. W tym roku najwyższe trofeum - Złoty Róg Myśliwski Króla Jana wraz z nagrodą pieniężną ufundowaną przez Marszałka Województwa Podkarpackiego, wręczono Teatrowi Przedmieścia z Ośrodka Działań Teatralnych Anety Adamskiej w Rzeszowie za spektakl „Święto”. Srebrny Róg i nagroda Dyrektora Centrum Kulturalnego w Przemyślu dostały się w ręce Teatru „Fiakier” z Domu Kultury Dorożkarnia z Warszawy za spektakl „Ryjowisko” w reżyserii Stanisława Dembskiego. Wójt Gminy w Horyńcu Ryszard Urban ofiarował swoją nagrodę i Brązowy Róg Teatrowi „Planeta M” z Poznania za spektakl „Tańce w Ballybeg” w reż. Magdaleny Planety. W kategorii indywidualnych dokonań twórczych Złota Misa Borowiny wraz z nagrodą pieniężną ufundowaną przez Starostę Powiatu Lubaczowskiego dostała się w ręce Anny Rozmianiec za rolę, współpracę reżyserską i koncepcyjną w spektaklu „Pani Koch” Teatru „Fuzja” z Poznania. Nagroda Dyrektora Centrum Kulturalnego w Przemyślu wraz ze Srebrną Misą Borowiny powędrowała do Anety Adamskiej za reżyserię spektaklu „Święto” w wykonaniu Teatru Przedmieście z Rzeszowa. Nagrodę przemyskiego C.K. i Brązową Misę Borowiny otrzymał Robert Stępniewski z Teatru Resursa z Radomia za koncepcję międzypokoleniową zespołu i trafny dobór repertuaru.

Nagroda specjalna „Róża Horyniecka” ufundowana przez Uzdrowisko Horyniec Spółka z o.o. trafiła do Teatru „Puk-Puk” ze Świdnika za spektakl „Mąka” w reż. Katarzyny Marjasiewicz. Nagrodę rzeczową Marii i Jana Lechowiczów, zwaną Nagrodą Nadziei, ufundowaną przez Biuro Usług Komputerowych „Lech-Kom” w Lubaczowie, otrzymała debiutantka Weronika Nawieśniak z „Zespołu Teatralnego Sceny i” z Krakowa, która wystąpiła w spektaklu „Lilje” w reż. Joanny Rudkowskiej. Biesiadny Talerz Króla Jana z cukierkami jako nagrodę publiczności otrzymał Teatr „Fiakier” z Warszawy.

- Kiedy teatry instytucjonalne są słabo dotowane, mają mało środków, by wystawić przedstawienia eksperymentalne, ryzykowne pod względem publiczności - czy przyjdzie czy nie, te miłośnicze teatry (nie używam określenia amatorskie lub ochotnicze) zaskoczyły mnie i wszystkich nas pomysłowością, ryzykiem, własną oryginalną myślą teatralną, własnymi tekstami, wizją teatru. Te miłośnicze teatry nie są przedsionkiem teatrów zawodowych, ale teatrami twórczymi, mającymi własnych autorów, reżyserów, aktorów, którym „w sercu teatr gra”. W natłoku spektakli przykro nam było rezygnować z osób, które znalazły się poza podium, tuż za tymi nagrodzonymi, o których będą pisać i mówić media, a które reprezentowały podobne wysokie wartości, miały wspaniałe występy, na stół biesiadny podały smaczne spektakle ubogacające widzów - powiedział mi Edward Linde-Lubaszenko.

Wspaniała rodzina pasjonatów teatru opuściła już Horyniec Zdrój, pojechała do swoich domów, środowisk, ale postanowiła tu powrócić za rok.

2013-03-11 09:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W poszukiwaniu istoty rzeczy

Niedziela łódzka 42/2012, str. 4

[ TEMATY ]

sztuka

teatr

Archiwum Teatru Logos

Jolanta Kowalska jako Ona w spektaklu "Rzeczy"

Jolanta Kowalska jako Ona w spektaklu Rzeczy
W piątek 2 listopada br. Teatr Logos, który powstał z inicjatywy ks. Waldemara Sondki, będzie obchodził dwudzieste piąte urodziny. Zbliżający się jubileusz skłania do ogarnięcia myślą lat, które minęły, ale także do spojrzenia w przyszłość. Począwszy od pierwszej premiery (2 XI 1987 r.) dokonania Logosu wychodziły naprzeciw ludziom poszukującym sensu, pragnącym żyć w harmonii z Dobrem - Prawdą - Pięknem. Kolejne przedstawienia, dotykające problemów związanych z kondycją ludzką, stawiały zarazem pytania fundamentalne - o sens istnienia, wiarę, miłość, cierpienie, samotność, śmierć, wieczność. W ten sposób teatr spełniał rolę narzędzia pomagającego widzom w uświadomieniu sobie tego, kim naprawdę jest człowiek, skąd przychodzi i dokąd zmierza. Inspirował też do głębszego namysłu nad wspaniałością i niedoskonałością istoty ludzkiej. Dzisiaj Logos staje wobec poważnych wyzwań, gdyż współczesny świat przypomina wielkie „reality show”, w którym człowiek staje się jedynie konsumentem płytkiej, ujednoliconej, często prymitywnej rozrywki. Ludzie przestają panować nad wdzierającą się zewsząd antykulturą i poddają się dominacji kultury zgiełku, hałasu i pustki, w której nie ma miejsca na poważniejszą refleksję. Promocja łatwego sukcesu i bezmyślnej zabawy wyklucza namysł i odpowiedzialną dyskusję nad rzeczywistymi dylematami, przed którymi staje dzisiaj człowiek. Stąd też ulega on beztroskiej konsumpcji, gdyż jest mu łatwiej skupić się na „problemach” odwracających uwagę od prawdziwych wyzwań. Wszystko to sprawia, że „zarówno jednostka, jak i społeczność potrzebują dzisiaj sztuki dla interpretacji świata i życia, dla rozjaśnienia epokowych wydarzeń, dla ujęcia wielkości i głębi istnienia. Potrzebują sztuki, aby zwrócić się ku temu, co przewyższa sferę samej użyteczności. Potrzebują literatury i poezji, słów łagodnych, a także proroczych i gniewnych, które częstokroć lepiej dojrzewają w samotności i cierpieniu. Według głębokiej myśli Ludwiga van Beethovena, artysta poniekąd powołany jest do służby kapłańskiej. Także Kościół potrzebuje sztuki nie tyle po to, aby jej zlecać zadania i w ten sposób zapewnić sobie jej służbę, ale przede wszystkim po to, aby lepiej wiedzieć, co kryje się w człowieku, w tym człowieku, któremu ma głosić Ewangelię” (Jan Paweł II, Wiedeń 1983 r.). Słowa Jana Pawła II nie straciły na aktualności. Dzisiaj także ukazują wagę odpowiedzialności, która spoczywa na twórcach oraz wskazują na głęboki wymiar intelektualny i duchowy, który powinien wyróżniać ich dzieła. Niewątpliwie, iż od twórców związanych z Logosem wychodzi impuls do zgłębiania tego, co najważniejsze - rzeczywistości człowieka i świata. Sezon jubileuszowy Logosu otworzyła premiera „Rzeczy” według Rainera Marii Rilkego w reżyserii Bogusława Kierca. Przedstawienie można by nazwać poetycką medytacją o istocie rzeczy, wokół których koncentruje się ludzki los. Zostały w nią wplecione pytania o Chrystusa, miłość, sztukę, dzieciństwo, które Rilke nazywa „królestwem wielkiej sprawiedliwości i głębokiej miłości”. Wykonawcy z ostrożnością zbliżają się do tego świata, w którym każda rzecz zdaje się przemawiać własnym, odrębnym językiem. Widz odnosi wrażenie, jakby świat rzeczy w twórczości Rilkego przeniknięty był duchem w takim samym stopniu, jak świat człowieka. Rzecz w świecie Rilkego, mimo iż nieruchoma, spowita ciszą, nie jest skostniała, może odgrywać różne role. Reżyser wybrał koncepcję ograniczającą dramatyczną akcję na rzecz fenomenologicznej refleksji. Sens tej scenicznej rozprawy o istocie rzeczy został uwydatniony poprzez intensywne duchowe obcowanie związanych ze sobą ludzi, ich osobową interakcję. Te niełatwe zadania, wymagające szczególnego rodzaju koncentracji, z powodzeniem realizują wykonawcy: On - Marek Kasprzyk, Ona - Jolanta Kowalska, Dusza - Monika Tomczyk, Poeta - Marek Targowski, Król - Łukasz Bzura, Królewna - Luiza Łuszcz-Kujawiak. Oszczędną, a zarazem funkcjonalną scenografię przygotowała Beata Tomczyk. Muzykę wpisującą się w poetycki charakter spektaklu skomponował Jacek Wierzchowski. Na światłem i dźwiękiem czuwali: Nina Tarłowska i Tomasz Gajewski. Najnowszy spektakl Teatru Logos nie jest propozycją łatwą w odbiorze. Zmusza do skupienia i intelektualnego wysiłku, aby odczytać metafory i odkryć znaczenia zawarte w scenicznych obrazach.
CZYTAJ DALEJ

Uczeń Chrystusa ma nieść pokój

2025-05-14 10:41

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

commons.wikimedia.org. Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 10, 7-13.

Środa, 11 czerwca. Wspomnienie św. Barnaby, apostoła
CZYTAJ DALEJ

Władze chińskie uznały biskupa mianowanego przez Leona XIV

W środę, 11 czerwca 2025 r., Giuseppe Lin Yuntuan objął urząd biskupa pomocniczego Fuzhou w Chinach. Nominacja jest częścią trwającego dialogu między Stolicą Apostolską a Chińską Republiką Ludową.

Objęcie urzędu zostało uznane na mocy prawa cywilnego przez władze Chińskiej Republiki Ludowej. Papież Leon XIV mianował go biskupem pomocniczym 5 czerwca 2025 r. w ramach dialogu na temat realizacji tymczasowego porozumienia między Stolicą Apostolską a Chinami.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję