Reklama

Niedziela Kielecka

Misja na Jamajce kwitnie

Zaczynali 25 lat temu od karczowania zarośniętego drzewami i krzakami kamienistego wzgórza. Każdy, kto temu się przyglądał, pewnie zastanawiał się po co? Po co tych dwóch kapłanów z dalekiej Polski przyjechało właśnie tam, w to miejsce na pustkowiu, z dala od ludzkich osiedli. Tak właśnie zaczynała się historia parafii w Maggotty na Jamajce, kwitnącej parafii.

Niedziela kielecka 9/2024, str. IV

[ TEMATY ]

misje

Jamajka

Archiwum

W misji pomagają lekarze z całego świata

W misji pomagają lekarze z całego świata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wierni z parafii Maggotty na Jamajce na początku br. obchodzili jubileusz 25-lecia powstania ich wspólnoty. Wraz z nimi tę radość dzielił m.in. biskup pomocniczy diecezji kieleckiej Andrzej Kaleta. – Cel mojego wyjazdu był duszpasterski, wyjątkowy, dlatego, że uczestniczyłem w świętowaniu radości tego młodego Kościoła, 25-lecia zainicjowania misji na tej wyspie. Ćwierć wieku temu przybyli tam dwaj księża z diecezji kieleckiej: ks. Marek Bzinkowski oraz Andrzej Bełtowski. Pojechaliśmy tam i mimo iż ta daleka podróż była nieco męcząca, to dała mi bardzo dużo radości i satysfakcji. Co innego, gdy się wie o pewnych rzeczach z opowiadania, a co innego, gdy się to zobaczy, dotknie i w tym się uczestniczy – mówi bp Kaleta.

Opatrznościowy dar

Wiele lat temu miejscowy biskup otrzymał od jednej z parafianek kawał ziemi, a raczej kamienistego zarośniętego chaszczami wzgórza. Przyjął darowiznę, ale nie bardzo wiedział, co z tym zrobić – komu potrzebna jest kamienista ziemia na wzgórzu porośniętym dżunglą? Odpowiedź szybko nadeszła. Właśnie w to miejsce opatrznościowo trafiło dwóch misjonarzy z diecezji kieleckiej. Biskup przekazał im te tereny, aby założyli misję. Początki były bardzo trudne. – Jak opowiadali mi nasi misjonarze, pierwszy zakup, jaki zrobili, to każdy z nich zakupił maczetę. Na Jamajce każdy gospodarz ma maczetę. Maczeta jest podstawowym narzędziem, powiedziałbym rolniczym, gospodarskim. Kieleccy kapłani właśnie maczetami porządkowali teren pod misję. Trzeba było własnymi rękami dojść do wszystkiego. Takie były początki – mówi Biskup. Swoją pracę zaczęli od budowy kościoła. Zbudowali także mały domek, w którym mogli zamieszkać. – Oczywiście niewiele zdziałaliby z miejscowymi ludźmi, którzy są bardzo ubodzy. I tutaj znowu musimy powiedzieć o kolejnym znaku Bożej Opatrzności, czyli o ludziach, którzy ze świata, z Polski, Stanów Zjednoczonych zaczęli pomagać, aby rozpocząć to dzieło – mówi bp Kaleta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Miejsce spotkania z drugim człowiekiem

Diecezja kielecka od początku cały czas pomagała i nadal partycypuje i zaznacza swój udział w tej misji przez wsparcie zarówno modlitewne, jak i materialne. To wsparcie darczyńców zaowocowało wybudowaniem świątyni. Równolegle z kościołem powstała plebania. Kościół znajduje się na wzgórzu, a wyżej jakby w zwieńczeniu tego wzniesienia znajduje się skromna plebania. Składa się z pomieszczenia dla proboszcza, dwóch pokoi dla gości i salonu. Ksiądz Biskup podkreśla, jak ważna jest plebania, która jest miejscem spotkań. – Rzeczą charakterystyczną jest to, że w tej plebanii jest bardzo dużo ludzi. Jedni wyjeżdżają, drudzy przyjeżdżają. Na tym polega charakter pracy ks. Marka, on utrzymuje szeroki kontakt z ludźmi, nie jest sam. On tam jest z Panem Bogiem i ludźmi, dzięki temu możliwe były te kolejne dzieła, które realizował – mówi.

Misja się rozrasta

Z czasem misja się rozrosła, przybyły kolejne budynki, które służą ludziom. Wybudowany został mały klasztor, w którym mieszkają trzy polskie siostry ze Zgromadzenia Sióstr Sercanek. Siostry są z wykształcenia pielęgniarkami i pracują w kolejnym dziele utworzonym przez ks. Bzinkowskiego szpitalu-klinice. Budynek szpitalny to spora przychodnia, podzielona jest na gabinety różnych specjalności. Jest gabinet stomatologiczny, okulistyczny i kilka innych. W gabinetach przyjmują lekarze. Ks. Bzinkowski, nawiązując relacje z różnymi osobami z całego świata, zachęcił lekarzy do pomocy w klinice. – Przyjeżdżają tam lekarze, studenci ze starszych lat medycyny i tam praktykują, pomagając chorym. Są to wolontariusze, oni nie są opłacani, sami przyjeżdżają, oferując swą pomoc. Na miejscu tylko otrzymują nocleg w godziwych warunkach oraz utrzymanie. Wśród lekarzy, których tam spotkałem, był lekarz pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, kiedy on wyjechał, na jego miejsce przybył Polak, który wcześniej pracował w Indonezji, i teraz przyjeżdża na Jamajkę, żeby leczyć i pomagać, pracując przez dwa miesiące – mówi bp Kaleta.

Reklama

Leczą, uczą, pomagają

Każdy z tych lekarzy przyjmuje dziennie po kilkadziesiąt osób, przychodzą tam ludzie z całej okolicy, wiedząc, że znajdą tu za darmo pomoc medyczną, co więcej, również lekarstwa otrzymują za darmo. Siostry utrzymują kontakt z organizacjami charytatywnymi w Stanach Zjednoczonych i otrzymują od nich medykamenty.

W tym katolickim ośrodku każdy może skorzystać z pomocy bez względu na wyznanie i pochodzenie. – Przychodnia jest kolejnym budynkiem i kolejnym dziełem, ale nie byłaby to pełna wypowiedź, gdybym pominął kompleksu budynków, które są poświęcone działalności pedagogicznej i dydaktycznej. Ksiądz Marek ze świecką misjonarką Martą Sochą prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Mają salę komputerową, organizują warsztaty muzyczne oraz warsztaty z innymi praktycznymi zajęciami ułatwiającymi życie. To także kolejny rodzaj działalności misyjnej – podkreśla bp Andrzej.

Nietypowa wspólnota

Słuchając opowiadania bp. Kalety, znając te wszystkie dzieła, misyjne rodzi się pytanie: Czy ks. Marek i wszyscy misjonarze tylko pomagają, czy robią jeszcze coś dla celów ewangelizacyjnych? – To wyjątkowa wspólnota. Różnoraka pomoc, to zaledwie początek. Dzieci, które korzystają ze wsparcia ich procesu edukacyjnego, ale także rodzice zaproszeni są do udziału we Mszy św. w niedzielę. We Mszy św. uczestniczą zarówno katolicy, jak i osoby, które są innego wyznania, a także ci, którzy należą do sekt. Wszyscy przychodzą, bo są zaproszeni – mówi Biskup, dodając: – Niekatolicy, uczestnicząc we Mszy św., nie przyjmują Komunii św., przyjmują ją tylko ci, którzy są ochrzczeni, ale oni uczestniczą w Eucharystii, słuchają homilii, uczestniczą w śpiewach, a kiedy wierzący przyjmują Komunię św., oni ustawiają się w kolejce do błogosławieństwa udzielanego im przez kapłana. Po Mszy św. zostają na katechizację. Podzieleni na grupy uczestniczą w formacji, słuchając katechezy, prowadzonej przez katechistów pomagających kapłanom. To owocuje. Dużo osób przyjmuje wiarę katolicką, stając się praktykującymi członkami Kościoła. Duch Święty działa w sercach ludzkich. – Parafia obecnie liczy ok. 350 osób, 25 lat temu, kiedy wspólnota powstawała, liczyła tylko osiem osób – mówi bp Kaleta.

Bądźmy misjonarzami

– Ta wspólnota to dar od Boga, a jednocześnie owoc pracy, nie tylko ks. Marka, który jest zresztą jakby twarzą tej misji, ale to jest owoc modlitwy nade wszystko i z tego trzeba sobie zdać sprawę. My bardzo często mówimy, że na misje trzeba gromadzić różne środki – owszem, ważne są pieniądze, ale najważniejsze są modlitwa i Boże błogosławieństwo, które z niej wypływa – tłumaczy bp Kaleta. Jak twierdzi, „bez Bożego błogosławieństwa nie ma dobrych ludzi, którzy przychodzą i nie wiedzieć dlaczego bezinteresownie wspierają tę misję”. Biskup Andrzej wyraża radość z faktu, że oprócz osób konsekrowanych, zakonnych sióstr, braci i ojców na misjach pracują również osoby świeckie. Jak mówi, „ludzie w pewnym momencie swojego życia, mając wykształcenie, dysponując wiedzą i umiejętnościami, medycznymi, katechetycznymi jadą na misje i realizują się w tej dziedzinie”. – Zachęcam do tego, aby się zapytać samego siebie: A może ja bym pojechał na misje? – proponuje bp Kaleta.

2024-02-27 11:03

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzban jałmużny na misje

Niedziela legnicka 17/2021, str. II

[ TEMATY ]

misje

Z archiwum S. Moniki, elżbietanki

S. Monika wśród tanzańskich dzieci

S. Monika wśród tanzańskich dzieci

Blisko 6 tys. zł udało się zebrać podczas Wielkiego Postu w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego.

Pieniądze zostały przekazane do Maganzo w Tanzanii. Tam pracują polskie siostry elżbietanki, a wśród nich s. Monika Nowicka z Mirska.

CZYTAJ DALEJ

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Uczniowie klas VIII piszą egzamin z matematyki - drugą część egzaminu ósmoklasisty

2024-05-15 09:28

[ TEMATY ]

egzamin ósmoklasisty

Magdalena Pijewska/Niedziela

W środę o godzinie 9 rozpoczął się pisemny egzamin z matematyki – druga część egzaminu ósmoklasistów. We wtorek uczniowie pisali egzamin z języka polskiego, w czwartek czeka ich pisemny egzamin z języka obcego.

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w środę przed rozpoczęciem egzaminu z matematyki powiedział PAP, że wszystko przebiega spokojnie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję