Reklama

Kultura

Marny marzec w oparach absurdu

Wiatr zmian przewietrzył Telewizję Polską i po łomoczących wciąż okiennicach Teatru Telewizji trudno osądzić, jaka wizja repertuaru będzie nam serwowana. Na razie widoczne jest wycofanie się rakiem z patriotycznego patosu: cośkolwiek okołowojennego z okazji dnia Żołnierzy Wyklętych? „Nu-nu” – jakby to powiedziała moja 2-letnia córeczka. Dużo za to awangardy i banału. To ku czemu zwrócić tęskny kultury umysł?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uciekam z gębą w rękach

Ferdydurke
Witold Gombrowicz, reż. Maciej Wojtyszko, 1986
emisja: 4 marca w TVP1

Wszystkich Józiów i Józie: tych 30-letnich, 60-letnich i choćby 100-letnich zapraszam do traumatycznego danse macabre, które niejednemu z nas miga podświadomie, półświadomie, czasem świadomie; przygodnie, a niewygodnie; wraca przez sen bądź wspomnienie, pełznie, wywołując dreszcz na karku i spazm strachu. Wróćmy do szkoły! Wróćmy i posłuchajmy, dlaczego... Gombrowicz wielkim pisarzem był. Zgotujmy i jemu gębę, jaką on spreparował Słowackiemu w słynnym ustępie „Słowacki wielkim poetą był”. Oj, słychać zgrzytanie zębów i rozpacz co poniektórych, którym już się jawią szkolna ława i odpytywanie z tej dziwacznej powieści: Ferdydurke, Ferdydurke, Ferdydurke. Choćby sto razy się powtórzyło, tytuł nie nabierze więcej sensu. Wielu z was powie: „Ale jak to zachwyca, skoro nie zachwyca? Jak może ujmować, skoro nie ujmuje?”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Być może jest to spektakl dla masochistów. Nie miałem okazji obcować z owym arcydziełem polskiej literatury od ponad dekady i muszę przyznać, że starcie z jego inscenizacją jeszcze dziwniejsze się wydaje niż ongiś lektura. W sukurs przychodzą jednakże tuzy polskiego teatru – w osobie reżysera Macieja Wojtyszki, który swą zręczną adaptacją potrafi ująć niepojęte w karb sztuki scenicznej, oraz w postaci dwojących się i trojących aktorów, którzy Gombrowiczowski absurd powołują do życia. Jan Peszek, Jerzy Radziwiłowicz czy Jan Frycz animują awangardową literaturę, która sama w sobie nie ma już tej siły przebicia, by swą awangardowością dokonać „gwałtu przez uszy”. Współczesność nam się tak zbrutalizowała i udosłowniła, że żadne dyktaty pupy i gęby nie przebiją się przez szum pospolitego chamstwa. Zresztą skoro Polska niezwaśniona istnieje tylko w niebycie (zaborczym bądź okupacyjnym), to czy realnej zwaśnionej Polsce potrzebny kolejny niechybnie nieskuteczny wykład o naszych ułomnościach? Może społeczeństwu nie, ale mnie i tobie tak. Na poziomie ludzkim i jednostkowym starajmy się wystrzegać uciekania w kolejne gęby, w kolejnych ludzi. Niech nasza mowa będzie: tak, tak wobec tego, co nam podpowiada sumienie, a nie, nie wobec wszelkiej maści demagogów. Trzeba odwagi, by być sobą.

Reklama

Jeśli nie czytałeś, Czytelniku, Ferdydurke na języku polskim w liceum (hańba!), to nie przejmuj się, że powyższe akapity zdadzą ci się bełkotliwe. Obejrzyj spektakl i skonfunduj się do reszty.

Tere-fere pum pum!

Godność człowieka

Antygona w Nowym Jorku
Janusz Głowacki, reż. Kazimierz Kutz, 1995
emisja: 19 marca w TVP Kultura

Janusz Głowacki o swojej sztuce z początku lat 90. ubiegłego wieku powiedział tak: „Beckett napisał kiedyś, że nie ma nic śmieszniejszego niż nieszczęście. Moja sztuka to taka komedyjka o rozpaczy”. Siermiężna, ponaddwugodzinna, przegadana i niewystrzegająca się dłużyzn, ale też dobitna, wstrząsająca, bezlitosna w diagnozie, niejednoznaczna w ocenie moralnej. Wychodzi z tego mieszanka intrygująca, taka, która zmusza do myślenia i wyrabiania własnej opinii (pozostajemy więc w duchu indywidualizmu).

W nowojorskim parku żyje troje bezdomnych: Portorykanka Anita (Anna Dymna), rosyjski Żyd Sasza (Jerzy Trela) i Polak Pchełka (Jan Peszek). Umiera John, którego kochała Anita. Prosi dwóch mężczyzn o wykradnięcie jego zwłok, by mogła pochować go w parku przy sobie; chce mu oszczędzić zbiorowego pochówku. Godność zmarłego ma stanowić początek przemiany żyjących: punkt wyjścia do stanięcia życiowo na nogi, do wyjścia na prostą i powrót w poczet społeczeństwa obywateli. Czy to jednak możliwe w życiu przeżartym wstydem?

Kazimierz Kutz nie serwuje nam fajerwerków realizacyjnych. Do inscenizacji podchodzi bez zbędnych udziwnień, ale pieczołowicie. Kostiumy i scenografia stanowią podwalinę do zanurzenia się w los kloszardów: desperacja wyziera ku nam z każdego kąta sceny i z każdego słowa, a tych ostatnich jest wiele. Bohaterowie paplają, by zagłuszyć potworny wewnętrzny ból egzystencjalny; swoiste zawieszenie w próżni bezczynności i upadku, jak Lucyfer w najniższym punkcie Dantejskiego piekła, którego stać tylko na machanie skrzydłami, bo sam jest unieruchomiony.

Reklama

Nie zdradzę tragicznej konstatacji, ale potępieńczość losu bohaterów poraża, a pozorna paplanina półmartwych ludzi kryje w sobie cały repertuar bólu i mądrości. Rola znakomitego i irytującego Pchełki rezonuje w nas, ponieważ każdy może odnaleźć jakąś drobną cząstkę siebie w tej spersonifikowanej gorzkiej refleksji o polskości, o zbiorze narodowych przywar. „Niech pierwszy rzuci kamień...”. A przy okazji doczekał się Jan Peszek dubletu w naszym cyklu, zupełnie jak swego czasu…

Kocham cię. Ale to za mało, by żyć

Saksofon
Wiesław Myśliwski, reż. Izabella Cywińska, 2013
emisja: 11 marca w TVP1

...Janusz Gajos, który wielokrotnie na łamach tego cyklu już królował. Bo raz, że rzeczywiście to jeden z moich ulubionych aktorów, a dwa, że zwyczajnie jest dobry. Tym razem partneruje mu nie gorszy wcale Jerzy Radziwiłowicz, którego – notabene – zobaczysz, Czytelniku, również w Ferdydurke, gdzie ugania się jako Miętus (ten gwałcący przez uszy) za parobkiem (w ideowym, a nie ordynarnym sensie; w poszukiwaniu prawdziwej twarzy... bez gęby... Mam wrażenie, że nie pomagam, prawda?).

Rzecz jest o rozmowie przy łuskaniu fasoli (adaptacja prozy Wiesława Myśliwskiego), która przeradza się szybko w egzystencjalne dumanie, w ciężkie gatunkowo filozofowanie; widzowi pozostawię ocenę jego strawności. Z rozmowy rodzi się pewna intymność, a niej z kolei poruszające wyznanie quasi-konfesyjne (Jerzego Radziwiłowicza właśnie) o relacji z ojcem, który wrócił do domu po II wojnie światowej. Ilu naszych ojców i dziadów nosiło to brzemię, ilu z nich patrzyło w tę otchłań. A jak, niestety, napisał Fryderyk Nietzsche: „Kiedy spoglądasz w otchłań, ona również patrzy na ciebie”.

2024-02-27 11:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny…

Za nami upalne lato i czas się zmierzyć z aurą długich deszczowych wieczorów; oto miesiąc mgieł – październik! Całe szczęście w sukurs przychodzi nam szeroka tym razem oferta Teatru Telewizji. Będzie co oglądać, będzie o czym myśleć i debatować w domowym zaciszu, gdy o szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny. Powrócą znajome twarze, znajomi autorzy, a niezmiennie pozostaje z nami jakość sztuki.

Niech podludzie pobawią się w Boga

CZYTAJ DALEJ

Patronka dnia - św. Małgorzata z Cortony

[ TEMATY ]

Św. Małgorzata z Cortony

pl.wikipedia.org

Małgorzata z Kortony

Małgorzata z Kortony

W historii św. Małgorzaty występuje wiele elementów z baśni lub fabularnego filmu. Piękna dziewczyna, książęcy zamek, macocha, które nie toleruje przybranej córki, kochanek, który umiera w tajemniczy sposób, a na końcu oczywiście szczęśliwe zakończenie- nawrócenie, które doprowadzi Ją do świętości.

W 1247 r. na świat przychodzi Małgorzata, w wieku 8 lat zostaje osierocona przez matkę, a ojciec żeni się ponownie. Zazdrosna macocha nie toleruje dziewczynki, co objawia się w uprzykrzaniu jej życia. Młoda Małgorzata szuka wolności, w wieku 18 lat zakochuje się w Arseniuszu z Montepulciano, z którym ucieka, myśląc, że ich uczucie zakończy się małżeństwem. Niestety nigdy do tego nie doszło, po mimo przyjścia na świat ich dziecka, gdyż szlachecka rodzina nie zgadza się na ich związek. Małgorzata próbuje wtopić się w życie rodziny swojego ukochanego, hojnie pomagając ubogim.

CZYTAJ DALEJ

Mario na Piaskach do której z pieśniami szli karmelici skrzypiąc trzewikami módl się za nami

2024-05-15 20:45

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

pl. wikipedia.org

Matka Boża Piaskowa

Matka Boża Piaskowa

W naszej majowej wędrówce, której szlak wyznaczył ks. Jan Twardowski docieramy dziś do Krakowa, by na chwilę zatrzymać się w cieniu karmelitańskiej duchowości. Po kilku dniach wędrówki przybyliśmy ponownie do Krakowa, gdzie na przedmieściach dawnego miasta – zwanym „Na Piasku” znajduje się ufundowany przez Władysława Jagiełłę i jego małżonkę Jadwigę kościół ojców karmelitów. To w tej świątyni uklękniemy dziś przed obrazem Matki Bożej Piaskowej, nazywanej też „Panią Krakowa”.

Obraz, który zatrzymuje dziś nasza uwagę znajduje się w kaplicy przy kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Jest jednym z najpopularniejszych wizerunków Bogurodzicy w mieście. Wizerunek jest nietypowy w porównaniu do tych, które widzieliśmy do tej pory. Nie jest rzeźbą ani obrazem malowanym na desce czy płótnie. Ten, przed którym dziś się zatrzymujemy zgodnie z myślą ks. Jana jest malunkiem wykonanym na tynku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję