Reklama

Kościół

Z tęsknoty za jednością

Nie wszyscy, nawet spośród tych, którzy interesują się ekumenizmem, wiedzą, że pomysłodawcą Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan był Paul Wattson, amerykański konwertyta i założyciel Braci Franciszkanów Pojednania.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Paul Wattson urodził się 16 stycznia 1863 r. w Millington w Stanach Zjednoczonych, zmarł zaś w Graymoor 8 lutego 1940 r. Został ochrzczony w Kościele episkopalnym, otrzymał imię Lewis Thomas.

Pragnienie wspólnoty

W 1886 r. został ordynowany na duchownego anglikańskiego i rozpoczął pracę w kościele św. Jana w Kingston, w stanie Nowy Jork. Dał się poznać jako bardzo dobry kaznodzieja, pełen mocy i Ducha. Był szanowany i kochany przez swoich parafian, a także ceniony za swoją umiejętność przemawiania i przewodzenia, uprzejmość i dobroć. Nie był jednak typowym pastorem: nie ożenił się i prowadził tryb życia prawie monastyczny. Swoich parafian uczył „teorii gałęzi” branch theory, właściwej dla „Wysokiego Kościoła” anglikańskiego, która mówiła, że drzewo Kościoła Chrystusowego składa się z trzech gałęzi: Kościoła rzymskokatolickiego, Kościoła prawosławnego i Kościoła anglikańskiego; razem stanowią one jeden Kościół Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas pracy w parafii Kingston Paula Wattsona nie opuszczało pragnienie założenia wspólnoty, nie wiedział jednak, jak to uczynić. Pewnego dnia przeczytał, że św. Franciszek z Asyżu szukał woli Bożej, trzykrotnie otwierając Pismo Święte na cześć Trójcy Świętej. Ojciec Wattson postanowił zastosować tę metodę. W siódmą niedzielę po Zesłaniu Ducha Świętego, 9 czerwca 1893 r., wziął Pismo Święte używane podczas głoszenia Słowa Bożego, ukląkł przed ołtarzem, pomodlił się i trzykrotnie otworzył świętą księgę. Najpierw natrafił na tekst J 7, 37-39, w którym Chrystus obiecuje Apostołom Ducha Świętego. Następnie – na Rz 5, 11, w którym to fragmencie jest mowa o pojednaniu – atonement. Postanowił wtedy, że jego wspólnota będzie się nazywać Wspólnotą Pojednania – Society of the Atonement. Trzeci raz otworzył Pismo Święte na 1 Kor 11, 23-29 i znalazł tam opis ustanowienia Eucharystii.

Ojciec Wattson zapisał te trzy teksty pod następującymi tytułami: 1. Jezus obiecuje Ducha Świętego; 2. Tajemnica Pojednania i 3. Ofiara Pojednania. Później odczytał je w kluczu trzech ślubów: ubóstwa, czystości i posłuszeństwa.

Reklama

Potrzebna była kobieta

Od wydarzenia z 9 czerwca 1893 r. minęło 7 lat, zanim powstała Wspólnota Braci i Sióstr Pojednania. W planach Bożej Opatrzności jako katalizator powstania wspólnoty potrzebna była kobieta, którą okazała się Lurana White, nowicjuszka episkopalnej wspólnoty zakonnej Dzieciątka Jezus z Albany, w stanie Nowy Jork.

Wiosną 1897 r. napisała ona list do o. Wattsona, w którym wyraziła pragnienie wstąpienia do grupy religijnej, której członkowie składaliby śluby ubóstwa i żyli w duchu franciszkańskim. W liście z 31 maja 1897 r. o. Wattson odpowiedział, że niestety, nie wie, czy istnieje taka wspólnota. Pytanie White i odpowiedź Wattsona były początkiem długiej korespondencji, w której oboje pisali o pragnieniach ich serc. Duchowny podzielił się pragnieniem założenia Wspólnoty Atonement, której celem byłaby jedność chrześcijan i działalność misyjna. Panna White pisała o swojej miłości do św. Franciszka z Asyżu i o głębokim pragnieniu życia zgodnie ze ślubem ubóstwa. Dla o. Wattsona, także pod wpływem korespondencji z Luraną White, św. Franciszek stawał się coraz większym ideałem i wzorem. Jak Biedaczyna z Asyżu on także nie miał niczego: ani pozycji w swoim Kościele, ani pieniędzy, ani mieszkania. Złożył również prywatny ślub, że nigdy nie dotknie pieniędzy.

3 października 1898 r., w wigilię wspomnienia św. Franciszka z Asyżu, o. Wattson przybył do domu rodzinnego Lurany White w Warwick. Tam, na zakończenie 3 dni skupienia, 7 października 1898 r., w święto Matki Bożej Różańcowej, otworzył Nowy Testament na Hbr 6; we fragmencie tym jest mowa o zawarciu przymierza Boga z Abrahamem. Uznał ten tekst za potwierdzenie Bożej woli co do założenia wspólnoty. Dzień 7 października będzie obchodzony w Atonement jako Dzień Przymierza.

Reklama

Zgodnie z „teorią gałęzi”

Jako miejsce powstania wspólnoty Lurana podpowiedziała opuszczony kościółek św. Jana w okolicy zwanej Graymoor. 15 października 1898 r. kobieta osiedliła się w zrujnowanej farmie blisko kościoła. Początki Wspólnoty Atonement były zatem podobne do pierwszych kroków św. Franciszka, który usłyszał od Chrystusa słowa: „Idź i napraw mój Kościół, który upada”.

Data 15 października 1898 r. jest uznawana przez Siostry i Braci Pojednania za dzień powstania wspólnoty.

W następnym roku, po odbyciu nowicjatu w episkopalnym zakonie Krzyża Świętego, 3 października 1899 r., o. Wattson przybył do Graymoor i zamieszkał w starym baraku, który nazwał „pałacem Pani Biedy”. 25 stycznia 1900 r. nałożył zakonny habit, a 27 maja złożył śluby i przyjął imię Paweł Jakub, później – jeszcze imię Franciszek.

28 października 1900 r., w święto Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza, o. Paul oficjalnie zobowiązał członków nowej wspólnoty do przyjęcia dogmatów o nieomylności papieża i akceptacji autorytetu Stolicy Apostolskiej. W kazaniach głoszonych w kościołach anglikańskich mówił o konieczności powrotu anglikanów do jedności z Rzymem.

Nie oznaczało to jednak, że o. Wattson i m. Lurana myśleli o przejściu na katolicyzm. Przeciwnie – w tamtym czasie pragnęli trwać w Kościele anglikańskim, by przygotowywać go na powrót do jedności z Rzymem. Sami zresztą uważali się za katolików, tyle że anglikańskich, zgodnie z „teorią gałęzi”.

Chodzi o ponowne zjednoczenie chrześcijan...

Najbardziej trwałe dzieło o. Wattsona – poza Wspólnotą Atonement – zostało powołane do życia w 1908 r. Była to oktawa, 8 dni między 18 i 25 stycznia, w celu uproszenia ponownego zjednoczenia chrześcijan i nawrócenia niewierzących. Papież Pius X pobłogosławił inicjatywę Oktawy Modlitw o Jedność Chrześcijan 27 grudnia 1909 r., Benedykt XV natomiast potwierdził jej wartość w liście apostolskim Romanorum Pontificum z 25 lutego 1916 r., w którym rozszerzył oktawę na cały Kościół.

Reklama

7 października 1909 r., w święto Matki Bożej Różańcowej, o. Paul i m. Lurana – wraz z innym bratem i dwiema siostrami z Atonement, dwoma nowicjuszami i dziesięcioma osobami świeckimi – zostali włączeni do Kościoła katolickiego.

Ojciec Paul podkreślał niezwykły charakter wspólnoty, która narodziła się poza Kościołem katolickim, ale od samych początków wszyscy jej członkowie zachowywali wiarę katolicką i lojalność wobec Stolicy Apostolskiej (co przejawiało się m.in. w płaceniu od 1901 r. tzw. świętopietrza). W Liście do Rzymian o. Paul znalazł jeszcze inne wyjaśnienie obecnej sytuacji: „Albowiem jak przez nieposłuszeństwo jednego człowieka wszyscy stali się grzesznikami, tak przez posłuszeństwo Jednego wszyscy staną się sprawiedliwymi” (5, 19). Rozumiał to w taki sposób, że przez nieposłuszeństwo jednego, czyli króla Henryka VIII, cały naród zbuntował się przeciw Stolicy Apostolskiej, ale przez posłuszeństwo innego człowieka – Johna Henry’ego Newmana coraz więcej anglikanów wraca pod jurysdykcję Watykanu.

O św. Janie Bosko mówiono, że po Eucharystii i Matce Bożej najbardziej kochał papieża. To samo można powiedzieć o o. Paulu z Graymoor, który kochał Ojca Świętego, wikariusza Chrystusa, szczególnie mocno, i to na długo, zanim został katolikiem.

2023-01-09 21:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lublin stolicą pojednania

Niedziela lubelska 7/2016, str. 5

[ TEMATY ]

ekumenizm

Grzegorz Jacek Pelica

Abp Abel, abp Budzik

Abp Abel, abp Budzik

Wiele osób zaangażowanych w ruch ekumeniczny wskazuje na Lublin jako wzorcowe miejsce dialogu, współdziałania i modlitwy o jedność chrześcijan. Współpraca przełożonych wspólnot chrześcijańskich, skupionych w lubelskim oddziale Polskiej Rady Ekumenicznej, a także Instytutu Ekumenicznego KUL oraz rzeszy sympatyków tygodnia ekumenicznego to inspiracja i zachęta do różnych form kontaktów międzywyznaniowych

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan został zwieńczony duchową ucztą w cerkwi pw. Przemienienia Pańskiego przy ul. Ruskiej w Lublinie. 24 stycznia chrześcijan różnych konfesji powitał proboszcz prawosławnej parafii katedralnej ks. mitrat Andrzej Łoś. – W ten święty wieczór witam wszystkich, których pragnienie jedności doprowadziło na to modlitewne spotkanie. Zostaliśmy wezwani, aby ogłaszać wielkie dzieła Pana. W obliczu świata, który nieudolnie dąży do jedności, my, chrześcijanie o tej jedności w szczególny sposób musimy świadczyć, pamiętając, że nasza postawa to świadectwo o naszym Panu, Jezusie Chrystusie. To świadectwo powinniśmy dawać na co dzień. Zapraszam do modlitwy w myśl słów wypowiedzianych przez naszego Pana w najtrudniejszym momencie Jego ziemskiego życia: „Aby wszyscy byli jedno...”. Chciałbym, żebyśmy w trakcie naszego ziemskiego pielgrzymowania mogli usłyszeć Jego pochwałę: „Zobaczcie, jak oni się miłują!” – mówił ks. Łoś.

CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie Nycz i Ryś krytycznie o decyzji prezydenta Warszawy ws. symboli religijnych

2024-05-17 20:17

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kazimierz Nycz

Kard. Grzegorz Ryś

symbole religijne

flickr.com/episkopatnews

Kard. Kazmierz Nycz

Kard. Kazmierz Nycz

To próba zaprowadzenia “urawniłowki” w pluralistycznym społeczeństwie - tak zarządzenie prezydenta Warszawy w sprawie symboli religijnych w stołecznych urzędach komentuje dla KAI kard. Kazimierz Nycz. Z kolei kard. Grzegorz Ryś stwierdza: “Neutralność, która domaga się tego, żeby każdy ‘wyzerował’ się ze swoich przekonań i poglądów nie buduje wspólnoty międzyludzkiej”.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w przestrzeniach stołecznych urzędów. Jest to zapisane w jego wydanym w ub. tygodniu zarządzeniu dotyczącym “Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. dr hab. Robert Tyrała ponownie wybrany rektorem UPJPII

2024-05-17 19:27

Archiwum UPJPII

    Senat Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie ponownie powierzył stanowisko rektora uniwersytetu ks. prof. dr. hab. Robertowi Tyrale!

    Podczas wyborczego posiedzenia, które odbyło się 15 kwietnia, Senat UPJPII ponownie powierzył stanowisko rektora ks. prof. Robertowi Tyrale (uchwała nr 28/2024 Senatu UPJPII). Następnie wybór został zatwierdzony przez Dykasterię ds. Kultury i Edukacji Stolicy Apostolskiej, co miało miejsce 3 maja, w uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Stanowi to tym samym potwierdzenie wyboru przez najwyższe władze kościelne. We wtorek 14 maja decyzję tę ogłosił Wielki Kanclerz UPJP II abp Marek Jędraszewski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję